НОВИНИ

Директор в „Гугъл“ пред БНТ: Всяка компания да разбира от дигитални умения

А докъде е стигнал единният цифров пазар - един от прoектите, залегнали в българското председателство на Европейския съвет, според президента на „Бизнес и операции“ за Европа, Близкия изток и Африка в „Гугъл“? Мат Бритин определи България като страна с огромни възможности в технологичната и дигиталната сфера. „Мислете как да бъдете успешни - не само в София и България, а на глобално ниво“, посъветва Бритин.Интервю на Теодора Гатева.

Теодора Гатева
от Теодора Гатева
09:20, 24.11.2017
Чете се за: 03:18 мин.
У нас

Можем ли да успеем без дигитални умения в съвременния свят?

Хубав въпрос. През последната година, само в България, сме обучили на базови дигитални умения 24 хиляди и 500 души. Мисля, че дигиталният и реалният свят са едно и също място - ако имате смарт телефон в джоба си - вие сте свързан. Така че е много важно да разберем този свят. Буквално сме отнесени от търсенето на подобни умения от хора от всички възрасти, от мъже и жени, и това показва, че е време да се инвестира в дигиталното образование.

Има проучвания, според които до 2020 година 90% от работните места ще изискват дигитални умения и в този ред на мисли - ще изместят ли роботите и изкуственият интелект работниците?

Ясно е, че умението да се използват дигитални инструменти е много важно. И това, което се опитваме да правим в „Гугъл“ е използването на нашите инструменти да бъде максимално просто, улеснено. Когато търсите нещо не е нужно да знаете как се изписва, достатъчно е да можете да говорите и ние - надявам се, ще можем да ви даден един наистина добър отговор. Друг е въпросът какво ще се случи с автоматизацията и роботите. И мисля, че е много е лесно да се пишат заглавия като: „О, Боже, всички работни места ще изчезнат“. Наистина мисля, че случаят съвсем не е този. Вижте какво стана с електричеството - позволи ни да отделяме по-малко време за миене и пране и повече на децата си, за това да бъдем креативни или да работим. И мисля, че това, което ще видим с навлизането на умните инструменти е, че ще се промени извършването на определени задачи, но хората ще правят само, което хората могат. Вече виждаме първите знаци за това. Ако сте журналист можете да проучвате историите се много по-бързо отколкото преди няколко години. А това ви позволява да пишете повече истории, които да стигат до повече хора.

Имате ли наблюдения върху дигитализацията на българските компании? Имате ли някакви специфични препоръки към българския бизнес?

Най-важното - трябва да стане ясно, че не става дума само за технологични компании. Бих казал, че днес всяка компания трябва да разбира от дигитални умения, защото днес имате възможността да бъдете успешни не само в София, не само в България. Мислете как да бъдете успешни с всички, които са онлайн. Днес това са три и половина милиарда души, утре те ще са пет, шест милиарда - повечето от населението на планетата. Така, че основният ми съвет е „покажете се, бъдете там, където са хората!“. А това значи да имате сайт, приложение, онлайн присъствие и да сте сигурни, че обръщате внимание на клиентите си, както когато те са онлайн, така и в реалния свят.

„Elevating the European Digital Market“ - това беше името на панела, в който участвахте на днешната конференция - доволен ли сте от това, което чухте? Какви са очакванията ви от България по отношение на единния цифров пазар?

България е страна с невероятни технически умения, и тук има огромни възможности! Става дума за една относително малка страна, в географски аспект, а дигитализацията дава възможност за растеж на експорта. Това видяхме и днес - 78% от приходите на стартъпите, с които се срещнахме, идват не от България, а отвън - така че те вече са сграбчили възможността, с която разполагат.

Опитваме се да създадем единен цифров пазар. Защо това е толкова важно?

Днес компания, която се опитва да стигне до 500 милиона европейци, трябва да съгласува политиките си с правилата на 27 различни страни, по отношение на опазването на данните, например, това е бюрократично бедствие за малкия бизнес. А една книга с правила за всички означава, че вие изведнъж стигате до 500 милиона потребители, а това безспорно е полезно. Смятам, че председателството има възможност да въведе успешен единен пазар, който помага на компаниите да се разрастват бързо, да стигат до повече клиенти, да бъдат по-успешни и да създават повече работни места - това е толкова важно. Така че, председателство и еврокомисар по цифровото общество едновременно е огромна възможност за България.

Да си представим, че съм собственик на стартъп? Какво ще ме посъветвате?

Зависи какво предлагате. Но нека започна отначало, това се отнася за всеки бизнес, не само за стартъпите. Така, да речем, че продавате торти - трябва задължително да сте онлайн, където са клиентите, и да им обръщате внимание. Трябва да сте мъдри, да използвате съдържанието в мрежата за проучвания и информация, които ще ви позволят да ставате все по-добри всеки път. Ако нещо в сайта ви не работи, за следващия клиент проблемът да е отстранен, например. И третото - скорост! Забързайте се - защото клиентите ви много бързо сменят предпочитанията и изискванията си, и вие трябва да сте в крак с желанията им.

Имате история във вестникарската индустрия - коя е медията на бъдещето?

Днес хората консумират повече медия откогато и да било. Но... И създават повече медия откогато и да било - постове в Инстаграм, видео в YouTube, имате сайт, блогър сте. Така хората имат значително по-голям избор отколкото са имали преди. А това значи, че традиционните медии се борят за внимание. В миналото само някой много богат можеше да притежава вестник и да контролира какво четат хората. Сега можете да четете всичко отвсякъде. Това, което се опитваме да правим, е да помагаме на качественото съдържание да намира жизнеспособен, успешен и дълготраен онлайн модел, който ще ви позволи да четете както страхотни материали от професионални журналисти, така и коментарите на всички останали.

Фалшивите новини - предизвикателство, възможност или...

Винаги е имало фалшиви новини под някаква форма. Новото в дигиталния свят е, че всеки със смартофон може да бъде издател - виждаме как хора се преструват на това, което всъщност не са - и това е проблем. Опитваме се да насърчаваме доброто, качественото, то да изпъкне, да си пробие път. Но искаме и да попречим на хората, които нарочно публикуват фалшиво съдържание он лайн да го правят, защото те представят нещата грешно. Търсим начин да се уверим, че те нямат икономическа подбуда за това. Остраняваме ги от програмите за рекламиране, за да не могат да стигат до аудиторията. Така че имаме този двоен подход към фалшивите новини. А най-важното е да направим качественото съдържание лесно откриваемо и успешно.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
За първи път правят пълни медицински прегледи на лъвовете от зоопарка в Разград
За първи път правят пълни медицински прегледи на лъвовете от зоопарка в Разград
Меморандум ще улеснява работата на български компании на македонския пазар
Меморандум ще улеснява работата на български компании на македонския пазар