НОВИНИ

Защо София не може да контролира ефективно движението в екозоната?

Мария Чернева
от Мария Чернева
21:49, 16.12.2023
Чете се за: 07:52 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

София най-накрая ограничи движението в центъра на автомобили, които бълват от ауспусите си огромно количество изгорели газове и сажди.

Мярката трябваше да се въведе отдавна - и заради огромното количество фини прахови частици, които влизат в делите дробове на столичани, и заради наказателната процедура срещу нас от ЕК за мръсния въздух и липсата на ефективни мерки. Но тъкмо влязла, вече се мисли за отлагането ѝ. Защото се оказва, че контролът е под въпрос.

"Има предизвикателства, че софтуерът, който отговаря за анализирането на номерата на колите, които са в нарушение, все още не е минал процедури и се жали. Има доста неща, които трябва да се изчистят", каза Васил Терзиев – кмет на София.

От това излиза, че София се отказва от възможностите, които може да ѝ даде една съществуваща вече по-високо технологична система за контрол. И е заложила на една вече остаряла и доказала своята неефективност система. Която освен че може да бъде избегната лесно и ще извади много пари от бюджета на столичани. Кой и защо реши да върне часовника назад и защо София се отказва да ползва т.нар. екостикери, въведени неотдавна.

"Ами остана донякъде не така достатъчно изяснен въпроса с контрола дотолкова, доколкото знаете, че в един момент от страна на министри на транспорта се изразяваше разнопосочна позиция относно т.нар. екологични групи или екостикери, различно ги възприемат хората, което не позволи достатъчно навреме да се реализират контролните механизми по най адекватния начин. Тъй като към настоящия момент това, което се извършва, всъщност е на базата на ръчна проверка, на базата на записите, които се извършват с камерите", каза Зафир Зарков – бивш председател на транспортната комисия към СОС.

Т.нар. екостикери всъщност са стикерите, въведени да засилят контрола най-вече при техническите прегледи при автомобилите. И са поредното решение в затягането на контрола.

"Ние от дълги години се опитвахме в "Автомобилна администрация" да подобряваме извършването на периодичния технически преглед. Знаете, че преди години прегледите на много места се извършваха само по регистрационния номер на автомобила без изобщо да влиза в пункта за прегледи. Затова постепенно въведохме единна информационна система, въведохме видеонаблюдение в пунктовете. По този начин принудихме собствениците и пунктовете да вкарат поне автомобила в пункта за технически преглед. Но в последствие в пунктовете се научиха и започнаха да вкарват други автомобили, които не съответстват на този, който трябва да бъде проверен. Било, защото автомобила е в чужбина или защото е технически неизправен. Въведохме система за отсвирване на номерата, която да прочита номера на автомобила и съответно да сравнява с данните, които са въведени в системата, дали това е същият автомобил. Но някои пунктове и това започнаха да преодоляват, като започнаха да сменят номерата на автомобилите или съответно да разпечатват номера, които да поставят на номера на автомобила и по този начин да избягват системата за видеонаблюдение.

Системите, които разпознават автомобилните номера, бяха въведени на много места като опит да се контролира и трафикът по пътищата. Но почти веднага ѝ намериха цаката и се появиха стотици начини да бъде излъгана. Но и без трикове, тя е безсилна в определени случаи.

Експертите припомнят и случая с Георги Семерджиев, рецидивист на пътя, който се е движил спокоен, че няма кой да му засече автомобила в нарушение. Докато не отне живота на две млади жени. И за съжаление на тази система сега София сега ще разчита да контролира центъра срещу замърсяващи автомобили.

Т.нар. екостикери всъщност са следващото, еволюционно по-добро техническо решение, което трябва да преодолее всички пороци на старите системи най-вече в контрола на техническите прегледи. Определено засега това е системата, която занули всички опити за измами. Вкарана веднъж в чипа, информацията от прегледа е невъзможно да бъде подправена или да се използва от друг. И лесно се чете. Въвеждането на екогрупата в стикера, дава още едно изключително предимство по отношение на контрола. Информацията от чипа може да се чете от разстояние.

"В този стикер уникалното за него е, че той самият е направен под формата на антена и той спомага изчитането от по голямо разстояние и по надеждно информацията, която е записана вътре в самия чип по време на техническия преглед", каза Камен Несторов – IT директор, фирма за защитени документи.

Или тази антена дава възможност да се прочете информацията от далеч, в тъмно, в мъгла, с мръсен номер или сменен, като данните записани в чипа излизат моментално.

Подобна система за контрол, въведена в центъра на София или другите градове би била значително по-евтина от замислените камери.

Но освен връщането към остарялата и неефективна система, въвеждането ѝ закъснява и сега на практика контролът е опорочен. И обжалването на поръчката за софтуера, който да позволи обработка на данните получени от камерите, е само една от причините.

"Забавянето на поръчката можеше да реши този въпрос по единия от двата възможни начина се случи именно поради това, че имахме това противоречие от страна на министерството, което пак казвам - заявките на министъра бяха, че в един момент отпадат тези екологични стикери. 2 - 3 месеца по късно ние писахме писма, последно всъщност дали остават тези екологични стикери", посочи Зафир Зарков – бивш председател на транспортната комисия към СО.

Новото ръководство на транспортното ведомство, обаче, доста ясно е заявило, че екостикерите са по-добрата система за контрол, в отговор на депутатско питане. Мартин Димитров и бившият министър на електронното управление Божидар Божанов са депутатите, внесли промяна в закона за движение по пътищата да отпаднат всякакви стикери. Нищо, че те са ни задължителни по европейски регламент. Но в парламента често политическите аргументи са по-силни.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Нефтохимик 2010 и Монтана записаха победи в НВЛ
Нефтохимик 2010 и Монтана записаха победи в НВЛ
Близо 600 служители на ЕРМ Запад работят по отстраняване на авариите
Близо 600 служители на ЕРМ Запад работят по отстраняване на авариите