НОВИНИ

Пътни знаци правят най-критичните участъци на АМ "Хемус" още по-рискови?

Мария Чернева
от Мария Чернева
21:20, 19.11.2023
9656
Чете се за: 08:50 мин.
Регионални
Слушай новината

Едни от най-критичните места на автомагистрала "Хемус", тези пред всеки тунел, се оказват още по-критични, заради опасни пътни знаци. Те представляват опит за въвеждане на модерните системи за управление на движението, но са направени извън всякакви стандарти и са по-скоро рискови.

Като най-критично, това би трябвало да е едно от най-добре регулираните места по автомагистралата – преди тунела, когато автомобилите трябва да намалят, когато едната тръба не работи и се налага преустройство знаците и предупрежденията трябва да са видими при всякакви условия – и по тъмно, и в мъгла. Но вместо да е най-добре осигурен, подходът към тунелите, със сигурност този пред Витиня е най-слабото място на Хемус. А знаците вместо да помагат, създават допълнителен риск за шофьорите. Като заслепяване. Достатъчно сериозна причина за проверка. Която стигна до огромни нарушения.

Знакът е сложен ниско и в определено положение на слънцето, наистина може да заслепи шофьора. Заслепяващото устройство пред Витиня се оказва трагичен опит да се въведе модерната в Европа система за управляеми пътни знаци. Или умни системи за управление на движението. Които в нашите условия се превръщат в системи за нанасяне на щети. Всякакви. Следващият светлинен знак разяснява всичко.

Неясно какво устройство е монтирано на критично място на магистралата. Строителят и контролният му орган твърдят, че е управляем пътен знак, което автоматично означава, че трябва да отговаря на куп изисквания, описани в европейски регламент. Ще рече – абсолютно задължителни. И не е нужна особена експертиза, за да се установи жалката имитация.

Сензорите са особено важни, за да засилят светлината през деня и информацията от знака да е видима въпреки слънцето. Съответно да я намалят през нощта, за да не заслепява. Но наличието им би било абсолютно излишно, като се има предвид устройството на основния панел.

"Челният панел е изпаднал на горния знак с ограничение на скоростта – най-обикновено съпротивление, диоди и кабели. Това представлява целия знак. Това е електрониката на целия знак. Ето колко е здрав той. Аз мога да покажа електрониката и кабелите, които влизат в едно обикновено огледало на камион", коментира пътният експерт Диана Русинова.

Производството на управляеми пътни знаци не е шега работа и производителите им трябва да са лицензирани за това. От регистъра на строителното министерство излиза само една българска фирма. Но не тя е произвела странните устройства на "Хемус". Все пак демонстрира нагледно изрично уточнените европейски стандарти за тези пътни знаци, които следва в поръчките си за Германия, Австрия и Унгария

Това само по себе си си заслужава отделно внимание – за това каква информация може да подаде на оператора този знак за състоянието на пътя, видимостта снежната покривка, температурата и т.н. Но тъй като сме километрично далеч от подобна система, се съсредоточаваме на базисните изисквания. Като неговата цялост, устойчивост на климатични условия, размер, материали за изработка и покритие.

Освен в електрониката и функциите, първата и очевидна разлика от устройствата монтирани на Хемус са размерите. Тези тук са значително по-големи, но това е и задължителният стандарт за магистралите.

За да се вижда добре и от всички, знаците би трябвало да са монтирани на рамка над платната. Сложени странично като на Хемус, може да не се видят прикрити зад някой камион или пък да нанесат щета, както е и станало.. Мъглата, силното слънце и тъмната нощ, налагат други задължения наложени от европейския стандарт.

При тези космически разминавания между стандарта и устройствата на Хемус, основният въпрос е кой ги е произвел и кой е допуснал монтирането им. Кореспонденцията с институциите на европейския център за транспортни политики трае повече от година. Данните са доста противоречиви. Монтажът е възложен и приет от АПИ, монтирани са от подизпълнител на държавните "Магистрали" ЕАД, уточнен е някакъв сертификат, представен и одобрен от Агенцията. На "Витиня" се оказва, че има два производителя на неясните устройства, официално декларирани като управляеми пътни знаци. Единият е Конект софт, откриваме го в Благоевград. Той не е в списъка на строителното министерство на лицензираните производители.

В случая с пътните знаци, обаче, системата за оценяване е най-стриктната и маркировката СЕ се дава от нотифициращ орган, изисква се и декларация за постоянство на експлоатационните показатели - изрично уточнено от института по стандартизация. Те не отговарят на стандарт, който е от 2019 година.

Управляемите знаци попадат в обхвата на европейският регламент за строителни продукти, който е в сила още от 2011, а хармонизираният стандарт за производство е дори от 2009. А Конект софт очевидно има опит с тези устройства, срещаме ги пред всеки тунел на Струма. Отново извън всякакъв стандарт както и пред Витиня. Устройства за които Автомагистрали и АПИ казват че струват 10 хиляди лева

БНТ: Колко струва един знак изработването на един знак?

Георги Георгиев - Изработването на един знак, от нашите знаци е по малко от 1500. По малко от 1500.

БНТ: Не сте давали такава оферта?

- Не, не

Според официалната кореспонденция в която се включва и депутатско питане, става ясно, че знаците монтирани през 2017 са на Конет софт, но тези пред тръбата наВитиня по посока Варна са дефектирали, сменени с нови на Конет но и те са подменени с настоящите устройства на гръцка фирма - Одосиманци Кронис. Но и тя не е линензирана за това, гърците сами си признават че не могат да произвеждат управляеми знаци, техните само мигат, цената им 960 евро за малките знаци и хиляда и 200 за големите. Но значителното разминаване в цените не е единственото. приложените документи на гръцката се оказват проблемни. Но още по-проблемни се оказват тези на Конет.

Декларацията е представена едва през 2022 година, когато започват и въпросите към институциите за монтираните знаци. Лошото е, че тези неверни документи са изпратени и към прокуратурата, която при проверката си не открива нарушения. Въпреки че те на пътя са доста очевидни. И далеч не свършват само с управляемите знаци. Нито един от другите знаците пред тунела не отговаря нито на инженерния проект, нито на националните и европейски изисквания. Или са поставени след указаното място, или са поставени паянтово, или са ръждясали или не отразяват светлината и са невидими. Сега топката отново е в прокуратурата и АПИ. Но на въпросите ни, АПИ продължават да твърдят, че знаците отговарят на стандартите, сертификацията е доброволна и ангажимент на производителя. Въпреки изяснения вече казус от института по стандартизация за обратното. И обещанието на Агенцията, че предстои скоро да се монтират нови управляеми знаци, не звучи особено оптимистично.

Гледайте още в рубриката "След новините"

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Радослав Росенов триумфира с титлата в категория до 60 кг. на европейското първенство по бокс до 22 години
Радослав Росенов триумфира с титлата в категория до 60 кг. на европейското първенство по бокс до 22 години
Кои са професиите, които няма да бъдат заменени от изкуствения интелект?
Кои са професиите, които няма да бъдат заменени от изкуствения интелект?