НОВИНИ

Репортерски поглед: "Дизелгейт"

Грандиозният скандал с фалшифицираните екологични показатели на дизеловите двигатели се разраства.

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
10:48, 11.10.2015
Чете се за: 02:52 мин.
По света
Грандиозният скандал с фалшифицираните екологични показатели на дизеловите двигатели се разраства. Фолксваген може да е инсталирал още едни мамещ софтуер , пише германският вестник Ханделсблат. Предстои изслушване на висш служител на компанията пред Американския конгрес по скандала. Дизелгейт може да коства на Фолксваген груп до 78 милиарда евро по предварителни изчисления. Колективен иск в Австралия, съдебно дело в Тексас, обиски по нареждане на германската прокуратура, разследвания в Европа. Това са само част от меко казано неприятностите за германския концерн Фолксваген. Дизелгейт разтърси целия автомобилен сектор. Промените във Фолксваген няма да бъдат безболезнени - така новият шеф Матиас Мюлер обобщи очертаващите се последици от скандала с манипулираните вредни емисии при дизеловите двигатели на концерна. Техническите решения на проблема вече добиват яснота, финансовото и бизнес отражения обаче тепърва ще стават известни, призна той. Най-тежката криза в 78-годишната история на концерна срина акциите му с повече от една трета за броени дни, костваше поста на дългогодишния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и разтърси германския бизнес и политически елит. Сянка бе хвърлена върху целия автомобилен сектор на първата европейска икономика, но и върху автоиндустрията на Стария континент. Берлин предупреди скандалът около Фолксваген да не прераства в дебат за германската икономика.
Зигмар Габриел, вицеканцлер на Германия: Не смятам, че станалото е типично явление, точно обратното. Понятието "Произведено в Германия" е знак за качество в целия свят. Ето защо е толкова важно този инцидент да се изчисти бързо. Аз обаче не смятам, че ще навреди на германската индустрия като цяло. 
Самият вицеканцлер и министър на икономиката Габриел е бивш член на борда на Фолксваген. Берлин намекна за риск от загуба на работни места. Само в Германия в автоиндустрията са заети 750 хиляди души. "Малко се тревожа. Надявам се последиците за "Ауди" да не бъдат твърде тежки. Страхувам се за бъдещето. Още стажувам, станалото не е на добре", казва стажантката Кристина Баумгарт. "Добрият имидж, създаден в годините, бе унищожен изведнъж. Някои членове на борда си отидоха, но нещата пак са зле", казва страничен наблюдател. Проблемите на глобалната компания естествено добиха глобален характер. Америка, Европа, Азия, Австралия - общо 11 милиона коли на Фолксваген по света имат софтуер за манипулиране на емисиите от двигателя. 8 милиона от тях са в Европа, малко под три милиона в Германия. Софтуерът разпознава кога колата е подложена на тест и променя по електронен път режима на работа на двигателя, така че да се вмести в установените норми за отделяния азотен окис. Занижените стойности обаче не се отнасят за работата му на улицата в реални условия. Концернът задели 6,5 милиарда евро за покриване на щетите, но само в Америка, където станаха разкритията, има вероятност разходите да достигнат 18 милиарда. Освен за нарушение на еко-стандартите, Фолскваген може да отговаря и за предоставяне на невярна информация и измама с помощта на технически средства. Изход ще търси новият председател на Надзорния съвет.
Харс Дитер Пьоч, председател на Надзорния съвет: Личното ми желание е да направя всичко необходимо за хвърляне на пълна светлина върху случилото се. Наясно съм с тази отговорност. 
Отговорността наистина е голяма, особено за експортно-ориентирана икономика. Скандалът ще бъде тест дали европейската автоиндустрия е устойчива на сътресения и удари както колите, които произвежда.
Майк Инграм, специалист по пазарни стратегии: Фолксваген е голям работодател и флагман на германската икономическа мощ. Една от причините Германия да се справя добре като износител е, че потребителите на нейните продукти не са особено чувствителни към цената и вярват, че купуват качество. Фиаското на Фолксваген сега поставя под въпрос всичко това. 
Корекциите на автомобилите в сервизи на компанията започва през януари, но остава неясно как те ще се отразят върху цялостните технически показатели, а това вещае лавина от дела от недоволни клиенти. Германка от Кьолн вече заведе първото дело в страната срещу Фолсваген. Тя изтъква, че екологичните параметри на колата са били решаващ фактор при избора й през 2010 за 42 хиляди евро. Сега тя иска анулиране на сделката и очаква поправката да се отрази негативно на ускорението, максималната скорост и други характеристики на колата. Европейските автопроизводители заявиха, че могат да покрият новите екостандарти не по-рано от 2019. Чуха се и намеци за мотивите на американския регулатор- евентуален удар върху водещата роля на Европа в развитието на дизеловата технология. Тези автомобили представляват около половината от продажбите на нови коли в Европа, докато зад океана този дял е три на сто. Производители като Рено, Пежо и Фиат-Крайслер са изправени потенциално пред по-големи проблеми, отколкото компанията, предизвикала Дизелгейт. Това покачва напрежението зад привидно единната автоиндустрия на Стария континент. Затегнатият контрол за премахване на съществуващите законови вратички при тестове за емисии ще оскъпи с милиарди евро дизеловата технология, която и без това е на ръба на възможностите на масовия потребител. Основните губещи са производителите на малки, компактни модели. Евентуалното компрометиране на дизеловата технология ще доведе до пренасочване на търсенето към хибридни модели, а там европейците изостават от японските си конкуренти с 4-5 години. Много компании на Стария континент не са готови за нови инвестиции в размер на милиарди евро.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още По света

