Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков оцени като неправилен модела на ценообразуване на електроенергията у нас. В студиото на "Денят започва" той коментира исканото драстично увеличение на тока от 1 юли.
Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков оцени като неправилен модела на ценообразуване на електроенергията у нас. В студиото на "Денят започва" той коментира исканото драстично увеличение на тока от 1 юли.
За репутацията на нашата страна е важно не едно, две или пет събития, а ежедневна работа, която показва, че страната е ценна за останалите, че е интересна, че останалият свят ще изгуби, ако тази страна изведнъж изчезне.
Това заяви за сутрешния блок на БНТ Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма по повод семинара "Брандинг България", организиран от вестник Капитал, с участието на Саймън Анхолд, пионерът в изграждането на образи на отделни страни.
Според Анхолд България има безличен имидж - т.е. не е известна на хората по света, което според министър Трайков е проблем, но и възможност, защото ако имиджът е отрицателен е много по-трудно нещо да се промени. Министърът подчерта, че има разлика между общата репутация на една страна и това как се продава отделен продукт - например туризма.
"Ако рекламираме България като туристическа дестинация това е различно от това да създаваме репутацията на нашата страна." Според Трайков продаването на туристическата услуга е много по-лесно за управление, отколкото цялостния образ на България, защото в неговото изграждане участва абсолютно всеки.
Трайчо Трайков:
- Всеки, който идва в България се обогатява в сърцето си от това, което вижда, от преживяването, което намира и всеки българин, с който се срещат хората трябва да е доказателство за това.
Министърът оцени, като неправилен модела на ценообразуване на електроенергията у нас. В студиото на "Денят започва" той коментира исканото драстично увеличение на тока от 1 юли. Вчера стана ясно, че ЧЕЗ иска увеличение с 13 на сто, Е.ОН, пък поискаха цената на тока да скочи с 14 процента от средата на годината.
В неделя третата фирма – доставчик EVN предложи електроенергията за абонатите й да поскъпне с около 5 на сто. Регулаторът трябва да има достатъчно ясна и убедителна система за ценообразуване, за да са убедени всички по веригата, че няма произволни решения, заяви още Трайков.
Цялото интервю с министър Трайков можете да видите във видеофайла.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО
Водеща:
Ясно е вече кой е следващият ни гост - Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма. Здравейте. Пари сега, преди нова... не, след нова година любов ви се беше паднала, похвалихте се тук, в студиото. Вие сте един щастлив човек.
Водещ:
Г-н министър, с такъв късмет - пари, на министъра на икономиката в такъв момент...
Трайчо Трайков:
Здравейте и честита Баба Марта. Разбира се, никой не трябва да бяга от късмета си, който му се пада, какъвто и да е той. Но парите не могат да са основата на нищо. Те са само допълнение, обикновено са резултат от други неща, които човек прави.
Водещ:
От производство, увеличаващи се искате да кажете.
Водеща:
А какво е в основата на нещата?
Тр. Трайков:
Това как човек се чувства, как гледа на живота, как гледа на себе си и на останалите.
Водеща:
Добре, и подходящ, как да кажа, анонс към това, за което с вас ще си говорим. Всъщност днес едно събитие със сигурност ще попадне във водещите новини от деня. То е организирано от вестник "Капитал" и се нарича "Брандинг България", или иначе казано - марката "България". Само ще ви кажа, че специален лектор на това събитие ще Саймън Анхолт, който съветва десетки държави за тяхната национална репутация и идентичност. Цитирам две изречения от Саймън Анхолт. За списание "Монокъл" той казва следното: Има само един по-лош сценарий от това да се славиш с негативен имидж - да нямаш никакъв имидж. В момента България страда именно от това. Тя е безлична страна, някъде в Източна Европа. Ако попитате някой европеец какво знае за България, информацията му се изчерпва с - май имате море, на което германците ходят, защото е евтино. Знам, че сте в ЕС, защото непрекъснато чувам, че не се справяте добре там. Това ли е България - безлична страна?
