Фалшивите новини все по-често вкарват в заблуждение дори големите медии у нас и по света. Потребителите на медийно съдържание, все по-често биват вкарвани в заблуждение. Наистина ли е толкова лесно да "създадеш" новина с нулева информационна стойност. Преди няколко години нашият колега Петър Георгиев само с един клик успя да се превърне в преуспял футболист... но само на думи. Вижте повече за неговия експеримент в репортажа на Благой Цицелков.
В един неособено интересен следобед 16-годишният Петър, решил да си направи експеримент. По това време бил в дилема дали да стане футболист и да вкарва голове с помощта на словото, като журналист. Пресечната точки открил в създаването на фалшива новина, в която главен герой бил той самият. Спретнал кратък текст и го разпратил до медиите.
Петър Георгиев, репортер в "По света и у нас": Това е текстът, който им изпратих дума по дума. Да не провериш информацията е непрофесионално.
Светкавично, десетки медии публикували новината. Голът бил точно в целта. Петър обаче не споделил на медиите, че ги е заблудил. Но и те не потърсили потвърждение.
Петър Георгиев, репортер в "По света и у нас": Тогава не съм и подозирал до такава степен за проблемите, които съществуват в медийното пространство. В началото нямаше конкретна цел. Вторият път вече имаше цел.
Вече избрал пътя на журналистиката, пет години по-късно Петър повторил експеримента. Вдигнал летвата. Старите статии били идеална заблуда, че новата лъжлива новина е истина.
Петър Георгиев, репортер в "По света и у нас": Изфабрикувах един туийт.
Изпратил го на пет по-малки медии. Четири бързо публикували новината. Тогава младежът атакувал големите.
Петър Георгиев, репортер в "По света и у нас": Общо взето успеваемостта беше около 70 процента. От там тръгна самата новина.
Днес мнозина в целия свят се превръщат в автори на фалшиви, но звучащи като сензация новини. Чистото слово остава в ръцете на тези, които го създават.
От шест месеца насам Петър е част от екипа на "По света и у нас". Емисия, в която всяко изречение е проверено за истинност по няколко пъти. Това изглежда прекалено на мнозина колеги от бранша, но пък дава гаранция, че дори малко по-късно публикувана, новината е вярна.
Петър Георгиев, репортер в "По света и у нас": Винаги съм бил привърженик на "бавната" журналистика.
Наскоро докато проучвал новина по която работи, открил че тя е абсолютна измислица. Превърнала се обаче в лавина от новинарски истории с абсолютно нулева информационна стойност. Чул лъжливата история дори в ефира на голям роден частен канал.
Петър Георгиев, репортер в "По света и у нас": Обадих се на колеги от няколко медии, те бързо свалиха новината.
Това е чест от всекидневието на новинарите. Нужно е защото десетки се привързаха към "copy-paste” журналистиката. Ставайки лесни жертви на дигиталната революция. Единственото спасение за потребителите остава изборът да внимават на кого се доверяват.
Предизборната кампания в Съединените щати беше белязана от един феномен - вълна от фалшиви новини, свързани с двамата кандидати за Белия дом. Вижте повече в следващия материал: