Пилотите на полския самолет, който катастрофира край Смоленск, не са получавали нареждане от високопоставената делегация на борда задължително да се приземят на летището в руския град.
Пилотите на полския самолет, който катастрофира край Смоленск, не са получавали нареждане от високопоставената делегация на борда задължително да се приземят на летището в руския град.
Това сочат данни, получени при разшифроването на черните кутии на президентския Ту-154. Анализът сочи, че грешка при пилотирането е най-вероятната причина за катастрофата.
Заедно с президента Лех Качински на 10 април загинаха още 95 души, повечето полски политици. Още за тайните на черните кутии предава кореспондентът ни в Москва Цветана Кръстева.
Експертизата, извършвана в Русия от руски и полски специалисти, вече очертава по-ясна картина на обстоятелствата около катастрофата с Лех Качински. Черните кутии сочат, че при приземяването екипажът е допуснал грешка.
Полските пилоти най-вероятно не са се съобразили с една от спецификите на Ту-154 – ако скоростта на снижаване е повече от 6 м в секунда, самолетът много по-бързо от обичайното губи височина.
Експерти от техническата комисия, в която влизат опитни летци и конструктори, коментират, че условията на кацане са били екстремални. Президентският пилот буквално се е приземявал на сляпо. Мъглата е била само на 30 метра от земята, а видимостта до 400 м.
При това положение по-старата навигационна система на военното летище не е могла да помогне. Според разследването полската страна обаче предварително и ясно е била информирана с каква навигационна система разполага летището.
Още една подробност – след предупреждението самолетът да се насочи към резервно летище, пилотът е настоял да долети до т.нар. точка на решение или 100 метра над летището. Но и след това приземяването е продължило.
В черните кутии няма данни да е имало натиск за кацане на всяка цена. Разговорът в пилотската кабина вече е разшифрован, но не е огласен. Известно е само, че в последните минути от полета репликите са били „драматични”. Но поведението на екипажа още не може да бъде обяснено напълно.