Близо 1200 жалби са постъпили за последните 9 месеца в Европейския потребителски център. Около 400 от тях са от пътници, които имат проблеми с авиокомпании или летища. Най-често срещаните оплаквания са за закъснели или отменени полети, както и за изгубен багаж. Кога пътниците получават обезщетение и на какво имат право, обяснява Виктория Бояджиева.
This is a modal window.
За празниците Ралица Матеева избира да пътува до екзотично Мексико. И стиска палци авиокомпанията да не изгуби багажа й. Миналата година пътувала от Санкт Петербург за София и трябвало да се прекачи в Москова. За беда самолетът кацнал с един час закъснение.
Ралица Матеева - пътник: Съответно хванахме на косъм следващия полет, който беше от Москва за София и там багажа ни всъщност не можа да пристигне заедно с нас.
Не стигнало времето да бъде преместен във втория самолет. Пристигнал на следващия ден 12 часа по-късно. Това закъснение обаче не било достатъчно, за да ѝ се изплати обезщетение.
Ралица Матеева - пътник: Имаше друга клауза, която гласеше, че когато се прибираш в къщи в родната си страна, не е проблем, че багажът ти е закъснял.;
Ако сме в чужбина, компанията е длъжна да ни осигури вещи от първа необходимост за периода, в който сме без багажа си.
Игнат Арсенов - Европейски потребителски център: Има компании, които дават твърда сума на ден, която можем да харчим, други дават пакет с вещи от първа необходимост.
Ако нищо не ни даде, то трябва да пазим касовите бележки за всичко купено, защото в последствие може да ни се възстановят разходите. Ако багажът не бъде открит 21 дни, се води изчезнал и можем да искаме да ни се изплати цялата стойност на вещите в него. Но има лимит - 1200 евро.
;Компанията има задължения към нас и когато полетът закъснява с над 2 часа при излитане.
При такива закъснения авиокомпаниите ни дължат грижа, която включва безплатна храна, вода, при необходимост хотел, трансфер до хотела и ако е необходимо достъп до компютър и телефон. Без значение каква е причината за закъснението. А обезщетение можем да поискаме, ако кацнем 3 часа по-късно от предвиденото. И то по вина на авиокомпанията.
Игнат Арсенов - Европейски потребителски център: Тогава може да ни се полага допълнително парично обезщетение, което е в размер от 250 до 600 евро в зависимост от дължината на нашия полет.
Ако закъснението е повече от 5 часа полетът се счита за отменен. Компанията трябва да ни намери алтернативен полет. Но имаме право и да се откажем и компанията да ни върне парите в 7-дневен срок. Ако отмяната е по тяхна вина, ни се полага и обезщетение от 250 до 600 евро. Не можем да очакваме компенсация само в случай че проблемът е заради обстоятелства, независещи от авиокомпанията - като лошото време например или ситуацията с дроновете на летище „Гетуик“.