НОВИНИ

Министърът на икономиката: Няма да се откажем от инициативата за по-ниски цени

Според КЗК планираната инициатива "Достъпно за вас" противоречи на свободната търговия

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
14:27, 24.10.2023
Чете се за: 11:45 мин.
У нас
Слушай новината

Икономическото министерство няма да се се откаже от инициативата си "Достъпно за вас", въпреки критиките на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Какво ще бъде предприето като мерки, за да няма законови санкции и какви средства като такса трябва да внесе в бюджета петролната рафинерия в Бургас - с министъра на икономиката Богдан Богданов разговаря репортерът ни Цветелина Катанска.


- Комисията за защита на конкуренцията обяви, че инициативата "Достъпно за Вас" противоречи на свободния пазар, какво следва оттук насетне?

- Аз много се надявах днес да обявим една инициатива, която е изцяло насочена към българските потребители - това те да получат продукти от първа необходимост на възможно най-добрата цена. Радвам се, че в инициативата се включиха и голяма част от веригите, с които проведохме първоначални срещи, беше заявен интерес и от нехранителни вериги - по-големи и по-малки също да се включат. Също така и от вериги аптеки, които искаха да се включат в инициативата "Достъпно за вас" и те да предлагат продукти на българските потребители на едни по-добри цени и тук е важно да подчертаем - на принципа на конкуренцията. Ние не ограничаваме конкретните цени. Това, което всъщност направихме - същината на цялата инициатива в крайна сметка е да имаме фокус на едни продукти от първа необходимост, при които да създадем една достатъчно конкурентна среда, което да доведе до понижаване на цените.

За съжаление КЗК се възпротиви на този подход казвайки, че ако ние целим да намалим цените за потребителите и то на пазарен принцип - това всъщност не е пазарен принцип, а трябва да се определя на база само търсене и предлагане. В нормалната среда икономическа това е така, въпросът е, че ние имаме една част от обществото, която в България е значителна, която изпитва затруднения. Тук не е въпросът просто цените, а високата инфлация, която видяхме през изминалата година. Проблем е и доходите на хората. И тук фокусът е в две посоки - работим за минималната работна заплата, тя ще бъде повишена още през следващата година и то значително.

Ние ще продължим комуникацията с КЗК, искаме да разберем кои са правните аргументи, на базата на които тази инциатива не е пазарна, защото видяхме, че страни около нас въведоха много по-драстични мерки с тавани на надценки и то по цялата верига на доставки, контролирайки цената от самия производител през дистрибутора до търговеца. Такова нещо се направи дори в Румъния. Ние избрахме другия подход, при който съвместно с бизнеса да можем да постигнем по-добри цени за потребителите.

- Говорили сте с големите хранителни вериги, какво се случва с малките населени места, където няма такива магазини? Откъде ще купуват по-евтини стоки потребителите?

- Реално инициативата не е съсредоточена само към големите вериги, тя е съсредоточена и към малките регионални вериги, които реално обслужват по-малките населени места. Така че ние не се ограничаваме до големите, просто първоначалните разговори бяха с тях, тъй като големите вериги оперират с един доста голям пазарен дял, 40-50%, ние се фокусирахме в разговорите си първо с тях, за да изградим инфраструктурата, която е необходима, но даваме възможност и на всички по-малки регионални вериги да се включат.

- Вие казвате - всичко е на доброволен принцип, какво пречи на веригите и в момента да го правят?

- В момента особено по-големите вериги се конкурират в един доста по-голям сегмент стоки и продукти, включително и нехранителни. Целта е тази конкуренция да се запазва, те нямат ограничение какви продукти ще бъдат включени в конкретната потребителска кошница. Въпросът е тези продукти да не са имитиращи продукти, да могат да отговарят на нуждите на потребителите, за да се гарантира и здравословният начин на живот на хората. Това ще помогне в крайна сметка и за една планираност за продуктите, които с приоритет се търсят от българските граждани. Но кампанията да има и осведомителен характер като в крайна сметка хората ще могат да сравнят конкретните пакети, които предлагат веригите от тези 50 продукта, за всяка една и в един момент ефектът, който се стремим да постигнем е - ако една верига в момента предлага местни продукти на възможно най-ниски цени на пазара, друга верига би могла да се фокусира върху млечни. Така даваме възможност на потребителите, бидейки конкретни, имайки достъп през брошурите на конкретните производители - къде има намалени продукти от кампанията, те да могат тези продукти да си ги закупят. Така ще се загуби малко време, за да си закупят съответния продукти, но потребителите ще знаят, че това е най-доброто което може да се закупи като цена.