Тр. Трайков:
Саймън Анхолт действително е един от или може би дори пионерът на националното брандиране. Той поддържа и такъв индекс, който осъвременява ежегодно, в който класира 50 страни по това какъв е имиджът на техния национален бранд. България не е сред тези 50 страни, така че не знаем какво би се получило. Но интересно е и аз ще предложа на г-н Анхолт да го включи в следващото си проучване. Това, което той каза като теза номер 1, е следното: имиджът и репутацията на една страна не се променят за една, две или пет години с... независимо колко стотици милиони долари, вложени в реклама. За да се променя имиджът, трябва да бъдат създадени системите, структурите и стратегиите за излъчване на постоянен и непрекъснат поток от убедителни доказателства за това, че страната заслужава репутацията, която желае. И това означава, че... мисля, че казва всичко. За репутацията на нашата страна е важно не едно, две или пет събития, а ежедневна работа, която показва, че страната е ценна за останалите, че е интересна, че останалият свят ще загуби, ако тази страна изведнъж изчезне.
Водеща:
Кажете репутацията ни каква е в момента, през вашият поглед?
Водещ:
Наистина ли е на безличие по-скоро, отколкото на негативен образ?
Тр. Трайков:
Това е, което казват различни хора, включително г-н Анхолт, и винаги втората част на такова изказване е: това е проблем, но пък е и шанс, защото, ако репутацията е негативна, тогава ви трябват 50 години, за да се промени нещо. И сега, тук има разлика също, за да изпреваря може би следващия ви въпрос, между общата репутация на една страна и това как продавате определен продукт, например туризма. Ако рекламираме България като туристическа дестинация, това е различно от това да създаваме репутацията на нашата страна. Защото туризмът е услуга, при която хората трябва, посетителите на страната, да получат качествена услуга и интересно преживяване на добра цена. И това може сравнително по-лесно да се управлява. Но цялостният бранд и имидж на страната, това е задача, която включва абсолютно всеки.
Водеща:
А вие всъщност как си представяте да изглежда марката България, така че наистина да печелим от нея в най-най-добрия смисъл на думата?
Тр. Трайков:
По неговата система има 6 фактора, които определят това - държавното управление, експортните продукти, културата, хората, туризмът и миграцията и инвестициите. И по всеки от тези показатели можете да се сетите за примери. Един пример - как репутацията на Япония започва от качеството на нейните експортни продукти, за които всичко знаем. Или някои страни се славят с това, че държавното им управление е много чисто. Те винаги участват в международните дела. Или пък други, които имат много древна култура и т.н. От този шестоъгълник на факторите аз смятам, без това да се основава на измерване, данни, че ние сме по-скоро в меката част, т.е. туризъм, хора и култура. И смятам, че оттук може да излезе нещо много положително, върху което да се основават вече, да имат полза и експортните ни продукти, и... и инвестициите.
Водещ:
Иска ми е да ви питам неща такова. Преди малко казахте - не е въпросът да се влагат пари в реклама, а да има някакви устойчиви послания, които страната излъчва чрез реалността си, нали така. И все пак знаете колко е важно как се представят нещата.
Тр. Трайков:
Абсолютно вярно.
Водещ:
Да си сложим, с ръка на сърцето, знаете какви статии се пишат понякога, когато някой има интерес Източна Европа да не е атрактивна за инвеститори, примерно в кризисен период. Прав ли съм? В тази ситуация, в тази реклама необходимото плащане на реклами, дори платени статии във вестници, в списания по света... без това не можем, струва ми се.
Тр. Трайков:
Абсолютно прав сте. Въпросът е, че понякога твърде много се концентрираме върху злободневната тема на деня. То е важно сега, утре и след една седмица, две седмици или месец. Но ако попитате пак хората какво, нали, този голям кръг от хора по целия свят - 205 страни, какво знаят за България, това дори няма да се регистрира на скалата. За конкретни неща обаче и конкретни цели, които гоним, могат да се прилагат насочени инструменти и това например е туризмът. Затова върху туризма залагаме толкова много като начин, по който промотираме страната си.
Водеща:
Само да ви питам. Вие всъщност открихте в Банско старта на световната купа по ски. Много, как да кажа, ласкави коментари прочетох след това из пресата за това колко е хубаво това, че се случва тук, у нас, какво печелим. Но не преувеличаваме ли ефекта от това събитие върху... цялостно върху туристическия образ на страната ни.
