Една друга идея на Министерския съвет, но от началото на годината, беше припомнена днес от неправителствени организации, ангажирани с дарителски кампании. Става въпрос за изразената от премиера воля да се отмени ДДС върху дарителските смс-и. Шест месеца оттогава дарителските съобщения все така продължават да се облагат с данък.
Една друга идея на Министерския съвет, но от началото на годината, беше припомнена днес от неправителствени организации, ангажирани с дарителски кампании. Става въпрос за изразената от премиера воля да се отмени ДДС върху дарителските смс-и. Шест месеца оттогава дарителските съобщения все така продължават да се облагат с данък.
Данък добро сърце са нарекли ДДС-то върху дарителските смс-и. Защото те не са стока или услуга от която някой печели. Освен държавата.
Красимира Величкова, Български дарителски форум:
- Когато се прави една благотворителна кампания практически държавата печели. Това, което многократно сме казвали, е, че това е парадокс тази практика, защото от една страна държавата няма възможност и средства да покрие лечението на нуждаещите се и съответно се обръща към дарителите да помагат и да се включат, а ги налага с данък.
Както всяко дарение, така и дарителските смс-и трябва да са освободени от ДДС. И законът изглежда ясен. Но институциите налагат друго тълкувание - смс-ът е съобщителна услуга и толкова. Нищо, че не произвежда добавена стойност. Въпрети това тълкувание, правителството на два пъти се е отказвало от ДДС.
Красимира Величкова, Български дарителски форум:
- Има подобна практика, но нека тя да не бъде за избрани и за определени организации, а нека да бъде за всички, които са нуждаещи се и имат нужда от дарителска подкрепа.
Любен Панов, Български център за нестопанско право:
- В Румъния, в Чехия и Словакия няма ДДС върху благотворителните смс-и. Във Великобритания от 2009 година е променена практиката и там единствено се облага частта от смс-а, която всъщност е стойността на услугата.
За държавния бюджет тези пари са нищожни, но за нуждаещите се са жизненоважни. Само един пример - кампанията за наводнениятя в с. Бисер събра над 124 хиляди лв., като ДДС-то за тях е 24 хиляди. Отдавна е изтекъл и срокът, който самият финансов министър си даде пред парламента да реши проблема. Пак там са внесени и две предложения за промени в закона, и двете без никакво движение. Затова и неправителствените организации дадоха срок - до октомври и след това ще се обърнат към Европейската комисия.