НОВИНИ

СЕМ: Журналистите от БНТ реагират адекватно по време на предизборната кампания

Милена Кирова
от Милена Кирова
17:58, 27.10.2022
Чете се за: 06:17 мин.
У нас
екзакта бнт единствената телевизия чиято гледамост изборния ден повишила последната година
Снимка: Десислава Кулелиева, БНТ
Слушай новината

БНТ е единствената телевизия, чиято гледаемост в изборния ден се е повишила за последната година - от 19,4 на 22 %. Спрямо ноември 2021 г. в края на септември 2022 г. няма промени в дела на българите, които имат повече доверие на обществената телевизия, отколкото на частните.

Според прочуването на агенция "Екзакта Рисърч Груп" хората се информират основно от телевизиите, но общественият интерес намалява към медийните продукти в хода на предизборната кампания. Проучването е проведено в последната седмица на предизборната кампания - 20-27 септември. Данните са сравнени с трите предишни кампании през 2021 г. Последното проучване е сред 1050 души в 71 населени места.

От къде търсят информация хората?

От лятото на 2021 г. до сега с 9% са се увеличили хората, които не търсят информация от медиите за политическата кампания. Интересът към телевизиите в предизборния период намалява с 10% през септември 2022 г. спрямо юли 2021 г., въпреки че интересът към телевизиите е най-голям. По-слаб е отливът от интернет сайтовете за същия период - 5%. Намалява интересът към социалните мрежи в предизборния период - в края на септември този интерес е 29%. За сравнение - още от началото на миналата година за кампанията от социалните мрежи са се информирали 38%, през юли 2021 г. - 36% и 34% - през ноември 2021 г. Тоест се вижда ясна тенденция на спад на интереса към социалните мрежи.

Профил на човека, който се информира от медиите за кампанията

За кампанията от телевизии се информират хора, които са на възраст над 40 години. Младите търсят по-често информация от социалните мрежи, при тях на второ място остава интересът към телевизията и към интернет сайтовете и порталите. Хората на възраст над 30 години търсят повече информация от интернет, отколкото от социалните мрежи. Висшистите, столичаните и най-възрастните по-често избират да се информират за хода на кампанията от радиата. Интерес към вестници, отпечатани на хартия, проявяват предимно възрастни, образовани хора и жители на столицата.

Кои са качествата на медийните продукти за хората?

Актуалността на информацията остава изключително важна за жителите на градовете извън столицата. Изчерпателността на информацията започва да става все по-важна в последните месеци за хората на средна възраст, образовани, жители на големите градове извън столицата.

Интересът срещу умората от кампанията

В края на септември 2022 г. интересът и любопитството у хората вземат връх над умората от кампанията. Интерес и любопитство проявяват хора над 50 години, жители на столицата, избиратели на ГЕРБ, ПП, ДБ, БСП. С отегчение медиите у нас следят нискообразовани, бедни хора, роми, политически апатични избиратели и по-често млади хора, отколкото такива на средна и напреднала възраст. 94% от хората, които проявяват интерес и любопитство към медиите, следят телевизиите. 46% следят интернет сайтовете. 42% следят кампанията по социалните мрежи, а 28% - по радиата. Сред изпитващите отегчение и умора повечето все пак се информират от телевизии, интернет сайтове и социалните мрежи. Следящите с интерес медиите предпочитат да се информират от няколко медии едновременно.

Къде следят хората хода на изборния ден?

Традиционните медии имат предимство, но в същото време за последната година с 8% намалява делът на информиращите се в изборния ден от традиционните медии. В същото време с 5% нараства делът на информиращите се от Интернет. Хората, които проявяват интерес към кампанията, избират да следят изборния ден в традиционните медии. Докато отегчените и уморените предпочитат да се информират от интернет.

Има ли обществен интерес към пряк дебат между лидерите на партиите?

Интересуващите се през септември 2022 г. са 53% спрямо 47%, които не очакват с интерес подобен дебат. У хората има усещането, че информация за междинни данни за вота в деня на изборите трябва да има.

Главни изводи на социолозите:

Намален е общественият интерес към медийните продукти. Липсата на интерес се дължи предимно на подхода на политиците и политическите сили. Пикът на умората от кампаниите е достигнат през ноември миналата година, тази година има рефреш.

Мониторинг на СЕМ:

Според мониторинга на Съвета за електронни медии БНТ последователно е изпълнявала разписанията на Изборния кодекс и споразуменията с партиите като са предоставили дори време в праймтайма за участие на малко популярни политически субекти. Мониторингът отчита липса на лидерски дебати. Темата за ковид, която доминираше в предходните избори днес е заместена от темата за войната в Украйна и инфлацията. Във всички атипични и екстремни ситуации водещите реагират адекватно, като отправят забележка и/или се опитват да убедят кандидатите да прекратят агресивното си поведение, за да се нормализира обстановката в студиото. В предаванията вземат участие и редица експерти.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Весела Лечева отговори на Радостин Василев след изказванията му в Народното събрание
Весела Лечева отговори на Радостин Василев след изказванията му в Народното събрание
С дефиле на сестрински униформи Медицинският колеж в Пловдив отбеляза 80-годишнината си
С дефиле на сестрински униформи Медицинският колеж в Пловдив отбеляза 80-годишнината си