ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Разбулиха тракийските мистерии

27487
Чете се за: 01:32 мин.
Още

Най-старият храм от долината на тракийските царе до Казанлък се оказа с невероятна акустика. Екип от учени - акустици, физици, траколози и оперния бас Хари Драганов изследваха особености на тракийските храмове и измериха вибрациите дори в оригиналната казанлъшка гробница. Резултатите бяха изненадващи. Коя могила е наречена от учените "Храмът на музиката" и кои са основните тонове на тракийските мистерии - вижте в репортажа от поредицата "Пътуване в миналото" на Мария Чернева и Анна Андреева.

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      Никога досега не са били толкова близко. Експериментът в гробницата в Мезек преди 4 месеца им донесе ново познание и сега изглежда са готови да отключат тайната на древните мистерии. Започват от храма на арсеналка.

      Хари Драганов - оперен певец: Този тон, който е в централния да го наречем е невероятно силен. Само вибрация е нужна, за да трепери всичко.

      Траките са отваряли врата към отвъдното и са се докосвали до безсмъртието. И учените вече знаят как са го постигали. Строили са своите храмове с точно определен акустичен печат. И сега той ще ни даде оригиналното звучене на тяхната музика.

      Проф. Валерия Фол - траколог: Обаче удари в слънчевия сплит...

      Определени тонове успяват за събудят камерата с вибрации, които разтърсват всеки вътре. Но освен това се чуват ясно поне на 30 метра отвън.

      Проф. Тихомир Трифонов - акустик: Тука някъде се получава нещо като една такава антена, която най-силно излъчва точно тука срещу вратата.
      Проф. Валерия Фол: Т.е. може да се предположи, че почва тайнството вътре, отваря се вратата и вече химна, свещените слова се чуват от всички.

      Макар и планирана за експеримент, учените бързо подминаха Хелвеция. От първата дума вътре, става ясно, че гробницата не реагира на никакви тонове. Не така стоят нещата в храма до нея - Грифоните.

      Хари Драганов: Оф, леле. Най-перфектната акустика от това което сме правили досега.
      Проф. Валерия Фол: Ами явно тези, които са я построили са били абсолютно наясно какво правят.

      Ще пуснат за броени минутки екипа в оригинала на казанлъшката гробница. Важни са само резултатите в строежа на траките. Това носи особен трепет, но след Грифони, красиво изрисуваната гробница не впечатлява с акустика.

      Хари Драганов: Същите интервали, което значи, че тези сгради гробници или храмове са строени нарочно по този начин да звучат в тези честоти

      Следва храмът в голямата косматка. Освен куполната зала, оказа се че и малката погребална камера също е правена с добра акустика. И то особено чувствителна на ниските тонове

      Хари Драганов: Абсолютно същото като в Мезек.
      Проф. Валерия Фол: Т.е. тия ниски тонове, които хващаме на отвъдния свят и в саркофага в Мезек, може би е търсен съзнателно внушават едно преминаване в отвъдния свят.

      Експериментите със сигурност доказват, че траките са търсили акустична сила на своите храмове. И учените тепърва ще разсъждават как и защо в Хелвеция и Шушманец акустиката не е била важна. Но вече кроят планове за музикални представления, които да съживят тракийската музика и обредното им въздействие. В крайна сметка тоновете в основата на тракийския лад на този етап изглеждат ясни.

      Повече подробности можете да видите в репортажа излъчен в "Денят започва"

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?