Опазването на природата се превръща във все по-голям приоритет по света. А инициативите - държавни и частни, варират от специализиран софтуер и техника до механични забрани. Вижте как в Съединените щати и Виетнам се опитват да решат проблема със замърсяването на въздуха.
САЩ
Докато картографира и заснема улиците, тази кола на Гугъл проследява и колко е замърсен въздухът. Това се случва благодарение на специална апаратура и софтуер, монтирани в автомобила. За сега, подробна карта на нивото на вредни частици е направен само в Оукланд, Калифорния. Данните се качват в интернет в реално време и може да се проследи къде въздухът в града е най-замърсен. Означава ли това, че човек може да избере най-щадящия маршрут като се отклони с пряка или две, например.
Мелиса Лунден, мениджър в компания за производство на оборудване за измерване на замърсяването на въздуха: Точно така! Данните могат да се използват за изготвянето на вело или пешеходни маршрути, за изработването на "най-чист" - образно казано - път до училище. Да минете по улици, където замърсеният въздух е най-малко".
В бъдеще, новата технология ще позволи картите с нивата на замърсеност на въздуха да се превърнат в приложение за смартфоните, като това което показва трафика в града.
Стив Хамбург, Фонд за защита на околната среда: Имаме възможността - благодарение на модерните технологии и анализа на базата данни, да направим замърсяването видимо за всички.
Мнозина стигат и по-далеч в разсъжденията си и твърдят, че в близко бъдеще картите за чистотата на въздуха ще определят и цените на недвижимите имоти.
Виетнам
Данни на местната власт сочат, че по улиците на виетнамската столица се движат около 5 милиона мотоциклета и повече от 500 хиляди автомобила. Инфраструктурата в централните части на града поема трафик поне четири пъти по-голям от капацитета ѝ. За да намали задръстванията и замърсяването, общината е решила до 2030 година да наложи пълна забрана за мотоциклети в Ханой. Това ще става поетапно и по райони, в които движението на двуколесните возила няма да се разрешава. Местните жители обаче са твърдо против да им се отнемат моторите, с които те се движат буквално от раждането си, и на фона на почти пълната липса на обществен транспорт.
Нгуен Ван Тан, жител на Ханой: Мисля, че планът на правителството не е реалистичен. Ако мотоциклетите не могат да влизат в града какво правим със семействата, които не могат да си позволят кола? Ще ходят пеш до града?
Тран Трио Хоа, механик: Това ще засегне мен и много хора. Те идват тук да работят. Не всички живеят в Ханой. Как ще стигнеш до там без мотоциклет?
Икономическият бум е причина за четворното увеличаване на доходите на домакинствата през последните няколко години. Един на всеки двама от 90 милионното население на Виетнам има мотоциклет. А продажбата на коли се е увеличила с 30% през 2016. Това са и причините Виетнам да се замисли за опазването на чистотата на въздуха.