Пристанищата на бъдещето увеличават капацитета си от 119 милиона тона на 575
Интелигентни пристанища в Китай скоростно увеличават обемите си на работа. За две десетилетия един от терминалите Нанша е увеличил товарния си капацитет от 119 милиона тона на 575.
Вносът от България също отчита темпове на растеж. Освен към традиционното розово масло и някои суровини китайският пазар проявява интерес и към натуралните земеделски и хранителни продукти. Как функционират едни от най-големите пристанища в света и как се товарят така наречените "мега кораби"?
Терминалът Нанша на пристанището Гуанджоу е един от най бързо развиващите се в Южен Китай. Обемите му се увеличават скоростно. Това е петото по-големина пристанище в света и 4-тото в Китай. Интелигентното пристанище е навлязло в ерата на безпилотните операции. Тук няма почивка - работи се 24 часа седем дни в седмицата 365 дни в годината. Пристанището е напълно автоматизирано и разчита на 5G технологии. Тук не могат да се видят работници.
Откритият кей, с дължина близо шест километра, е тих, но в същото време кипи от живот като навън могат да се видят предимно шофьори на камиони натоварени с контейнери. Оттук отплават кораби за Европа, Америка, Близкия изток и Средиземно море. Седмично се осъществяват 8 плавания до Северна Америка и ЕС и над 75 до други точки в страната и по света. Чрез напълно автоматизирана система могат да се обслужват по два мега кораба едновременно като например "Бенджамин Франклин". Фактите показват мащабите - той може да носи до 18 000 контейнери на борда, подредени на 22 етажа. Един до друг образуват верига дълга 140 км. Освен в постоянна оптимизация на работния процес тук инвестират и в център за хладилно съхранение с капацитет от 460 000 тона. По този начин порта трябва да се утвърди като международен център за разпространение на бързоразвалящи се стоки в района на Големия залив.
"Мисля, че това е едно място, което дава много нови възможности на хората, също така и възможност да намерят работа. На компаниите се предлагат много възможности за развитие. Това е много важна част от икономиката на Китай", мисли Кия.
Подобен лабиринт от контейнери могат да се видят и в Нинбо Жошуан, свързващо над 600 пристанища в близо 200 страни. Така изглежда едно от най-големите пристанища в света. Всяка минута тук се разтоварват стотици контейнери със стоки. Една трета от енергията идва от соларни панели и ветрогенератори. В продължение на 14 години Нинбо Жошуан е първото пристанище в света по отношение на товарооборот.
"В момента имаме 49 крана но това пристанище. От дясно може да видите релсовия път , където се извършват трансфери по суша във вътрешността на страната. Средно на ден обработваме 50 000 контейнера."
От 2016 до миналата година вносът от България тук е нараснал от 98 милиона юана до 447, а експортът е скочил до малко повече от милиард юана. Вносът към страната ни включва основно домакински уреди и обзавеждане.
"В момента имаме повече от 300 транспортни връзки на това пристанище, които са в готовност да поемат контейнери. Най-често корабите обслужват дестинации в Средиземно море."
Миналата година провинция Нинбо е внесла от България слънчогледово масло за близо 10 милиона юана, а през последните пет години вносът на розово масло е нараснал 14 пъти. Потенциален интерес за китайския пазар в момента представляват натуралната земеделска и хранителна продукция.