- Основните критики на българските производители към веригите са, че ги натискат за по-ниски от реалните цени. Няма ли това да увеличи натиска върху българското производство?

- Това няма да доведе до натиск по простата причина, че всеки участник в инициативата поема ангажимент той да спазва един европейски регламент, който е насочен изцяло към най-добрите практики, лоялните практики във веригата на доставки за хранителни и нехранителни продукти. В крайна сметка, това дори гарантира като ангажимент на различните вериги, че те ще се съобразят с тези практики, намаленията, които биха могли да постигнат и по-добрите цени няма да са за сметка на другите участници в процеса.

- Кампанията няма да стартира от 1 ноември, какво следва?

- Аз съм уверен, че ние бихме могли до първи ноември да се справим със задачите, които имаме пред нас, за да стартира кампанията. Министерството на икономиката сме готови, изработили сме съответното лого на кампанията, имаме декларация, която сме съгласували с всички участници, които ще се включат. Въпросът е това да е подкрепено от институциите в България, за да сме сигурни, че то е в рамките на закона и участниците, които се включват с най-добри намерения, да направят най-доброто за потребителите и впоследствие няма да търпят санкции заради субективни оценки. Въпреки че не сме длъжни да го съгласуваме с КЗК, според юристи в Министерството и в Министерски съвет, ние искахме да се подсигурим. Ние виждаме само едни интерпретации, нямаме конкрентни забележки, които да показват, че инициативата уврежа конкуренцията. Може би КЗК не иска бизнесът и правителството да работят в диалог. Дали са ни предложения да предоставяме на потребителите топъл обяд на нуждаещите се хора, което изобщо не е в прерогативите на министерството.

- С колко по-ниски ще са цените?

- Това е пазарен сегмент, аз не мога да кажа в момента. Нямаме конкретни цени, които ние сме заложили на веригите и която надценка те би трябвало да спазват. В тона на конкуренцията, в информираността на потребителите ние търсим възможността пазарът да предложи най-добрата цена.

- И въпрос за "Лукойл". Доколкото разбирам компанията не внася такси за използването на руски петрол, защото законът не е влязъл в сила. Правилно ли разбирам?

- Да, законът не е влязъл в сила.

- Защо?

- Защото в закона има две заключителни разпоредби, които касаят нотификация пред европейската комисия. Едната е направена още март, другата не беше направена докато редовният кабинет не пое в мое лице министерството на икономиката. На нас ни отне около месец, свикахме работна група, подготвихме нотификация към европейската комисия, тя е изпратена вече, имаме подготвена схема за подпомагане на физическите лица и с това нашият ангажимент е изпълнен. Друг е въпросът защо тези задължителни нотификации са включени в заключителните разпоредби при положение, че становищата на експертите са, че не е имало нужда. Чухме от депутати, че тези заключителни разпоредби от закона за енергетиката, ще бъдат премахнати. Това още веднъж показва, че не е имало нужда ние да губим още един период от време за нотификация пред Европейската комисия.

- Компанията не е била в грешка?

- Не те, нямат законовото основание, законът не е влязъл в сила. В момента, в който влезе в сила закона, те трябва да го изпълнят. Както стана със закона за използване на неруски петрол - ние не знаехме какво си представя "Лукойл", как ще премине на друго гориво, ние изработихме графика. Въпросът с дерогацията не касае просто производство с руски или неруски петрол, ние днес можем да произвеждаме 100% с неруски петрол, но как това ще повлияе на работата на рафинерията, ако нямаме откъде да доставим суровина - това е същественият въпрос.

Санкциите в закона също не са пропорционални. Ние очакваме "Лукойл" да внесе стотици милиони, но същевременно санкцията, която търпят, ако не ги внесат е 10 хиляди лева.

- Предполагам ще е трудно със задна дата да бъдат събрани парите за целият период?

- Това ще обсъждаме тепърва с депутати и с вносителите в промените в закона, да видим какви са механизмите, които те предлагат да бъдат използвани. Ние като министерство на икономиката ще проверим всички възможни механизми и начини да осигурим допълнителни средства за българските граждани било то и под форма за помощи за транспорт.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
МФ обяви конкурс за избор на лого, слоган и бранд книга за присъединяването ни към еврозоната
МФ обяви конкурс за избор на лого, слоган и бранд книга за присъединяването ни към еврозоната
Прокуратурата даде на съд мъж, отправил закана за убийство към военния министър
Прокуратурата даде на съд мъж, отправил закана за убийство към военния министър