Поскъпване на шофьорските курсове не би трябвало да има поне до Нова година, твърдят от Съюза на авто-инструктурите. Според тях новината за вдигането на цената е манипулативна и цели привличането на повече нови кандидат шофьори.
От бранша оправдават евентуалното поскъпване единствено със скока на цената на бензина. Въпреки това, причина за рязко поскъпване от септември няма. При настоящите цени на курсовете - около 700 лева, фирмите, които ползват икономични коли може да отложат поскъпването на курса докато пазара на горива се успокои.
Красимир Начев, зам.-председател "Национален авто-инструкторски съюз":
- Всяка една фирма разполага с такива автомобили и се оборудва с такива автомобили, които имат най-нисък разход на гориво. И оттам себестойност на един мото час.
От друга страна рекламираните курсове с драстично по-ниски цени - примерно за 300 лева, са за сметка на качеството. Инструкторите взимат по около 4 лева на час. Срещу тази сума те са длъжни да изминават не по-малко от петнайсет километра със всеки курсист. За да покрият дневната си норма, в школи, които подбиват цените, инструкторите съкращават и маршрута и времето, в което колата е в движение за подготовка на кандидат-шофьорите. Така се пести и от гориво.
Теньо Тенев, управител на учебен център:
- Тука имаме курсисти, които идват от такива фирми с ниски цени и карат втори курс. Викат - ние нищо не научихме. Аз се чудя как така? Теория? - ами вика свали си от интернет закона и чети. Е как така. Това е, защото струва 290 лева курса.
Не така стои въпросът в по-малките градове в страната. Там трафик няма, курсиситите са по-малко, колите имат по-дълъг живот. Вдигането на цената на шофьорския курс обаче ще го превърне в лукс, който и сега не всеки може да си позволи. От бранша дори ще се борят да намалят цените.
Красимир Начев, зам.-председател "Национален авто-инструкторски съюз":
- Нашият съюз преди всичко се бори да паднат, държавата да намали административната тежест, защото на този етап тя е твърде голяма - бумащината, документи необходими за приемане, входящо, изходящо ниво.
У нас цената на шофьорския курс е една от най-ниските в Европа. И понятието "шофьоски туризъм" не е чуждо на авто-инструкторите. От бранша предупреждават кандидат-шофьорите, че по-ниските цени обикновено са без включени такси за изпити и помощни материали. А гаранция, че ще изкараш вътрешния изпит, който струва 50 лева, от първия път няма.