НОВИНИ

Дуалното обучение се развива все повече у нас

Елиана Димитрова
от Елиана Димитрова
06:33, 13.10.2023
Чете се за: 07:30 мин.
У нас
Слушай новината

Вече осем години в българските професионални гимназии успешно се развива моделът на дуално обучение. Учениците в 11-и и 12-и клас едновременно учат и работят в различни фирми.

От 2020 година пък започна изпълнението на проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Той е на стойност 24 млн. лева.

По този проект гимназиите с дуално обучение получиха оборудване, работно облекло, учебни помагала.

Едно от първите и най-успешни училища в прилагането на дуалното обучение у нас е професионалната гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд".Тук дуалното обучение се прилага още с въвеждането на модела. Сега училището има 550 ученици в тази форма и сътрудничи с над 100 фирми.

"Всеки от тях може първо да се запознае с начина на работа, второ да прецени дали такава работа би му харесала за в бъдеще", коментира Божидар Божиков, главен учител в ПГТЕ "Хенри Форд".

"Изключително добре е прието от работодателите, защото в рамките на две години те имат възможност да наблюдават учениците, които са в дуална форма и да преценят на кой от тях да предложат, след като завърши договор да остане да работи във фирмата", обясни Таньо Стойчев, директор на ПГТЕ "Хенри Форд".

Четирима от учениците на гимназията са приети на работа в голям автомобилен сервиз, веднага след като са завършили дуалното си обучение пак там.

"Когато започна тази програма, тя беше в 11-и клас и междувременно идвахме тук на работа и учехме. И след време, когато завършихме, аз завърших тази година, ми предложиха договор", каза Калоян Филипов.

"Вече са ни колеги, справят се, да - имат още какво да учат, все пак са още много зелени, много млади, в процеса на работа научават доста неща, справят се доста добре към момента", заяви Александър Живков, наставник.

При дуалната система освен уроците в училище, учениците имат практическо обучение в реална работна среда. Това става в 11-и и 12-и клас, като в 11-и клас ученикът прекарва три дни в училище и два дни във фирмата. А в 12-и клас - два дни в училище и три във фирмата. Работодателят осигурява наставници на учениците. Както и възнаграждения - минимум 120 лева в 11-и клас и 180 лева в 12-и клас на месец.

"Това е всъщност един успешен модел на професионално образование. Той е успешен по отношение на учениците, самите ученици докато получават знанията, те на практика формират и своите професионални умения в съответната фирма, на съответното работно място в определени дни през седмицата", коментира Галин Цоков, министър на образованието и науката.

Дуалното обучение у нас започва през 2015 г. с проект "Домино", финансиран от Швейцария. Подкрепа оказва и проектът към австрийската търговска камара GoDual.

Броят на учениците нараства от 353 през 2016 г. до 11 705 през 2023 г. Кодексът на труда урежда сключването на трудовите договори с учениците. През 2018 г. е създаден Консултативен съвет за професионално образование, който координира и дуалното обучение. Започва и процес на промени. От Българо-Швейцарската търговска камара и от Австрийската стопанска камара препоръчват да се помисли за обръщане на модела на подбора на учениците и споделят опит.

"Фирмите ги избират, тоест фирмите имат контрол над входа и след това професионалната гимназия едва ли не, да кажа образно, вторично тя е длъжна да ги приеме да ги обучава тези деца. Фирмите трябва да участват в процеса на определяне на правилата, не да им се спускат правилата и да им се каже - ето това е положението, участвате ли?", смята Васил Радойновски, ръководител на секретариата на Българо-швейцарската търговска камара.

Повече от 10 000 ученици са участвали в проект за подкрепа на дуалното обучение

"В Австрия приемът се осъществява от фирмата на ученика, то се провежда нещо като интервю, както със служители и когато бъдат одобрени учениците да правят обучение в конкретната компания по дуална система, фирмата го насочва към училището, с което има партньорство", каза София Дамянова, ръководител на австрийския проект на дуално обучение "GoDUAL".

"Работи се по предаварително изясняване на нуждите на фирмите от съответните специалисти, техници със средно образование, за да може оттам да започне процеса, след това да се подготвят съответните училища със средно техническо образование да провеждат такива практики", обясни Цветан Сименов, председател на БТПП.

През 2020 година започва изпълнението на проект "Подкрепа за дуалната система на обучение" по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" на стойност 24 млн. лева. Финансирането е от Европейския социален фонд и от държавния бюджет. Той продължава три години и ще приключи в края на октомври.

"Това, което проектът направи, беше изключително сериозно да подкрепи от една страна училищата, от друга страна учениците, от трета страна представителите на бизнеса и не на последно място родителите и всички заинтересовани страни в това да получат по-голяма увереност в смисъла и ефекта от дуалното обучение", подчерта Мариета Георгиева, зам.-министър на образованието и науката.

Проектът дава възможност за "пробно стажуване" на учениците от 8-и до 10-и клас. Закупени са работно облекло, учебни помагала. Закупено е и оборудване за над 3,6 млн. лева за училищата. Участвали са 170 училища. Над 10 000 ученици са преминали пробно стажуване, близо 1400 наставници и над 900 учители са обучени. Фирмите, които са се включили са близо 700.

Вижте повече във видеото

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Гледайте тази вечер премиерата на филма "Лабиринт на надеждата"
Гледайте тази вечер премиерата на филма "Лабиринт на надеждата"
Популистите или проевропейците ще подкрепят поляците
Популистите или проевропейците ще подкрепят поляците