Заместник-министърът на културата Митко Тодоров си призна в студиото на "Денят започва", че е бил изненадан от освобождаването на Димитър Дерелиев и от два дни вниква в проблемите на киноиндустрията и филмовата гилдия.
Пълен текст на разговора
Водещ Андрей Захариев:
Здравейте. Ето че в студиото при нас вече е
заместник-министърът на културата г-н Митко Димитров. Най-напред добро утро и благодаря ви, че приехте поканата.
Митко Тодоров:
Тодоров, добро утро.
Водеща Жени Марчева:
Добро утро.
Водещ:
Димитров ли казах?
М. Тодоров:
Да.
Водещ:
Извинете. Тодоров, разбира се, разбира се.
Водеща:
Между другото цял ден го подвеждам, цяла сутрин, че сте Димитров, заради това той се обърка така. Моя е грешката.
Водещ:
Да, аз много добре знам, че сте Тодоров, но тъй като...
Водеща:
И аз много добре знам, но е рано сутрин...
Водещ:
Подсъзнателно се подведох.
Водеща:
...и човек понякога забравя и собственото си име.
Водещ:
Така, г-н Тодоров, да започнем с това. Ясно е, че сте тук,
защото през последните дни се развиха много динамично
отношенията между недоволстващите представители на киносредите, всъщност гилдията е доста монолитна, доста единна в исканията си, и министерството, от което и вие сте част. Изненада ли ви освобождаването на другия заместник-министър г-н Димитър Дерелиев?
М. Тодоров:
Донякъде да. Аз не съм в детайли вниквал, сега последните два дни се старая. Даже с този ранен анонс не зная, сигурно колегите от киното трябва да станат по-рано, за да слушат предаването, защото...
Водеща:
Те са станали, не се притеснявайте.
М. Тодоров:
...на живо с тях не сме се срещали последните дни. И поради този факт, че не съм вникнал в детайлите, естествено за мен беше изненада. Но това са си управленски решения, на които аз не мога да...
Водещ:
Тоест аз няма да ви питам в такъв случай какво мислите, дали г-н Дерелиев се е справял добре с работата си. Друго е интересно с оглед на това, което ви предстои на вас сега.
Министър-председателят още в първото си интервю след
освобождаването на вашия колега Дерелиев каза - Митко Тодоров се справя много добре с неговите задачи, със сценичните изкуства, мисля, че той ще се оправи и с киното. Притеснява ли ви това натоварване с допълнителни отговорности?
М. Тодоров:
Ами, човек, когато иска да работи, не го притеснява особено. Аз не съм на такава възраст, дето бих се поласкал от оценки или друго. За мен е важно, като има работа, тя да се свърши. Така съм го правил досега, сигурно така ще го правя и за в бъдеще.
Водещ:
Изглеждате уверен, че ще успеете да се справите.
М. Тодоров:
Какво означава справяне? Справянето е преди всичко диалог с колегите. Ние днес ще бъдем при премиера. Първата среща, както се казва, ще бъде с рефер, а след това сигурно ни предстои да се видим вече като работни групи, като диалог, с което заедно да решаваме проблемите.
Водеща:
Кажете, с удоволствие ли приемате работата на вашия
доскорошен колега Димитър Дерелиев, или с не особено
удоволствие?
М. Тодоров:
Ако говорим със, психиката на човека, никой не иска да го товарят повече, но...
Водеща:
Не ви е приятно, кажете си го направо.
М. Тодоров:
Не, аз съм свикнал да работя, такъв съм си, работохолик,
така че мисля, че повечето задачи могат само да бъдат провокация за един, но ако пък и съумеем да решим заедно проблемите, това ще бъде вече удовлетворение. Не говорим нито за удоволствия, нито за неприятности, а за удовлетворение от свършената работа. Това е най-важното според мен. Проблеми има навсякъде в българската култура - и в сценичните изкуства, и в реставрациите, и в музеите, и навсякъде, но смятам, че диалогът е най-важното, което може да реши проблемите. Така го правим с колегите. Мисля, че трябва да го правим сега и със...
Водещ:
Извинявайте, че ви прекъсвам...
М. Тодоров:
Да?
Водещ:
За втори път споменавате диалогът е най-важното. Колегите ви от киноиндустрията, много от тях вие познавате лично естествено, но също отбелязваха, че диалогът се е късал. И вие ли признавате, че, може би това не е било ваша отговорност, по времето на Дерелиев диалогът не е бил достатъчно добър?
М. Тодоров:
Едва ли е необходимо аз да признавам нещо, което не познавам добре.
Водещ:
Да, но смятате ли...
М. Тодоров:
За мен е по-важното работата да се свърши, а тя винаги е била екипна, един човек не може да я свърши, нито пък едната страна да я свърши. Винаги трябва да има две страни в цялата тази, при решаване на проблема. И аз мисля, че когато тези две страни достигнат, сближат позициите си, тогава може да бъде решен проблемът. Иначе се казва скандал.
Водеща:
А вие точно как ще стигнете до този диалог с колегите си, да кажем, от киното, как си го представяте?
М. Тодоров:
Ами, за тези два дни, в които навлизах по-детайлно в
проблемите, аз си извличам за себе си няколко от тях, които са важни.
