Грандиозният скандал с фалшифицираните екологични показатели на дизеловите двигатели се разраства.
Зигмар Габриел, вицеканцлер на Германия: Не смятам, че станалото е типично явление, точно обратното. Понятието "Произведено в Германия" е знак за качество в целия свят. Ето защо е толкова важно този инцидент да се изчисти бързо. Аз обаче не смятам, че ще навреди на германската индустрия като цяло.Самият вицеканцлер и министър на икономиката Габриел е бивш член на борда на Фолксваген. Берлин намекна за риск от загуба на работни места. Само в Германия в автоиндустрията са заети 750 хиляди души. "Малко се тревожа. Надявам се последиците за "Ауди" да не бъдат твърде тежки. Страхувам се за бъдещето. Още стажувам, станалото не е на добре", казва стажантката Кристина Баумгарт. "Добрият имидж, създаден в годините, бе унищожен изведнъж. Някои членове на борда си отидоха, но нещата пак са зле", казва страничен наблюдател. Проблемите на глобалната компания естествено добиха глобален характер. Америка, Европа, Азия, Австралия - общо 11 милиона коли на Фолксваген по света имат софтуер за манипулиране на емисиите от двигателя. 8 милиона от тях са в Европа, малко под три милиона в Германия. Софтуерът разпознава кога колата е подложена на тест и променя по електронен път режима на работа на двигателя, така че да се вмести в установените норми за отделяния азотен окис. Занижените стойности обаче не се отнасят за работата му на улицата в реални условия. Концернът задели 6,5 милиарда евро за покриване на щетите, но само в Америка, където станаха разкритията, има вероятност разходите да достигнат 18 милиарда. Освен за нарушение на еко-стандартите, Фолскваген може да отговаря и за предоставяне на невярна информация и измама с помощта на технически средства. Изход ще търси новият председател на Надзорния съвет.
Харс Дитер Пьоч, председател на Надзорния съвет: Личното ми желание е да направя всичко необходимо за хвърляне на пълна светлина върху случилото се. Наясно съм с тази отговорност.Отговорността наистина е голяма, особено за експортно-ориентирана икономика. Скандалът ще бъде тест дали европейската автоиндустрия е устойчива на сътресения и удари както колите, които произвежда.
Майк Инграм, специалист по пазарни стратегии: Фолксваген е голям работодател и флагман на германската икономическа мощ. Една от причините Германия да се справя добре като износител е, че потребителите на нейните продукти не са особено чувствителни към цената и вярват, че купуват качество. Фиаското на Фолксваген сега поставя под въпрос всичко това.Корекциите на автомобилите в сервизи на компанията започва през януари, но остава неясно как те ще се отразят върху цялостните технически показатели, а това вещае лавина от дела от недоволни клиенти. Германка от Кьолн вече заведе първото дело в страната срещу Фолсваген. Тя изтъква, че екологичните параметри на колата са били решаващ фактор при избора й през 2010 за 42 хиляди евро. Сега тя иска анулиране на сделката и очаква поправката да се отрази негативно на ускорението, максималната скорост и други характеристики на колата. Европейските автопроизводители заявиха, че могат да покрият новите екостандарти не по-рано от 2019. Чуха се и намеци за мотивите на американския регулатор- евентуален удар върху водещата роля на Европа в развитието на дизеловата технология. Тези автомобили представляват около половината от продажбите на нови коли в Европа, докато зад океана този дял е три на сто. Производители като Рено, Пежо и Фиат-Крайслер са изправени потенциално пред по-големи проблеми, отколкото компанията, предизвикала Дизелгейт. Това покачва напрежението зад привидно единната автоиндустрия на Стария континент. Затегнатият контрол за премахване на съществуващите законови вратички при тестове за емисии ще оскъпи с милиарди евро дизеловата технология, която и без това е на ръба на възможностите на масовия потребител. Основните губещи са производителите на малки, компактни модели. Евентуалното компрометиране на дизеловата технология ще доведе до пренасочване на търсенето към хибридни модели, а там европейците изостават от японските си конкуренти с 4-5 години. Много компании на Стария континент не са готови за нови инвестиции в размер на милиарди евро.