Загина милиардерът Исак Андич
Загина милиардерът Исак Андич
22:53, 14.12.2024
Чете се за: 00:50 мин.
Циклон помете остров Майот
Циклон помете остров Майот
22:29, 14.12.2024
Чете се за: 00:50 мин.
Силен вятър отложи изстрелването на първата частна японска ракета с пет спътника
Силен вятър отложи изстрелването на първата частна японска ракета с пет спътника
22:07, 14.12.2024
Чете се за: 01:35 мин.
Пикът на Геминидите и какви астрономически явления да очакваме през 2025 година
Пикът на Геминидите и какви астрономически явления да очакваме през 2025 година
21:13, 14.12.2024
Чете се за: 03:47 мин.
Кризата в Грузия - бивш футболист е избран за нов президент
Кризата в Грузия - бивш футболист е избран за нов президент
20:21, 14.12.2024
Чете се за: 01:30 мин.
Импийчмънт на президента на Южна Корея след опит за въвеждане на военно положение
Импийчмънт на президента на Южна Корея след опит за въвеждане на военно положение
20:17, 14.12.2024
Чете се за: 01:00 мин.
Сирия след Асад - ще спрат ли САЩ да подкрепят кюрдите?
Сирия след Асад - ще спрат ли САЩ да подкрепят кюрдите?
17:35, 14.12.2024
Чете се за: 04:00 мин.
ЕС призова за организирано разрешаване на политическата криза в Южна Корея
ЕС призова за организирано разрешаване на политическата криза в Южна Корея
16:34, 14.12.2024
Чете се за: 00:40 мин.
Бездомна просякиня се оказа милионерка в Тайланд
Бездомна просякиня се оказа милионерка в Тайланд
15:51, 14.12.2024
Чете се за: 01:07 мин.
Тръненият венец се завърна в парижката катедрала "Нотр Дам" (СНИМКИ)
Тръненият венец се завърна в парижката катедрала "Нотр Дам" (СНИМКИ)
15:15, 14.12.2024
Чете се за: 02:20 мин.
Касети с неиздавани песни на Майкъл Джексън бяха открити в склад в Лос Анджелис
Касети с неиздавани песни на Майкъл Джексън бяха открити в склад в Лос Анджелис
14:01, 14.12.2024
Чете се за: 01:50 мин.
Михаил Кавелашвили беше избран за президент на Грузия
Михаил Кавелашвили беше избран за президент на Грузия
13:24, 14.12.2024 (обновена)
Чете се за: 02:02 мин.
Топ 24
Най-четени
Американски и руски военни обсъдиха въздушните удари в Сирия
Американски и руски военни обсъдиха въздушните удари в Сирия
Световната банка и ООН призовават за повече помощ за бежанците
Световната банка и ООН призовават за повече помощ за бежанците