Спешна проверка на столичното летище след като 300 пътници от Лондон се оказаха блокирани за час от изхода на самолета им до гишетата за граничен контрол. Защо се е стигнало до поредната абсурдна ситуация на Летище "Васил Левски" и как властите ще предотвратят подобни случаи в бъдеще?
Пътниците са били блокирани в "ръкава" между изхода на самолета и терминала на летището, където се е наложило да изчакат за гранична проверка. Това е пореден подобен случай с пътници, които пристигат от страни извън Шенген и подлежат на граничен контрол. В началото на седмицата вътрешният министър Даниел Митов посрещна на същия този изход министъра по европейските въпроси на Великобритания Ник-Томас Симъндс и му демонстрира как работи граничният контрол през електронните гишета, които разчитат чиповете с биометрия в международните паспорти. Въпреки това улеснение, вчера случаят с блокираните пътници се е повторил, макар самолетът да е излетял навреме от лондското летище "Хийтроу" и е кацнал по разписание в София.
За случая пред БНТ разказа Асена Сербезова.
Асена Сербезова, пътник от полета Лондон - София: "Кацнахме в 11 без 10 и когато прикачиха "ръкава" към самолета и ни пуснаха да излезем, се оказа, че летището е затворено. Ние стигнахме до едни врати, които не се отвориха. Разбира се, почакахме 15-20 минути, никой не се появи и започнахме да се разхождаме из летището, да търсим някой служител. Появи се една служителка, която по никакъв начин не разреши проблема, продължихме да се скитаме, непридружени и стигнахме до втори етаж, откъдето всъщност хората излизат за държави, които са извън Шенген. Там имаше двама гранични полицаи и единият се опита да помогне - да търси някой, който може да отвори вратите. След около 35 минути се появи служител на летището, който каза, че неговите карти, ключове, не могат да отворят вратите, през които трябва да преминем. Нямаше паника сред пътниците, имаше едно недоумение."
След този случай вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов свиква среща със "СОФ Кънект" наземните оператори, Гражданска въздухоплавателна администрация, Гранична полиция и митниците, като целта е да се подобри организацията на работа и пътниците, които преминават през летището и подлежат на граничен контрол да бъда обслужвани възможно най-бързо. Това е поредна реакция на Караджов заради проблеми на летищата в страната. Преди малко повече от седмица той реагира и заради мръсните автобуси, с които пътниците се извозват от терминала да самолетите. Тогава се оказа, че климатиците в автобусите също не работят, а персоналът бил неуважителен към пътниците.
От столичното летище днес излязоха с позиция, в която казват, че отговорността е изцяло на двете дружества - наземни оператори. Уточняват, че те са избрани от Министерството на транспорта и съобщенията и тези дружества имат договори с авиокомпаниите за наземното обслужване на пътниците. От "СОФ Кънект" казват още, че през февруари са изпратили писмо до ГВА, които контролират двете дружества, наземни оператори. В него настоявали тези дружества да спазват поне минималните стандарти за обсужване на пътници, но резултат нямало. От "СОФ Кънект" приветстват утрешната среща с Гроздан Караджов и изразяват надежда, че на нея ще се намери правилното решение за доброто обслужване на пътниците.
По темата работиха Иво Никодемов и Елена Николова