Със сигурност на всеки човек му се е случвало да се качи в градскиятранспорт, а да няма билетче. И то не защото не иска да си купи, а простозащото няма откъде. Глобата, която Центъра за градска мобилност налага на дружествата за това, че шофьорът е нямал в себе си билети за продажба, е между 10 и 20 лв. - очевидно твърде малка сума, за да се реши кардиналнопроблемът. И все пак лъч надежда се крие в бъдещото електронно таксуване, което ще се случва във всеки автобус. Докато това стане - схемите за "минаване между капките" ще се множат.
Със сигурност на всеки човек му се е случвало да се качи в градския
транспорт, а да няма билетче. И то не защото не иска да си купи, а просто
защото няма откъде. Глобата, която Центъра за градска мобилност налага на дружествата за това, че шофьорът е нямал в себе си билети за продажба, е между 10 и 20 лв. - очевидно твърде малка сума, за да се реши кардинално
проблемът. И все пак лъч надежда се крие в бъдещото електронно таксуване, което ще се случва във всеки автобус. Докато това стане - схемите за "минаване между капките" ще се множат.
Докато чакаме това да се случи - вариант "Б"- купуваш билет от шофьора. Да, ама не!
Всъщност този наглед нищожен проблем води към друг - безбройните схеми "прецакай градския транспорт", за които отдавна се говори.
Схема номер 1: пътникът нарочно не си купува билет предварително, очаква шофьорът да няма и така да се sвози гратис.
Шофьор: - Цената на билетите е една и съща и хората предпочитат да си купуват от нас, защото ако случайно кажеме, че няма - имат оправдание.
Николай Костов- съуправител на Центъра за градска мобилност: - Това, че се случва да не се продават билети в превозните средства - не мога
да го отрека. Така е и това го показват нашите проверки, които извършваме върху дейността на превозвачите. Аз направих една справка за миналата година - над 1800 водачи са санкционирани - не са имали и не са предоставили билет.
Измамна схема номер две: шофьорите и контрольорите "играят заедно" - едните не продават билети нарочно, а другите проверяват безпощадно, като целта е да има повече глобени граждани. Парите от глобите след това се разделят по братски между участниците в схемата.
Николай Костов - съуправител на Центъра за градска мобилност: - Няма мотивация за такова нещо, няма такава организация. Още повече, че нашите контроли работят в целия град, не работят с постоянни водачи - ако
да речем схемата е кондуктор-водач, не, това не е логично.
Схема номер 3: за да направят по-големи продажби, шофьорите раздават
билетите си на познати по павильони. Така продажбите са с пъти повече, а
печалбата пък - по-голяма.
Николай Костов - съуправител на Центъра за градска мобилност: - Правим проверки с хора, които не са в униформи, за да не бъдат разпознати.
Даваме им пари, отиват и купуват билет. Ако се продаде на търговски обект
билет от водача - по номера на билета ние знаем всеки билет на кого и как
е даден, и санкционираме и дружеството, дружеството санкционира водача.
Стимули за шофьорите да продават билети има - около 50% от стойността на
билета формира техните възнаграждения. Стимул да продават има и за
търговците - получават 4% отстъпка или около 4 стотинки за всеки продаден
билет. Това обаче очевидно не решава проблема, напротив. И все още има гратисчии - станали такива волю или неволю.
Божидар Божанов: Протестът е инструмент на гражданите да се противопоставят на безобразията
Делян Добрев: Вторият бюджет щеше да увеличи доходите без вдигане на данъците
Илияна Йотова: Промените в Конституцията може да доведат до блокаж в страната
Задържани за измама: Българи създали фалшив QR код за плащане на паркинги