НОВИНИ

Какво трябва да се промени, за да излизат на пътя по-подготвени младите шофьори?

Йоана Миланова
от Йоана Миланова
14:47, 20.10.2020
Чете се за: 01:46 мин.
У нас
промени излизат пътя подготвени младите шофьори

Автоинструктори от цялата страна подготвят нов протест на 22 октомври. Недоволството им е насочено срещу предлагани промени в наредбите, регламентиращи дейността на центровете за обучение на шофьори.

От ИА „Автомобилна администрация“ предложиха мерки, с които обявиха, че целта е да се повиши качеството на обучение и да се прекрати практиката с писането на фиктивни часове. Предлага се изграждането на информационна система, която да дава информация на контролните органи за датите и часовете за провеждане на обучението и достъп до електронните дневници, картони и контролни карти.

Предлага се и преподавателите да са назначени на трудови, а не на граждански договори, както и да нямат отнети контролни точки с влязло в сила наказателно постановление. И още – за да няма нелоялна конкуренция, учебният център да е регистриран като търговски обект.

„Ситуацията става все по-зле за нас, а административната тежест става все по-голяма“, коментира управителят на автошкола във Велико Търново Даниел Маринов.

Според него новите изисквания ще бъдат свързани с допълнителни разходи за школите, а инструкторите няма да имат никакво право на грешка дори и зад волана на личния си автомобил. „Дори при една отнета точка, няма да има право да обучава за определен период от време, а който не е на пътя той не допуска грешки“, заяви той.

Скандали в транспортния бранш заради новите правила за шофьорски курсове

Според Маринов трябва да се акцентира върху начина на практическо изпитване, тъй като той трябва да е още по-обективен. „Един пример – във Велико Търново има трима изпитващи и всеки има свой начин на изпитване. Ситото трябва да е в този процес и то по обективни и еднакви критерии“, убеден е той.

От бранша оценяват като добра практика въведените през 2017 г. т.нар. „бели стаи“ за изпитите по теория. От тогава листовки се решават само в специални кабинки, като всяко действие на кандидата се следи от камери. Отделно той преминава и проверка, за да е сигурно, че не преписва от собствено електронно устройство.

Миналата година пък се коментира въвеждането и на „бели автомобили“ за изпитите по кормуване, което означава изпитът да се провежда в автомобил, различен от учебния, в който се е готвил курсистът. Идеята обаче не се прие добре от бранша, като автоинструкторите тогава прогнозираха масово скъсани курсисти при шофиране в непозната кола.

Предлагат промени в шофьорските курсове, система ще следи за фиктивни часове

Отново миналата година в няколко областни града в страната влезе за тестване електронна система за шофьорските курсове. С нея се локализираше автомобилът на курсиста, като началото и краят на часа се даваше през мобилно приложение. Преди да започне фактическото кормуване трябваше да се прави селфи на инструктора и курсиста с цел да се докаже, че са на едно и също място. Така се обозначаваше и краят на часа. Тогава идеята бе по този начин да се предотвратят злоупотреби с вписване на несъществуващи часове.

Тази идея обаче извади автоинструктори на протест в началото на тази година. Тогава те заявиха, че не са съгласни да бъдат снимани преди и след всеки час по кормуване и обявиха, че са против и да бъдат монтирани GPS устройства в учебните коли, които да следят маршрутите на движение и времето на практическите часове.

Те се обявиха и против наредба на просветния министър, с която се увеличават часовете за кормуване от 31 на 42 часа. Впоследствие наредбата бе замразена.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Румен Радев няма контакт с лице с положителен тест за COVID-19, съобщиха от президентството
Румен Радев няма контакт с лице с положителен тест за COVID-19, съобщиха от президентството
УЕФА свива наградните фондове в Шампионска лига и Лига Европа
УЕФА свива наградните фондове в Шампионска лига и Лига Европа