Водещ:
Назовете ги направо.
М. Тодоров:
Една част от тях са, разбира се, нормативни и законодателни, друга част са технологични, трети са породени от кризисната ситуация въобще в цялата държава и в света, а четвърти са породени наистина може би от някъде прекъснат диалог, но там къде е той точно аз сега не мога да посоча. Очаквам колегите, като се видим на делова среща, на работа, да кажат точно къде се е прекъснала нишката, къде са се прекъснали разговорите, къде са се прекъснали или пресекли интересите, не могат да се сближат. Но тези неща са по-важни сега в момента, защото, като погледнеш технологично, филмопроизводството и сега върви. Е, разбира се, вие и аз знаем, че беше по-добре, когато и държавата даваше определена сума за кино, и телевизията имаше възможност да бъде копродуцент или да даде още малко за кино. Сега кризисните ситуации малко ограничиха, знаем, че телевизията не е в състояние сега да дава пари за кино, и това съвсем пък стесни обемите, и оттук идват и проблемите, разбира се.
Водеща:
Правилно ли ви разбирам, че вие всъщност на тази среща или на всички следващи срещи с киногилдията ще обясните всъщност тезата на министъра на културата Вежди Рашидов, че сме в криза и държавата няма пари за кино? Точка.
М. Тодоров:
От една страна, аз мисля, че те и колегите го разбират,
затова и на миналата среща с премиера заявиха, че те не са дошли да говорят само за пари. И доколкото видях въпросите, които ще се дискутират днес, те са повече нормативни, законодателни, тоест да изясним правилата на играта повече, отколкото да говорим само за пари. Защото аз и в това студио, малко променено е сега, разбира се...
Водеща:
Много променено.
М. Тодоров:
...съм говорил, че, когато говорим за култура и за изкуство, не бива да третираме само темата пари, защото зад изкуството и зад културата седят много творци, работят усилено. Аз като... чийто живот е преминал в театъра, зная много добре какво означава актьорите, когато са минали пред кинокамерата, дали ще бъде в телевизионна версия или в киноверсия, колко по-добре е имиджът в театъра, колко повече са търсени те. Това ми е напълно ясно. И моят респект към работещите в тази област не е само заради това, че актьорите от театъра, а и за това, че и аз надникнах, през един период бях продуцент на един филм, и надникнах в технологията. Това е един сериозен, творчески и много труден, така, за изпълнение труд. Така че аз се отнасям с респект към тези хора.
Водещ:
Г-н Тодоров, казахте да не говорим само за пари, не всичко е пари, но все пак един от упреците от страна на Министерството на културата беше, че българските филми не носят достатъчно приходи, не са пазарно изгодни, така че и другата страна, и Министерството на културата постави въпроса за парите. Но друго искам да ви попитам, вчера тук Иглика Трифонова и Станимир Трифонов казаха - ние не искаме повече пари, искаме по-малко, но смятаме, че трябва да бъдат разпределяни по-справедливо бюджетните средства. Има ли наистина диспропорция според вас, дава ли се срамно малко в момента за киноиндустрия?
М. Тодоров:
Ако погледнем...
Водещ:
Пропорционално погледнато, не номинално.
М. Тодоров:
Да, ако погледнем пропорционално, не се дава по-малко. А ако погледнем и сумите като цифри, също не е по-малко. И тази година, бюджетът за 2011, мисля, че 9,8 от общия бюджет на Министерството на културата се дава за кино. И годината, в която е дадена най-голямата сума - 2009 или 2008, да не сгреша сега, също е толкова процентът. Друг е въпросът, че са пуснати в производството малко повече продукции и те не могат да бъдат завършени на този етап, и се забавя нормалният ритъм на кинопроизводството. Но и този въпрос може да бъде преодолян, стига да се направи, така, добър ред на производството на отделните продукции и да се видят приоритетите. Не може една продукция да е затисната отпреди една година и половина, а ние да пускаме още три, само защото трябва да го направим.
Водеща:
Тъй като вървим към края на разговора, вие утре трябва да представите новия начин на финансиране на сценичните изкуства, нали така?
М. Тодоров:
Да.
Водещ:
Делегираните...
Водеща:
Да очакваме ли нещо скандално, нещо, заради което вече пък театралната гилдия...
М. Тодоров:
Не, няма да има скандали.
Водеща:
...ще се вдигне?
М. Тодоров:
Просто новият начин на финансиране, той е залегнал и в
проектозакона за сценичните изкуства, а също така и в Закона за бюджета, новият начин просто диференцира и намалява централизацията досегашната, която е била. Ние всички по някакъв начин скачахме срещу прекалената децентрализация. Вие знаете, че до вчера и аз бях един от тях...
Водещ:
Директор бяхте на "Българска армия".
М. Тодоров:
И просто искаме да преодолеем. Ние сме се опитали с екип да направим така, че всичко това, което ти си заработваш, този зрител, който влиза при теб, ти да разполагаш с тези средства и да можеш да си правиш собствената репертоарна политика, а не да гледаш в канчето на другия, както се казва.
Водеща:
Добре. Благодаря ви за този разговор.
Водещ:
Желаем ви успех наистина, най-искрено.
М. Тодоров:
Благодаря ви и аз на вас.