Един ден след Богоявление църквата чества паметта на Свети Йоан Предтеча и Кръстител и това съвсем не е случайно. Защото именно от неговите ръце Христос приема покайното омиване във водите на река Йордан, известно и като кръщение Ииусово.
Един ден след Богоявление църквата чества паметта на Свети Йоан Предтеча и Кръстител и това съвсем не е случайно. Защото именно от неговите ръце Христос приема покайното омиване във водите на река Йордан, известно и като кръщение Ииусово.
Според старозаветните пророчества идването на Спасителя трябвало да бъде подготвено от негов предшественик, от просветена личност, която да призове към покаяние древния народ на Израил, да го очисти духовно и да го подготви да приеме словото Божие, словото на Спасителя.
За християните този предшественик, предтеча на Спасителя, е Йоан - син на първосвещеника Захарий и съпругата му Елисавета. Йоан водел аскетичен живот в Йорданската пустиня и проповядвал покаяние чрез омиване във водите на свещената за евреите река Йордан, като зовял хората с думите: „Покайте се, защото наближи царството небесно!". Хората го смятали за очаквания Спасител, но той им казвал: "Аз кръщавам с вода, но посред вас той Един, когото вие не познавате. Той е Идещият след мене, Който ме изпревари и Комуто не съм достоен да развържа ремъка на обущата Му." (Йоан 1:26-27)
Заради съвършения живот, който имал, Йоан Предтеча е прославян от църквата като земен ангел, затова на иконата често е изобразяван с ангелски криле. Пак неговото свещено изображение подчертава и мястото му сред библейските пророци - като последен от тях, който предрича идването на Спасителя, Йоан Предтеча е рисуван с две одежди. Долната е от груба камилска вълна, каквато той в действително носел в пустинята и е символ на старозаветния, очакващ месията човек. Горната му дреха е от мек, копринен плат и напомня за новозаветните хора, повярвалите в Бога и спасени от него - т.е. християните.