България вече разполага с първата въздушна линейка - хеликоптер, който може да оказва медицинска помощ от въздуха. Това обявиха от частна въздухоплавателна компания, която е получила всички разрешителни за тази дейност. Въпреки тази важна крачка страната ни остава единствената в Европейския съюз, която няма цялостна система за спасяване от въздуха ХЕМС.
Този хеликоптер е малка светлина в тунела. Особено след многото ни репоражи с предупреждения, че страната ни не е обезпечена за спасяване от въздуха. Нееднократно биехме тревога, че губим човешки животи в планината или на магистралата и че това ще продължава без реални мерки. Откликва частният бизнес. Подават ръка и шефове на болници - на територията им да се изградят площадки за кацане.
"Имаме много напреднали разговори с Окръжна болница "Св. Ана", което е изключително добро място за паркиране на хеликоптер, откъдето да изпълнява мисии" - каза Георги Спасов.
Летателни площадки ще има и в Окръжната болница в Бургас, в курорта Банско и във Варна. Остава обаче проблемът с финансирането. В Европа системата ХЕМС се издържа от застраховки, реклами и държавни дотации. Тук още няма цялостна визия кой ще плати за полета на вертолета.
"Това ще бъде платено съответно от пациентите или търпящите бедствие в планината, или пък чрез организация, чрез някакви застрахователи - частни, който иска да си направи такава застраховка. Планинска спасителна служба по принцип не може да си позволи такива разходи" - коментира Кирил Русев, директор на Планинската спасителна служба.
От хеликоптерната компания не могат да работят на загуба, но обещават винаги да откликват при бедствие, дори пострадалите да не могат да платят. Имат и идеи за обезпечаване на системата.
"Има гражданска отговорност. От нея се делят по два лева от всяка Гражданска отговорност покриват бюджета на един самолет и три хеликоптера - само 2 лева. От туристите, ако се събере някаква такса - по едно евро, събира се един бюджет доста сериозен" - заяви Георги Спасов.
Към момента медицинският вертолет е само един. За сравнеие Швейцария, която е по-малка по площ, има 17 хеликоптерни бази. В Словакия те са 7. Според експерти в България ще са нужни 8 вертолета.
Хеликоптерът е оборудван с една носилка и дефибрилатор, който работи с батерии. Той може да превози един пострадал
Стандартът при ХЕМС е в рамките на един, т. нар. "златен час" пациентът да бъде намерен и транспортиран до болницата. България е още твърде далече от този стандарт.
"Разговори за живота и мечтите" през очите на деца, лишени от родителска грижа
Две трети от децата в училище избягват да използват тоалетните - до какви проблеми води това?
Деца от украинската общност у нас със специален музикален поздрав към българския народ
В Историческия музей в Перущица са изложени над 100 оригинални и европейски банкноти
Снежна Коледа в някои части на страната, преди Нова година температурите падат до минус 10°
Взрив в Москва уби високопоставен руски генерал, Кремъл подозира украинското разузнаване
Две трети от децата в училище избягват да използват тоалетните - до какви проблеми води това?