Тр. Трайков:
Ние оценяваме единствено това събитие като такова и няма как да го определим по друг начин, освен - феноменален успех и перфектна организация. Говорим само за това събитие, не за цялата ни страна. Но то е показателно за това, че... за много неща: за природата ни - тази прекрасна природа; за хората - тези радостни, жизнерадостни, интелигентни и подкрепящи хора, които се радват на природата и на състезанието, и за перфектната организация, което пък говори и за страната ни. И от тази гледна точка, това събитие, което го видяха 200 милиона души, беше огромен успех. То е само едно от тази поредица, която казах, че постоянно трябва да излъчва страната.
Водеща:
Значи, можете ли да кажете дали си струваше онази реклама по телевизии като "Евронюз", "Евроспорт", "Дискавъри ченъл", която се завъртя на страната ни. Първото излъчване на тази реклама беше от 6 септември до 26 декември. Има ли вече обратна връзка наистина дали парите са си стрували или още не.
Тр. Трайков:
За разлика от всеки друг път, когато се харчат пари този път сме включили и компонент на измерване на ефекта. Първите резултати ще имаме някъде през април, но аз съм сигурен, че си струваше, защото това пак е реклама, която да представя България като място, което си заслужава да се посети. Не във всички други аспекти, за които говорихме и които, нали определят... Саймън Анхолт каза така: Представете си, ако утре господ трябва да натисне копчето "делийт" на компютъра и да изтрие една страна и случайно се падне това да е вашата, вие как ще обясните на останалите защо е важно тази страна да я има. И аз смятам, че по всички тези шест неща ние имаме какво да кажем. Само че трябва постоянно да го излъчваме по един убедителен начин.
Водеща:
Да, тук е любопитен обаче вашият отговор - защо е важно България да не бъде делийтната, или изтрита? Ако вие трябва да дадете отговор на този въпрос.
Тр. Трайков:
Заради мястото й в световната култура и заради това, че всеки, който идва в България, се обогатява в сърцето си от това, което вижда, от преживяването, което намира. И това обаче трябва да го...
Водещ:
Да го поддържаме.
Тр. Трайков:
Всеки българин, с когото се срещат хората, трябва да е доказателство за това.
Водеща:
Добре. . .
Водещ:
Може ли само е аз да ви попитам, как бихте отговорили, абстрактен е малко въпросът, на всички онези романтично настроени патриоти, които ще ви кажат: как може да сравняваме национална идентичност и образ на страна с търговска марка, с бранд.
Тр. Трайков:
Не можем да ги сравняваме и не става дума за същото. Затова говорим за репутацията или за имиджа на бранда България, не просто за бранда България. Въпреки че пак в известна степен всяко правителство е един бранд мениджър, или управляващ марката на страната си за известно време. Той може съвсем малко да промени нещо на негова отговорност, но да не е по-лошо това, което остава след нас.
Водеща:
Добре, съгласна съм за това, че тук има много световна култура. Защо обаче такива световни цени на тока се задават. ЕРП-тата поискаха от 1 юли токът да поскъпне с между 5 и 14 процента. Дори и Ангел Семерджиев леко се поучуди на това искано поскъпване.
Тр. Трайков:
Това е моделът, който се е възприел в България. След като твоите цени не ги определя пазарът, а ги определя регулаторът... Ти искаш повече, а пък регулаторът ти дава по-малко. Не смятам, че това е правилният модел. Трябва регулаторът да има достатъчно ясна и убедителна система, за да са убедени всички по веригата, че няма произволни решения.
Водещ:
Въпросът е оправдани ли са исканията на тези компании? Оправданията им за инвестиции, за увеличаване на капитала?
Тр. Трайков:
Очевидно е, че инвестиции трябва да се правят. Очевидно е също така, че българските цени са най-ниските. Очевидно е също така, че българските доходи са най-ниските. От тези три неща с кое не сме съгласни и върху кое можем да влияем - върху доходите и върху качеството на услугата, което искаме да помогне. След това вече ще ни е лесно да платим цената за качеството на тази услуга.
Водеща:
Добре, благодаря ви за това интервю. Радвам се, че не говорихме нито за АЕЦ "Белене", нито за "Южен поток". Няма новини, нали.
Тр. Трайков:
Защото не ни остана време.
Водеща:
Не, няма новини просто, нали? Нали няма новини?
Водещ:
Нали няма новини?
Тр. Трайков:
Новините са в постоянната работа.
Водеща:
Добре. Благодаря ви.
МВР: Ползвайте само официални места за обмяна на пари – банки или пощенски станции