НОВИНИ

50 години магистрала "Хемус" е в строеж - ще я видим ли завършена?

Виктор Борисов
от Виктор Борисов
20:08, 04.10.2024
Чете се за: 03:12 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка:
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      50 години магистрала в строеж. Имаме такъв срамен юбилей с днешна дата. На 4 октомври 1974 година е направена първата копка от изграждането на "Хемус". До днес само половината път е изграден. За коя годишнина ще може да се стига от София до Варна изцяло по магистрала? И как се строи път на 120 метра височина?

      На 4 октомври 1974 година генералният секратар на ЦК на БКП Тодор Живков прави първата копка за автомагистрала "Хемус".

      "Аз попаднах на проекта "Хемус" през 1978 година по собствено желание", спомня си инж. Ясен Ишев.

      След завършването си инж. Ишев започва работа в държавното предприятие "Мостстрой", тогава то изгражда най-сложната част от автомагистрала "Хемус" - преминаването през Стара планина. И виадукта Бебреш.

      "Двойка самоходни харелони транспортират готова греда до монтажната кран-ферма, която ще я постави върху колоните на виадукта".

      "Срещаха се много трудности от всякакъв характер - и от геоложки, от технологичен характер, от липса на достатъчно механизация и си беше подвиг по онова време да се изградят тези високи стълбове по 120 метра, да се произведат тези 220-тонни греди с дължина 58 метра и височина 3.20", разказа още инж. Ясен Ишев.

      И така до днес - вече 50 години магистрала "Хемус" е в строеж.

      "Очаквано въвеждане в експоатация - 2030 година, преди 15 години е прогнозирано. Може би ще излязат и повече ако с тези темпове нещата се развиват", коментира инж. Ясен Ишев.

      Срок, който изглежда възможен и за Регионалното министерство.

      "Хората, които работиха там, оставиха сърце, душа, младостта си - дето се казва, за да се изгради тази отсечка от магистралата", добави инженерът.

      Сложната геометрия на трасето, обусловена от теренните условия, наложила ситуационно разположение на виадуктите в циркулационни криви.

      С решение на Министерския съвет от 1971 година за първи път у нас се говори за магистрален пръстен.

      Автомагистрала "Хемус" стана обект на разследване заради предполагаеми корупционни практики и източени милиони левове, без да са извършени каквито и да е строителни работи.

      В края на миналата година правителството реши да отпусне 233 млн. лв за строежа на оставащите участъци на "Хемус", като парите ще се използват за индексиране на сумите по договорите и за подготовката на строителството на новите участъци.

      Снимки: БТА, БНТ (архив)

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube
      Вече може да ни гледате и в TikTok
      Намерете ни в Google News

      Свали приложението BNТ News
      google play badge
      Свали приложението BNТ News
      app store badge
      Топ 24
      Най-четени
      Тракия спечели титлата при жените на държавното първенство по художествена гимнастика за ансамбли в категория "Елит"
      Тракия спечели титлата при жените на държавното първенство по художествена гимнастика за ансамбли в категория "Елит"
      Откриха мъртъв в колата му бивш шеф на "Охранителна полиция"
      Откриха мъртъв в колата му бивш шеф на "Охранителна полиция"