Най-старият храм от долината на тракийските царе до Казанлък се оказа с невероятна акустика. Екип от учени - акустици, физици, траколози и оперния бас Хари Драганов изследваха особености на тракийските храмове и измериха вибрациите дори в оригиналната казанлъшка гробница. Резултатите бяха изненадващи. Коя могила е наречена от учените "Храмът на музиката" и кои са основните тонове на тракийските мистерии - вижте в репортажа от поредицата "Пътуване в миналото" на Мария Чернева и Анна Андреева.
Никога досега не са били толкова близко. Експериментът в гробницата в Мезек преди 4 месеца им донесе ново познание и сега изглежда са готови да отключат тайната на древните мистерии. Започват от храма на арсеналка.
Хари Драганов - оперен певец: Този тон, който е в централния да го наречем е невероятно силен. Само вибрация е нужна, за да трепери всичко.
Траките са отваряли врата към отвъдното и са се докосвали до безсмъртието. И учените вече знаят как са го постигали. Строили са своите храмове с точно определен акустичен печат. И сега той ще ни даде оригиналното звучене на тяхната музика.
Проф. Валерия Фол - траколог: Обаче удари в слънчевия сплит...
Определени тонове успяват за събудят камерата с вибрации, които разтърсват всеки вътре. Но освен това се чуват ясно поне на 30 метра отвън.
Проф. Тихомир Трифонов - акустик: Тука някъде се получава нещо като една такава антена, която най-силно излъчва точно тука срещу вратата.
Проф. Валерия Фол: Т.е. може да се предположи, че почва тайнството вътре, отваря се вратата и вече химна, свещените слова се чуват от всички.
Макар и планирана за експеримент, учените бързо подминаха Хелвеция. От първата дума вътре, става ясно, че гробницата не реагира на никакви тонове. Не така стоят нещата в храма до нея - Грифоните.
Хари Драганов: Оф, леле. Най-перфектната акустика от това което сме правили досега.
Проф. Валерия Фол: Ами явно тези, които са я построили са били абсолютно наясно какво правят.
Ще пуснат за броени минутки екипа в оригинала на казанлъшката гробница. Важни са само резултатите в строежа на траките. Това носи особен трепет, но след Грифони, красиво изрисуваната гробница не впечатлява с акустика.
Хари Драганов: Същите интервали, което значи, че тези сгради гробници или храмове са строени нарочно по този начин да звучат в тези честоти
Следва храмът в голямата косматка. Освен куполната зала, оказа се че и малката погребална камера също е правена с добра акустика. И то особено чувствителна на ниските тонове
Хари Драганов: Абсолютно същото като в Мезек.
Проф. Валерия Фол: Т.е. тия ниски тонове, които хващаме на отвъдния свят и в саркофага в Мезек, може би е търсен съзнателно внушават едно преминаване в отвъдния свят.
Експериментите със сигурност доказват, че траките са търсили акустична сила на своите храмове. И учените тепърва ще разсъждават как и защо в Хелвеция и Шушманец акустиката не е била важна. Но вече кроят планове за музикални представления, които да съживят тракийската музика и обредното им въздействие. В крайна сметка тоновете в основата на тракийския лад на този етап изглеждат ясни.
Повече подробности можете да видите в репортажа излъчен в "Денят започва"