НОВИНИ

Влаковете, които дори войната в Украйна не спря

Бруно Бекман
от Бруно Бекман
18:02, 23.12.2022
Чете се за: 05:10 мин.
По света
Снимка:
Слушай новината

10 месеца Украйна е във война и животът в страната е безвъзвратно променен. Но едно нещо се оказа неизменно на фона на сраженията, разрушенията, липсата на ток - Украинските железници. При своите пътувания в Украйна журналистът Бруно Бекман пътува с влак през някои от най-опасните места в страната и прекарва във вагоните над 12 денонощия.

Как железниците се превърнаха в най-безопасния транспорт в раздираната от война страна - вижте в специалния репортаж за БНТ на белгийския журналист Бруно Бекман.

24 000 километра релсов път опасват Украйна. А влаковете, които се движат по тях, не спряха нито за ден, дори когато страната беше нападната. Когато на украинска земя падат първите руски ракети, ръководството на железниците действа мигновено.

Каква беше първата Ви среща на 24 февруари - когато всичко започна?

Олександър Шевченко, зам.-директор по комуникациите на Украинските железници: "Нямаше време за срещи, направихме няколко WhatsApp групи, за да можем да сме оперативни и железницата да работи. Трябваше да сме бързи, да реагираме бързо. Първото, което трябваше да направим на 24 февруари, беше да уверим украинците, че жп транспортът се движи и то без прекъсване, по разписание, ще се движат всички влакове."

В първите дни на войната изпълнителният директор на компанията прави щаб от шестима души, които могат със затворени очи да кажат имената на гарите и спирките в цяла Украйна. В следващите тежки месеци те определят маршрутите за движение.

Олександър Шевченко: "Давахме информация на всеки час - пред журналисти, в социалните медии, по телевизията. За да кажем, че влакове се движат, всички гари са отворени, готови сме да ви качим - можете да разчитате на нас и можете да стигнете до градовете, които не бяха окупирани. Правим това от 24 февруари."

В началото на войната за мнозина търсещи спасение, влаковете се оказват единственото средство за бягство от ужаса. На гарите се стичат огромни потоци от хора. По пероните със сълзи на очи се разделят хиляди семейства, без да знаят кога ще се видят отново.

Пристигнах тук на 26 февруари, когато по 90 000 души средно на ден напускаха града оттук. Сега бежанците ги няма, но мога да потвърдя, че железниците си остават най-безопасния начин за пътуване. От февруари прекарах над 300 часа във вагоните на украинските железници.

Олександър Шевченко, зам.-директор по комуникациите на Украинските железници: "От февруари основната ни мисия е да евакуираме хората. И на първо място - децата. Досега сме успели да изведем 4 млн. души общо, от тях 1 милион деца. Сега задачата ни се промени - да върнем всички тези хора. Защото Украйна се нуждае от хората си. Икономиката трябва да върви, да се движи. И сега мисията на украинската железница е не само да върнем хората, но и да пътуват в удобство. Защото при евакуацията нямаше удобство. Важно беше да спасим живот".

Спасяват не само хора.

Олександър Шевченко: "От февруари сме евакуирали 112 000 домашни животни. Никой не си беше представял, че толкова много хора ще предпочетат да оставят багажа си на перона, но да вземат кучетата, котките си, един крокодил от Харков и т.н. и още много животни, за които човек не би си и помислил."

Бруно Бекман: Всеки ден пътувам с влак в Белгия. И мога да потвърдя, че украинските железници са по-точни - с война или без война. Каква е тайната?

Олександър Шевченко: "Няма тайна. Трябва да си вършим работата, при това - добре. Защото не можем да си позволим да изоставаме по време на война."

Допреди месец загиналите служителите на железниците са били 227, ранените - 500. Но влаковете пътуват. Спасяват живот и връщат на украинците изгубеното от началото на войната чувство за нормалност.

Бруно Бекман за БНТ от централната жп гара на Киев.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Специално: Как се прави ДНК тест и колко надежден е резултатът?
Специално: Как се прави ДНК тест и колко надежден е резултатът?
Започва изпращането на военна помощ за Украйна, критики от държавния глава и партии в НС (ОБЗОР)
Започва изпращането на военна помощ за Украйна, критики от държавния глава и партии в НС (ОБЗОР)