НОВИНИ

Как се товарят "мега корабите" на интелигентните пристанища в Китай?

Пристанищата на бъдещето увеличават капацитета си от 119 милиона тона на 575

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
07:08, 02.07.2024
Чете се за: 04:32 мин.
По света
Снимка:
Слушай новината

Интелигентни пристанища в Китай скоростно увеличават обемите си на работа. За две десетилетия един от терминалите Нанша е увеличил товарния си капацитет от 119 милиона тона на 575.

Вносът от България също отчита темпове на растеж. Освен към традиционното розово масло и някои суровини китайският пазар проявява интерес и към натуралните земеделски и хранителни продукти. Как функционират едни от най-големите пристанища в света и как се товарят така наречените "мега кораби"?

Терминалът Нанша на пристанището Гуанджоу е един от най бързо развиващите се в Южен Китай. Обемите му се увеличават скоростно. Това е петото по-големина пристанище в света и 4-тото в Китай. Интелигентното пристанище е навлязло в ерата на безпилотните операции. Тук няма почивка - работи се 24 часа седем дни в седмицата 365 дни в годината. Пристанището е напълно автоматизирано и разчита на 5G технологии. Тук не могат да се видят работници.

Откритият кей, с дължина близо шест километра, е тих, но в същото време кипи от живот като навън могат да се видят предимно шофьори на камиони натоварени с контейнери. Оттук отплават кораби за Европа, Америка, Близкия изток и Средиземно море. Седмично се осъществяват 8 плавания до Северна Америка и ЕС и над 75 до други точки в страната и по света. Чрез напълно автоматизирана система могат да се обслужват по два мега кораба едновременно като например "Бенджамин Франклин". Фактите показват мащабите - той може да носи до 18 000 контейнери на борда, подредени на 22 етажа. Един до друг образуват верига дълга 140 км. Освен в постоянна оптимизация на работния процес тук инвестират и в център за хладилно съхранение с капацитет от 460 000 тона. По този начин порта трябва да се утвърди като международен център за разпространение на бързоразвалящи се стоки в района на Големия залив.

"Мисля, че това е едно място, което дава много нови възможности на хората, също така и възможност да намерят работа. На компаниите се предлагат много възможности за развитие. Това е много важна част от икономиката на Китай", мисли Кия.

Подобен лабиринт от контейнери могат да се видят и в Нинбо Жошуан, свързващо над 600 пристанища в близо 200 страни. Така изглежда едно от най-големите пристанища в света. Всяка минута тук се разтоварват стотици контейнери със стоки. Една трета от енергията идва от соларни панели и ветрогенератори. В продължение на 14 години Нинбо Жошуан е първото пристанище в света по отношение на товарооборот.

"В момента имаме 49 крана но това пристанище. От дясно може да видите релсовия път , където се извършват трансфери по суша във вътрешността на страната. Средно на ден обработваме 50 000 контейнера."

От 2016 до миналата година вносът от България тук е нараснал от 98 милиона юана до 447, а експортът е скочил до малко повече от милиард юана. Вносът към страната ни включва основно домакински уреди и обзавеждане.

"В момента имаме повече от 300 транспортни връзки на това пристанище, които са в готовност да поемат контейнери. Най-често корабите обслужват дестинации в Средиземно море."

Миналата година провинция Нинбо е внесла от България слънчогледово масло за близо 10 милиона юана, а през последните пет години вносът на розово масло е нараснал 14 пъти. Потенциален интерес за китайския пазар в момента представляват натуралната земеделска и хранителна продукция.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Нелегални мигранти пострадаха при катастрофа край "Петолъчката" до Ямбол
Нелегални мигранти пострадаха при катастрофа край "Петолъчката" до Ямбол
Очакване за промяна два дни преди изборите във Великобритания
Очакване за промяна два дни преди изборите във Великобритания