Тайните на прилепите - какво прави имунната им система толкова силна?

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:31, 10.05.2024
Наука и технологии

Наши биолози, заедно с учени от Сорбоната успяха да разгадаят имунната система при прилепите и кое я прави толкова ефективна срещу вируси и други инфекции.

Учените се надяват тяхното откритие да отвори пътя към нови терапии при човека – при автоимунни заболявания и имунни дефицити. Кое прави имунната система при прилепите толкова интересна за учените – това е един от акцентите на Софийския фестивал на науката, който продължава до неделя в "София тех парк".

Имунната система на прилепите открай време представлява интерес за учените. Много мощна когато трябва, но и кротка, без да създава излишни проблеми. Или прилепите не знаят какво е имунна патология. И учените отдавна се опитват да разберат какво имат те, а ние - не. За биолозите най-драстична е разликата в метаболизма.

"По време на много активен полет, когато те харчат страшно много енергия, имат много бърз метаболизъм, тяхната температура достига 40 градуса или дори до 42 градуса при някои видове, а по време на кибернация, в каквато те прекарват неблагоприятните периоди от годината, дори и под 10 градуса", каза д-р Виолета Желязкова – биолог.

Затова биолозите предложили доста странен за имунолозите експеримент. Решили да видят как работят антителата на прилепите при 40 градуса – температура иначе пределна за работата на протеините в нашите тела.

"Всъщност тогава открихме едно съвсем ново свойство на прилепните антитела, което не се наблюдава при човешките, не се наблюдава и при други животни, с които експериментирахме впоследствие. Те са термочувствителни, тоест, на висока температура едно и също тяло е способно да се свърже с много повече патогени на различен вид и много по здраво. Докато на температура 20 градуса или по ниска, каквато отговаря на периодите на покой на един прилеп, то е слабо активно по слабо активно в сравнение с човешки", каза д-р Виолета Желязкова.

Това откритие обяснява вече много логично устойчивостта на прилепите. Но учените съвсем няма да спрат дотук. Сега ще проучат колко и какви други животни имат подобни термочувствителни антитела. Смятат че така ще разберат по-добре как работи нашият имунитет и защо в определени случаи се обръща срещу нас. Ключът вероятно се крие назад в еволюцията.

"Това е нашата хипотеза за еволюционния произход на този механизъм, защото ти нямаш нужда от много силна защита. Когато врагът ти е слаб, ти по-добре да пестиш енергия, защото всъщност имунната система и особено адаптивната такава е една от най-най-енергоемките системи в човешкия организъм. То затова като се разболеем от нещо, искаме цял ден да лежим на дивана, а не да ходим да тичаме в парка. А в същото време на 40 градуса, една благоприятна за размножаване на патогените температура, метаболизмът на един прилеп в полет е много по бързо от човешкия. Тогава има нужда от бърза защита и така тези антитела, които преди са си почивали, се активират и могат да започнат да вършат своята работа", обясни д-р Виолета Желязкова.

Сега учените ще работят с повече настървение. Защото откритието им крие голям потенциал. Най-малкото за терапия с клонирани антитела от прилепи.

Юлияна Янева донесе четвърта квота за България в борбата за Олимпийските игри в Париж