НОВИНИ

​150 години български железници

През 1866 г. година се открива първата българска железопътна линия Варна - Русе. Специален атракционен влак с парен локомотив и вагон от царската композиция на Цар Борис III по-рано днес отпътува от Варна за Русе. От години, обаче, железницата в България е обект на спорове и постоянно недоволство от пътниците.

Александър Марков
от Александър Марков Мартин Николов
18:23, 22.10.2016
Чете се за: 01:42 мин.
У нас

Нна 7 ноември 1866 г. е открита първата жп линия у нас Варна-Русе.

Между другото, един интересен факт - оказва се, че за построяването на някои от гарите по линията на времето тогавашните строители са къртили камъни от средновековния български град Плиска, който до този момент е бил запазен. С тези камъни са построени някои гари. Къртенето, трябва да кажем, обаче, че е започнало две години преди Освобождението.

Сега състоянието на българските железници можем да резюмираме в две думи: стари и закъсняващи влакове.

Голяма част от подвижния състав не е подменян с години.

Дневно в България се движат 560 влака, обслужвани от 130 локомотива, и има отделно 50 мотрисни влака. Именно тези 50 са новите влакове, останалите на по над 30 години. Един локомотив дневно обслужва 7 влака, което прави груб пробег от около 700 км. дневно. Тоест има сериозна амортизация. И без ремонти просто не става.

На този фон броят на пътниците постоянно спада, а закъсненията - поради аварии, ремонти на инфраструктурата, си остават, за съжаление, редовни.

;

С концесията на летище София, от която чакаме 640 милиона лева, ще се покрият дълговете на държавния превозвач. А с останалите 200 милиона ще се купят нови влакове. Това припомни отново на честванията по-рано днес транспортният министър Ивайло Московски. Офертите за концесиониране на аеропорта ще бъдат отворени на 21 ноември, така че датата наближава, след като веднъж процедурата се провали поради оспорвания в съда.

До края на годината ще стартира търг за купуване на 15 мотрисни влака, като едно от изискванията към доставчика ще е да изгради и депо за ремонт и обслужване в България, тъй като се оказва, че един от проблемите около новите мотрисни влакове, което бяха купени в България преди години, е, че сега поддръжката им е много трудна.

Линии няма засега да се спират, цената на билета няма да се вдига. Пътниците обаче бележат постоянен спад - тази година спадът ще е с 5%, а традиционно годишно е с 10%. Това са реалностите.

Въпреки тежката реалност, обаче, на такъв празничен ден 150-годишнината беше отбелязана със специален атракционен влак.


;

Пътят между Варна и Русе с атракционния влак отне 6 часа и половина. Композицията спря на десет гари и на всяка от тях беше посрещната с празнична програма.

Димитър Костадинов, управител на БДЖ „Пътнически превози": В състава е включен и салон вагона от корона експрес, който е бил личния вагон на Борис Трети за неговите пътувания из страната, който е автентично запазен с цялата атмосфера и материали от онова време.

Интерес предизвика и немският парен локомотив, произведен през 1942 година, който тегли композицията по първото железопътно трасе в България.

Алберт Иванов, машинист: Съвсем различно е - тук се хвърлят въглища, помощник машинистът поддържа налягане, котела, няма нищо общо с дизела и електровоза.

250-те пътници във влака се возиха безплатно, платиха само 50 ст за запазено място. Те имаха възможност да разгледат личния вагон на цар Борис Трети.

По повод годишнината на фасадата на централната жп гара в Русе беше открита юбилейна плоча.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Как бежанската криза помага на гръцката икономика
Как бежанската криза помага на гръцката икономика
Спешни преговори за спасяване на СЕТА
Спешни преговори за спасяване на СЕТА