Започва превантивно затваряне на пътища заради евентуални срутища

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
18:00, 01.02.2021 (обновена)
Чете се за: 04:02 мин.
У нас
Снимка: БГНЕС
Слушай новината

Това заяви заместник регионалният министър Николай Нанков. Създаден и кризисен щаб с цел превенция след двете големи срутища по пътя през Искърското дефиле и автомагистрала "Струма".

Обезопасяването в района между 7-и и 9-и км на "Струма" започна още в събота вечерта, след като скална маса падна върху преминаващ автомобил. Теренът е труден, тъй като височината и особеностите на ската не позволяват използването на много техника.

Часове наред алпинисти и геолози почистваха опасните камъни. Целта е след като бъдат поставени защитните мрежи натискът върху тях да бъде по-малък.

Заради безопасността на шофьорите движението беше спирано периодично, а трафикът пренасочван в платното посока София.

При обрушването алпинистите използват основно ръчни лостове. По-големите камъни се премахват с въздушни възглавници.

"Има откоси, които с години не са обрушвани. Има и места, на които се правят на няколко месеца", коментира Румен Сечански, директор на Областно пътно управление-София.

Мрежите на ската посока София вече също са пълни със земна маса. От областното пътно управление увериха, че джобовете ще бъдат изчистени без да се налага ново затваряне на магистралата. В Бургас заместник регионалният министър Николай Нанков заяви, че има активиране на тежки срутища на много места в страната, които засягат републикански и общински пътища. Експерти работят върху план за действие, има и заделен бюджет за обрушвания, увери още Нанков.

"Ще се затварят пътни отсечки, там, където има опасност от тежки срутищни процеси, където се предвиждат такива в резултат на обилните валежи на температурните амплитуди", каза Нанков.

Според професор Чавдар Колев дъждовното време не е основната причина за срутищата, а неглижирането на проблема с поддръжката.

"Защо има срутище по автомобилния път на дефилето, а няма срутище по жп линията. Защото е строено от австрийци по времето на дядо Йоцо гледа, края на 19 век. Те не са имали мрежи, а облицовани зидани стени. Не е имало там срутище никога и няма и да има. А иначе скалата е същата", каза преподавателят във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков" проф. Чавдар Колев.

Експертът свежда проблема до три основни фактора - непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията.

"Природата не ни е крива, защото ние познаваме явленията и нищо не правим по тях. Няма научен подход, няма изследвания на устойчивостта, няма конструкции, проекти. Слагането на мрежите е като маската, дето си я слагаме. Тя не укрепва нищо, само предпазва. Ако тръгнем да преброим колко от тези мрежи са куча марка като качество, ще видите за какво става въпрос", каза проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков".

Според учени над 90% от свлачищата се дължат на не добре преценена човешка дейност.

По темата работиха: Тихомир Игнатов, Йоана Миланова

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Президентът Радев с отчет на мандата си. Обяви, че се кандидатира за втори
Президентът Радев с отчет на мандата си. Обяви, че се кандидатира за втори
Илияна Йотова: Смяната на модела означава силна държава на отговорните действия, а не на арогантния политически пиар
Илияна Йотова: Смяната на модела означава силна държава на отговорните действия, а не на арогантния политически пиар