В една от залите на "Панорамата" в Плевен е подредена любопитна експозиция с малко известни рисунки и ескизи, събирали прах в музейни складове повече от 100 години. Представени са проекти за символът на Плевен – параклис-мавзолея "Свети Георги Победоносец", издигнат на централния градски площад.
В една от залите на "Панорамата" в Плевен е подредена любопитна експозиция с малко известни рисунки и ескизи, събирали прах в музейни складове повече от 100 години. Представени са проекти за символът на Плевен – параклис-мавзолея "Свети Георги Победоносец", издигнат на централния градски площад. Тук могат да се видят и непоказвани досега проектни скици за музей на българското възраждане – идея, която не е реализирана.
Идеята за изграждане на параклис-мавзолей в памет на падналите край Плевен руски и румънски войни е на комитета "Цар Освободител Александър Втори". В края на 1902 година е обявен конкурс за проект и е определено жури, с председател княз Фердинанд. Основните изисквания са сградата да е
проектирана в традиционен български църковен стил и по вътрешните стени да има удобни и добре осветени места за живопис. В конкурса се включват едни от най-известните за онова време български архитекти, като Антон Торньов, Никола Лазаров и Пенчо Койчев, както и двама чужденци - от Виена и Дрезден.
Тамара Дичева – уредник: "Конкурсът е анонимен в него участват 12 кандидати от които се класират 9. Първата награда не е присъждана, защото комисията смята, че нито един от кандидатите не е изпълнил до край поставената от конкурса задача, но са присъдени две втори."
В крайна сметка комисията одобрява проекта на 27-годишния архитект Пенчо Койчев, който започва стремителната си творческа кариера, именно с мавзолея "Свети Георги Победоносец". Малко известен факт е, че изграждането на мавзолея е било предвиждано за възвишенията, където са
ставали бойните действия. Едно непредвидено дарение от 30 хиляди златни лева от народния представител Иван Евстатиев Гешов прави възможно построяването му в центъра на Плевен.