Зад ръждясала порта близо до римския цирк „Максимус“ се намира сграда, покрай която ежедневно минават стотици туристи. Те не подозират, че зад нейната избеляла, лющеща се боя кипи дейност, която поддържа една от най-великолепните културни институции в Италия, съобщава Асошиейтед прес.
Сградата е била фабрика за паста до преди почти век, когато оперният театър на Рим я трансформира в обширен склад и работилница. Там се съхраняват сценични декори и 70 000 костюма от представленията, играни в последните почти 100 години. Създават се и костюмите за бъдещите постановки.
В момента дизайнерите на операта работят усилено по архивите, за да възстановят оригиналните костюми от световната премиера на "Тоска" от Пучини, състояла се през януари 1900 г. именно в Рим.
"За щастие, скиците за всеки костюм от първата постановка са запазени и са много подробни. Възстановихме ги, като спазвахме колкото се може повече стила на епохата от гледна точка на тъканите, формите и всички използвани материали," казва Анна Биаджоти, главен дизайнер в операта.
Към всяка скица тя открила подробни бележки. Подготвила папка, която екипът ѝ нарича "Библията", пълна с копия на оригиналите. За да помогне на своите около 30 шивачи, Биаджоти старателно преписала бележките на тогавашния главен дизайнер на костюмите Адолф Хохенщайн, отбелязва АП.
Шивашкият отдел всяка година създава около 700 костюма за оперни и балетни представления, които по-късно се съхраняват в склада, окачени в найлонови калъфи като за химическо чистене. Няма дигитална система за проследяването им; те могат да бъдат открити само от дизайнерите и шивачите, прекарали целия си живот в тази професия.
Снимки: БТА
Това е умиращ занаят, казва Данило Манчини, директор на сценографския отдел. В някои театри рисуваните декори все по-често се заменят с LED стени, прожекции и задно осветени екрани, но не и в операта на Рим.