Европейската комисия предложи да отпадне планираната забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., отстъпвайки пред натиска на автомобилната индустрия и на част от държавите членки, предаде ДПА.
Съгласно ревизираните планове производителите ще трябва да постигнат 90% намаление на въглеродните емисии спрямо нивата от 2021 г., вместо досега предвиденото пълно – 100-процентово – ограничение. Оставащите 10% ще бъдат компенсирани чрез използване на нисковъглеродна стомана, произведена в ЕС, както и чрез устойчиви горива, включително е-горива и биогорива, съобщи Европейската комисия.
Това означава, че след 2035 г. ще могат да се регистрират плъгин-хибридни автомобили, превозни средства с удължен пробег, меки хибриди и автомобили с двигатели с вътрешно горене, наред с изцяло електрическите и водородните модели.
През 2022 г. ЕС прие регламент, според който от 2035 г. новите леки автомобили и ванове, продавани на територията на Съюза, не трябва да отделят въглеродни емисии – решение, което на практика предвиждаше край на регистрацията на автомобили с традиционни двигатели. След продължителни призиви, включително от германското правителство и представители на автомобилния сектор, Комисията обяви намерение да преразгледа правилата.
Европейската автомобилна индустрия е под силен натиск заради засилената конкуренция от Китай и трудния преход към електрическа мобилност, което води до финансови загуби и съкращения на работни места. „Автомобилният сектор в Европа е на кръстопът. Трябва да действаме сега, за да гарантираме, че той ще остане част от индустриалното бъдеще на Европа, а не само от нейното минало“, заяви еврокомисарят по икономиката Валдис Домбровскис.
По данни на Европейската комисия автомобилната индустрия формира около 7% от БВП на ЕС и осигурява заетост на близо 14 милиона души. Заедно с промените Комисията представи и допълнителни стимули за производство на повече малки и достъпни електромобили в ЕС, както и мерки за увеличаване на дела на превозните средства с ниски и нулеви емисии в корпоративните автопаркове.
Комисията подчерта, че предложенията не означават отказ от целта за климатична неутралност до 2050 г. „Искаме европейските индустрии да бъдат лидери в прехода към нисковъглеродна икономика – това е най-доброто за климата, конкурентоспособността и независимостта на Европа“, заяви еврокомисарят по климата Вопке Хоекстра.
Предложените промени предстои да бъдат разгледани и одобрени от държавите членки и Европейския парламент.
Бюджет без увеличения на заплатите: Удължителният закон влиза в пленарна зала