Българските държавни железници могат да загубят 25 нови мотриси и около 3400 товарни вагона. Те са заложени като обезпечение по два кредита на БДЖ към няколко финансови институции. Заради сериозни трудности при изплащането на заемите, кредиторите са настояли за разпродажба на част от активите. От БДЖ уверяват, че до това няма да се стигне.
Общите задължения на БДЖ към момента са 615 млн. лв., 150 млн. са просрочени. В периода 2011-2013 г. превозвачът не е изплатил нито стотинка по заемите си. Заради това кредиторите са наложили сериозни наказателни лихви.
Християн Кръстев, изп. директор на Български държавни железници: "Оттук ни идва проблемът, че не можем да излезем от ситуацията, в която сме, и да плащаме нормалната кредитна лихва, която е по двата кредита."
Въпреки затрудненията от началото на 2013 г. БДЖ е успяло да изплати 100 млн. лв. стари задължения. От холдинга увериха, че новите мотриси няма да бъдат продадени, а 3400-те товарни вагона и в момента не се използват. Синдикатите на железничарите прогнозират, че евентуална разпродажба няма да доведе до сериозни сътресения за БДЖ.
Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите - КНСБ: "Дори и да вземат тези 25 мотриси, не е най-голямата трагедия. Ще се влоши малко услугата, но в крайна сметка 600 влака се движат в денонощие. Тези 25 мотриси обслужват някъде стотина влака."
Въпреки уверенията на ръководството, железничарите се страхуват да не останат без работа.
Станислав Шопов, орг. производство и ремонт в БДЖ - Пловдив: "Хората видимо са притеснени от проблемите с кредиторите и дето няма яснота. Всъщност се оказва една златна кокошка - БДЖ дето всяко правителство идва, взима си яйчицето, занася си го някъде, а на тази кокошка никой не й обръща внимание."
От БДЖ ще предложат на кредиторите си 10-годишен погасителен план с по 50 млн. лв. годишни вноски. Ще се приеме ли предложението, ще стане ясно в средата на май.