Един от емблематичните анахронизми на Куба вече е в историята. След половин век ограничения държавата започна свободна продажба на нови и употребявани коли на частни лица. Надценките обаче от 400% бързо попариха очакванията на евентуалните клиенти. Западен автомобил, произведен миналата година, например, струва над 90 хиляди долара, което за повечето кубинци е космическа цена.
Над четвърт милион долара достигат цените на серийни западни нови коли в държавните магазини в Куба. Предлагат се и 10 годишни машини за 25 хиляди долара.
- 110 хиляди долара е най-високата цена, която видях. Толкова струваше мини-ван, имаше и коли за 25 хиляди долара, - признава певецът и композитор Ерик Санчес.
Средната работна заплата на Острова е 20 долара. Компютърният инженер Гилермо Флорес пресмята, че дори и с кредит за 40 години, нормален човек на заплата пак не може да си го позволи.
Обичайният автопарк в страната е като музей на колела - американски антики от 50-те и съветски внос от 70-те и 80-те години. Кубинците можеха да търгуват помежду си само с коли, останали в Куба преди революцията от 1959-та. Преди две години правителството отмени това ограничение, но малкото съвременни коли - втора употреба достигаха космически стойности. Държавата продаваше и нови коли срещу специално разрешително, което се издаваше на изявени спортисти, дипломати, лекари, артисти. Липсата на внос и дългото чакане създаде черен пазар и за коли, и за разрешителни. Документът можеше да струва до 13 хиляди долара.
- Печелеха много, но вече разрешителното не значи нищо, - отчита със закъснение един кубинец.
Приходите от освободената автотърговия ще отиват за по-добър обществен транспорт. А потенциални платежоспособни клиенти са хората от малкия частен бизнес, който разреши Раул Кастро, и кубинците със заможни близки в чужбина.
Автор: Мартин Гицов