НОВИНИ

"Кмете, запиши си": Какви са предизвикателствата пред Габрово?

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
20:35, 19.10.2023
Чете се за: 06:37 мин.
Регионални
Слушай новината

Отиваме сега към Габрово, за да погледнем към особеностите на региона и предизвикателствата пред новата местна власт.

По данни от последното преброяване в областта живеят близо 99 000 души. Почти 80% от тях живеят в петте града, а едва 20% от населението живее в селата, които са над 340.

Средната заплата е 1624 лева, а регистрираната безработица през миналата година е 3,15%. Най-високи възнаграждения получават хората в секторите далекосъобщения, научни изследвания и енергетика, а най-малко в хотелиерство, ресторантьорство и търговия. И там естественият прираст е отрицателен – минус 17,8%.

Пестеливостта и способността да се шегуват са отличителните черти на габровци. Това си е предимство при посрещането на някои от проблемите.

Стига да не преобладава черния хумор. И така, с какво се сблъскват хората?

Габрово е смятан за един от най-дългите градове в България – цели 25 километра. Габровци се шегуват, че имат автобусна линия, която свързва Ябълка и Круша - двата крайни квартала на града, но всъщност това е и един от основните проблеми за хората – общественият транспорт и достъпната градска среда. Малко са автобусите и към селата. И въпреки че през годините са закупени доста нови превозни средства, пуснати са допълнителни линии и са изградени нови спирки, хората искат проблемът да бъде решен напълно. До скоро общинското пътно предприятие е имало много задължения, което не е позволявало сериозни инвестиции и модернизация.

„Тези задължения към настоящия момент са редуцирани и почти нулеви. Това дава възможност на Общината да разчита на един надежден партньор при последващи проекти, които смята да реализира. Да, разбира се, гражданите ще желаят повече транспортни средства на по-кратък период, но всичко това е оразмерено в проучвания и анализи, които ежедневно Общината провежда, остойностява и актуализира. Имаме възможност чрез закупуване на по-малки превозни средства да осигурим такъв транспорт в по-малки квартали“, каза Николай Димитров - директор Дирекция „Общинска собственост и стопанска дейност“ в Община Габрово.

До момента Община Габрово е инвестирала в нови автобуси, спирки, електронни табла, светофари, кръстовище и няколко подлеза над 13 млн. лева, но хората от крайните квартали очакват това да се случи и при тях.

„Както знаете Габрово е един от най-дългите градове в България, така че услугите, които се предоставят на гражданите от ОП „Пътнически транспортни схеми“ са един сложен пътнически ребус, който се решава ежедневно. Друг проблем, който габровци очакват да бъде решен окончателно, е пълното облагородяване на крайречната зона на Янтра. Едно от най-живописните места в града е с дължина около 2,5 км и до момента е ремонтирано половината от това трасе".

„В горната част на реката беше изградена крайречна зона с велоалея, нов пешеходен мост има там, но тук това отсъства. И за габровци е проблем, че тази част остава неремонтирана, неблагоустроена, а тя има огромен потенциал. Ремонтът в тази крайречна зона ще допринесе за свързването на два вече обновени участъка“, обясни Мария Радойчева, главен експерт „Инфраструктура и екология“ в Община Габрово.

Общината няма как сама да инвестира в подобрен мащабен проект. Тук от значение са европейските програми, от значение са и държавните такива. И не на последно място публично-частните партньорства и възможността местната власт да работи заедно с бизнеса.

В съседната малка община Трявна проблем номер едно за хората е пътят, който свързва града със село Царева ливада. Той е и вход, и изход за града, и ежедневно по него преминават стотици хора. От тук в Трявна влизат и туристите, на които се надява местното население.

„Става въпрос за отсечката, която е около 15 км. Пътят е с множество пукнатини, множество улягания, няма хоризонтална маркировка, не са оформени канавки за отводняването. Необходимост има от подпорни стени, от мантинели на повечето места, тъй като граничи със стръмни гористи местности. И най-вече дупките и пукнатините, естествено цялостно преасфалтиране, минимум с два пласта асфалт, което ще подобри значително състоянието му", обясни инж. Радостина Бухтова, директор Дирекция „Териториално и селищно устройство“ в Община Трявна.

„Нееднократно Община Трявна е изпращала сигнали до МРРБ, до АПИ за основен ремонт на пътя. След многократните сигнали, които сме подавали към тях, е направен частичен ремонт", каза Стеляна Бонева, зам.-кмет на Община Трявна.

10 000 жители на община Трявна живеят в двата града и 104 села, затова всички настояват държавата да чуе за техния проблем и да прочете исканията на Общината, за да може в бързи срокове да се намери решение с опасния път. Хората са категорични, че за да може в региона да се развиват туризъм и търговия трябва да има път, по който да се пътува бързо и безопасно.

Автор: Зорница Илиева

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Конър Макгрегър: Бойните изкуства в България се разрастват
Конър Макгрегър: Бойните изкуства в България се разрастват
Отличие за лекаря, участвал в спасителната акция в турската пещера
Отличие за лекаря, участвал в спасителната акция в турската пещера