Какво трябва да се промени, за да излизат на пътя по-подготвени младите шофьори?

Йоана Миланова
от Йоана Миланова
14:47, 20.10.2020
Чете се за: 01:46 мин.
У нас
промени излизат пътя подготвени младите шофьори

Автоинструктори от цялата страна подготвят нов протест на 22 октомври. Недоволството им е насочено срещу предлагани промени в наредбите, регламентиращи дейността на центровете за обучение на шофьори.

От ИА „Автомобилна администрация“ предложиха мерки, с които обявиха, че целта е да се повиши качеството на обучение и да се прекрати практиката с писането на фиктивни часове. Предлага се изграждането на информационна система, която да дава информация на контролните органи за датите и часовете за провеждане на обучението и достъп до електронните дневници, картони и контролни карти.

Предлага се и преподавателите да са назначени на трудови, а не на граждански договори, както и да нямат отнети контролни точки с влязло в сила наказателно постановление. И още – за да няма нелоялна конкуренция, учебният център да е регистриран като търговски обект.

„Ситуацията става все по-зле за нас, а административната тежест става все по-голяма“, коментира управителят на автошкола във Велико Търново Даниел Маринов.

Според него новите изисквания ще бъдат свързани с допълнителни разходи за школите, а инструкторите няма да имат никакво право на грешка дори и зад волана на личния си автомобил. „Дори при една отнета точка, няма да има право да обучава за определен период от време, а който не е на пътя той не допуска грешки“, заяви той.

Скандали в транспортния бранш заради новите правила за шофьорски курсове

Според Маринов трябва да се акцентира върху начина на практическо изпитване, тъй като той трябва да е още по-обективен. „Един пример – във Велико Търново има трима изпитващи и всеки има свой начин на изпитване. Ситото трябва да е в този процес и то по обективни и еднакви критерии“, убеден е той.

От бранша оценяват като добра практика въведените през 2017 г. т.нар. „бели стаи“ за изпитите по теория. От тогава листовки се решават само в специални кабинки, като всяко действие на кандидата се следи от камери. Отделно той преминава и проверка, за да е сигурно, че не преписва от собствено електронно устройство.

Миналата година пък се коментира въвеждането и на „бели автомобили“ за изпитите по кормуване, което означава изпитът да се провежда в автомобил, различен от учебния, в който се е готвил курсистът. Идеята обаче не се прие добре от бранша, като автоинструкторите тогава прогнозираха масово скъсани курсисти при шофиране в непозната кола.

Предлагат промени в шофьорските курсове, система ще следи за фиктивни часове

Отново миналата година в няколко областни града в страната влезе за тестване електронна система за шофьорските курсове. С нея се локализираше автомобилът на курсиста, като началото и краят на часа се даваше през мобилно приложение. Преди да започне фактическото кормуване трябваше да се прави селфи на инструктора и курсиста с цел да се докаже, че са на едно и също място. Така се обозначаваше и краят на часа. Тогава идеята бе по този начин да се предотвратят злоупотреби с вписване на несъществуващи часове.

Тази идея обаче извади автоинструктори на протест в началото на тази година. Тогава те заявиха, че не са съгласни да бъдат снимани преди и след всеки час по кормуване и обявиха, че са против и да бъдат монтирани GPS устройства в учебните коли, които да следят маршрутите на движение и времето на практическите часове.

Те се обявиха и против наредба на просветния министър, с която се увеличават часовете за кормуване от 31 на 42 часа. Впоследствие наредбата бе замразена.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Румен Радев няма контакт с лице с положителен тест за COVID-19, съобщиха от президентството
Румен Радев няма контакт с лице с положителен тест за COVID-19, съобщиха от президентството
От утре автобусните превозвачи могат да кандидатстват по мярката за финансова подкрепа
От утре автобусните превозвачи могат да кандидатстват по мярката за финансова подкрепа