Недоволство сред водачите. Мотористи настояват да плащат застраховка „Гражданска отговорност” само за половин година. Днес те насрочиха дата за национален протест, който ще се състои в София. В същото време шофьори на автомобили искат да отпадне...
Недоволство сред водачите. Мотористи настояват да плащат застраховка „Гражданска отговорност” само за половин година. Днес те насрочиха дата за национален протест, който ще се състои в София. В същото време шофьори на автомобили искат да отпадне винетката при пътуване по третокласната пътна мрежа.
За 13 април са насрочили своя протест мотористите от цялата страна. Те ще се съберат в София. Очаква се да присъстват повече от 10 000 души от всички клубове, за да подкрепят искането застраховката „Гражданска отговорност” за моторите да се плаща само за половин година, тъй като карат основно през топлите месеци. И още: да се създаде възможност за срочно сключване на гражданска отговорност, която да се подновява, ако водачът на превозното средство поиска. Мотористите изчисляват, че цената на застраховката е около 100-150 лева и ако промените влязат в сила, ще плащат само половината сума или части от нея.
Още вижте в репортажа.
Мотоклубовете от цялата страна са връчили вече официална позиция на председателя на Народното събрание Цецка Цачева, в която настояват за промяна на Кодекса за застраховането. Според новите изменения те трябва да плащат застраховка за цялата година, а реално и пълноценно те ползват двуколесните си превозни средства само шест месеца. Мирослав Иванов е президент на мотоклуб в Шумен. Казва, че собствениците на мотори трябва получат възможност да сключват застраховка „Гражданска отговорност” срочно.
Мирослав Иванов, президент на мотоклуб Шумен: „Искаме да отпадне задължителната гражданска отговорност за цялата година, защото моторите си караме сезонно.“
Мотористите не са съгласни и с измененията в закона, че ако не се плати навреме, регистрацията на моторите им ще бъде прекратена служебно.
Петьо Петков, президент на мотоклуб Търговище: „Караме горе-долу 6 месеца - от април до октомври. Знаем положението на държавата какво е – нямаме много големи претенции.“
Освен мотористите, поправките в закона засягат и притежателите на каравани, кемпери и моторни лодки, които също се използват само през летните месеци.
Освен за промяна в застраховките, мотористите се надяват и на по-малко произшествия по шосетата.
Това, което може би ще окуражи мотористите е, че близо 3000 километра от пътищата в страната ще се ползват без такса и по тях няма да има тежкотоварен трафик. Сред тях са общински и третокласни пътища, по които ще се движим безплатно след въвеждането на елекронната винетка и тол таксите за тежкотоварните автомобили. Системата може да бъде изградена за една година, обясниха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Състоянието им в много участъци обаче остава лошо и създава опасност от тежки катастрофи.
Безопасното каране по общински пътища и участъци, които свързват населени места в Пловдивския и Асеновгардския регион често се оказва невъзможно дори и за шофьори със солиден стаж. На места ремонт не е правен от миналия век, а дупките са съизмерими с тези в бюджетите на институциите.
Димо: "През всяка седмица – катастрофи, на какво се дължи това – на хубавите пътища?"
Летиф Ахмед: "Има много дупки, особено като тръгнеш за Кърджали, този път е под всякаква критика."
Електронната винетка ще осигури безплатно преминаване по локални пътища, които свързват населените места. След като бъдат определени от Агенция пътна инфраструктура по тях тежкотоварни камиони няма да се движат. Освен да осигури алтернативен маршрут, системата трябва да облекчи и трафика по основните пътни артерии.
Петър Даскалов: "Надявам се да го промени към по-добро. В цяла Европа хората работят с електронни винетки, надявам се това да доведе до подобряване на пътната инфаструктура, защото има нужда от това нещо."
Дори и там, където винетките ще останат задължителни, реконструкцията на някои места вече не търпи отлагане. Второкласният път Пловдив - Асеновград е един от най– натоварените в страната с много катастрофи и опасни участъци. Сега започва работа по неговото разширяване в четири ленти.
Мехмед Мустафов: "От много време е необходимо това нещо – щото този път е много натоварен и постоянно колите се изпреварват и е доста опасно."
От Агенция пътна инфрастркутура обясниха, че ремонтът ще струва 20 млн. лева, а по-голямата част от парите ще бъдат отпуснати по оперативна програма „Регионално развитие”.
Отсечката Пловдив – Асеновград е част от общо 238 километра второкласни и третокласни пътища, за които преди дни Агенция „Пътна инфраструктура“ започна процедура за определяне на строителите, които трябва да ги ремонтират.
Полицаи от Кюстендил разбиха престъпна група за разпространение на наркотици