Лекар отказа безплатна неотложна медицинска помощ на пациент

Един видеоклип, качен в интернет вчера, събуди разпалена дискусия сред пациенти и лекари. Става дума за пациентка, на която й е отказана безплатна неотложна помощ. Видеоклипът е заснет от съпруга й, който търси сметка от лекаря, поискал съответната такса за услугата. Наш екип провери защо се стигна до тази ситуация и какви са пропуските в системата, които я причиниха.

Велианна Кашева
от Велианна Кашева
07:30, 02.03.2016
Чете се за: 01:51 мин.
Още

Ако нямаш 40 лв.- умирай!

Posted by Кухи лейки on Monday, February 29, 2016
;

Петък, малко след 16 ч. Жена с оплаквания отива в частно лечебно заведение. Личната й лекарка не е на смяна, затова тя се насочва към неотложната помощ. Докторът й отказва да я прегледа безплатно и след малко съпругът й се връща, с въпроси.

Отговорите търсим от д-р Диманов, изпълнителен директор на болницата. Разговаряме с него в присъствието на човека, заснел клипа, който обаче отказа да застане пред камерата ни. Какво е било точното състояние на пациентката – не е документирано никъде, защото тя остава без преглед. По думите на съпруга й – тя отива със сърдечни болки и задух. По видимото й състояние обаче, записано от охранителните камерите, докторът отсъжда:

Д-р Бoжков е преценил, че състоянието не е спешно, преценил го е като неотложна помощ и е преминал към процедура, която е разписана ясно като правила, както в държавата, така и в правилника за вътрешния ред на медицинския център. Ясно сме казали в раздела “неотложна помощ”, осъществява се в интервала 20 ч. – 8 ч., събота, неделя и празници – 24 ч. Извън това време пациентите по линия на НЗОК, обърнали се към центъра за неотложна помощ, се третират като частни, поясни д-р Диманов.

;

Центърът, в който е отказана помощта, работи с 93-ма лични лекари, включително този на конкретната пациентка. Оттук по думите на д-р Диманов минават около 40-50 хиляди пациенти годишно. Излиза, че жената се е оказала на правилното място, но в грешното време. А “грешното време” е онзи интервал от денонощието, в който ви става зле, личният ви лекар го няма, нямате направление или допълнително частно осигуряване и във времето между 8 сутринта и 8 вечерта се оказвате пред вратата на център за неотложна помощ. Тогава – ще трябва да заплатите.

Когато се касае за спешна помощ, е ясно – всеки лекар я осигурява, трябва да се окаже първа помощ, да се викне линейка спешна помощ, която транспортира пациентите до съответните болници. Трудно е за пациента да прецени сам той, дали се касае за спешна или за неотложна помощ.

Има случаи, когато, както в случая, пациентът изпада в паника. Тук какво трябва да се прави - или викате 112, или ако има в близост лечебно заведение, отивате там. И там вече лекарят разграничава от какво имате нужда – спешна или неотложна помощ.

Д-р Божков е разстроен от случилото се, той е много добър специалист, помогнал е на хиляди пациенти, в т.ч. такива, които наистина се нуждаят от спешна помощ – паднали, припаднали… Тука има кръстовища около нас, на които постоянно стават катастрофи и тази агресия, която му е оказана, дълбоко го наранява. От друга страна – поставям се и на мястото на жената, изпаднала е в паника, искам да ви кажа, че в момента жената е жива и здрава и няма никакви оплаквания. Разбирам нейното състояние, разбирам и притеснението на нейния съпруг… Какво трябва да се направи - може би да се покачи здравната култура на населението, това е, което според мен куца в случая, допълни д-р Диманов.

Авторът на клипа също се съгласи, че на пациентите масово не е ясна границата между спешна и неотложна помощ. А това от своя страна провокира агресия между лекувани и лекари, както в случая - безпричинна.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Масови проверки през почивните дни
Масови проверки през почивните дни
Преговори в Испания за нов кабинет
Преговори в Испания за нов кабинет