НОВИНИ

Втори ден блокада на граничен пункт "Кулата"

Втори ден тежкотоварни камиони остават блокирани на българо-гръцките гранични пунктове Кулата-Промахон и Илинден-Ескохи. Около 15 километра е дълга опашката от чакащи ТИР-ове на Кулата. Там в момента се пропускат само леки автомобили, а граничен пункт...

bnt avatar logo
от Екип на БНТ 2
19:55, 02.02.2016
Чете се за: 02:33 мин.
У нас
Втори ден блокада на граничен пункт Кулата

Втори ден тежкотоварни камиони остават блокирани на българо-гръцките гранични пунктове Кулата-Промахон и Илинден-Ескохи. Около 15 километра е дълга опашката от чакащи ТИР-ове на Кулата. Там в момента се пропускат само леки автомобили, а граничен пункт Илинден-Ексохи е напълно затворен до 22:30. С последна информация за блокадата на граничните пунктове включваме Йорданка Бакалска.

Километрични опашки от камиони има не само от българска, а и от гръцка страна. Освен леки автомобили на граничен пункт "Кулата" се пропускат линейки и тежкотоварни автомобили, които превозват медикаменти за болници в Гърция или в България.

Второ денонощие шофьорите на тирове са принудени да останат на граничния пункт. Те са изнервени от неяснотата кога ще могат да продължат пътя си. Други се притесняват за стоката, която превозват.

Шофьорите на българска територия поискаха също да блокират граничния пункт в отговор на гръцките протести.

Опашката нараства с всеки час на блокадата, последните тирове са на километри от най-близкото заведение за храна или санитарни възли.

Гръцките фермери се извиниха на шофьорите от двете страни на границата, но за сега са непоколебими в намеренията си и дадоха ултиматом за решаване на проблема.

От Областната управа казаха, че ще бъде раздавана храна и вода на чакащите шофьори. На мястото е изпратена и линейка. За да няма инциденти в района на блокадата, се предвижда и противопожарен екип, защото на опашката има и ТИР-ове, които превозват гориво.

Бисер Михайлов - областен управител на Благоевград: "Ще бъдат използвани паркингите по протежението на главен път Е-79, където да бъдат отбивани товарните автомобили така, че да не достигнем до точката в Сандански, в която вече става двупосочно движението, което от своя страна би довело до пълно блокиране на трафика, невъзможност за обслужване от пожарни автомобили, от линейки на Бърза помощ."

Областният управител призова шофьорите от страната да не тръгват на път, докато не се отворят граничните ни пунктове.

Заради блокадата, вече втора седмица са отменени всички екскурзии за южната ни съседка. Най-потърпевши от действията на гръцките фермери обаче са превозвачите, които ще трябва да плащат големи глоби, заради недоставени стоки до Западна Европа. От браншовата организация казаха, че загубите за българските международни превозвачи са стотици хиляди левове на ден.

Неустойките, които трябва да плащат фирмите-превозвачи за забавена стока, започват от 150 евро на ден, посочват от Съюза на международните превозвачи. Общо загубите на ден възлизат на минимум 350 хиляди лева, пресмятат от бранша. Те недоумяват към кого да насочат исканията си. Загубите се увеличават значително, когато съответният превозвач е изненадан от блокадата.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи: "Той е преценил, че за 2-3 дни той ще достави стока, която няма да се развали и я е качил в автомобила си сега спирайки на границата, стои 2-3 дни тази стока, да речем плодове, на границата, при тези 20 градуса температура и щом не е под температурен режим ремаркето, той ще плаща и цялата стока, да речем 20 тона."

Бизнесът на Йоанис Козас е в България. Взима с камиони маслини от Гърция, преработва ги и ги пакетира у нас и след това пак ги транспортира в южната ни съседка. Сега процесът е блокиран.

Йоанис Козас, собственик на фирма за пакетиране на маслини: "Не можем да приемаме продукция, спираме работа тука, и за жени няма работа, ние не можем да имаме приход, в същото време клиентите, които чакат в Гърция, не могат да приемат, за да експортират и за тях е трудно. Загуби - доста, ама сума - още рано, за да знаем."

От блокадата тежко страда и фирмата, в която работи Васил Тасков. За алтернативен маршрут не се мисли, защото тръгнат ли камионите по друг път, курсовете им се оскъпяват драстично.

Васил Тасков, спедитор във фирма-превозвач:  "Трябва да се пътува през Сърбия, Словения, което удължава маршрута с много километри и това, което е договорено като цена за возене, просто става ще дойде на загуба. В транспорта има максима – времето е пари."

Освен неустойките, които трябва да се плащат при забавяне на стоката, фирмите-превозвачи се притесняват и от загуба на клиенти, заради ненавременните курсове.

Министър-председателят Бойко Борисов  е провел телефонен разговор с гръцкия си колега Алексис Ципрас за проблемите на българо-гръцката граница. Това съобщи пресслужбата на кабинета.

Премиерът  е посочил, че близо 1800 камиона изчакват от двете страни на границата, заради блокадите на пътища на гръцка територия, в резултат на което търпят огромни загуби и санкции. Той е подчертал, че вътрешни проблеми не трябва да се превръщат в повод за нарушаване на правото на свободно движение на хора и стоки и е призовал министър-председателя Ципрас да бъдат предприети мерки, включително чрез осигуряване на коридор за транзитни превози.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Надежда Нейнски за Шенген: България показа присъствие и беше част от важни европейски решения
Надежда Нейнски за Шенген: България показа присъствие и беше част от важни европейски решения
18:46, 12.12.2024
Чете се за: 01:22 мин.
Никой никого не търси - ще има ли преговори за правителство?
Никой никого не търси - ще има ли преговори за правителство?
18:18, 12.12.2024
Чете се за: 03:37 мин.
Състоянието на водния ресурс е тревожно
Състоянието на водния ресурс е тревожно
18:11, 12.12.2024
Чете се за: 01:35 мин.
Главчев: 1,6 милиарда лева годишно ще е финансовият ефект от Шенген
Главчев: 1,6 милиарда лева годишно ще е финансовият ефект от Шенген
17:12, 12.12.2024
Чете се за: 01:05 мин.
Вярно ли е, че през 1990 година е имало 14 милиона животни, а сега са под половин милион?
Вярно ли е, че през 1990 година е имало 14 милиона животни, а сега са под половин милион?
17:02, 12.12.2024
Чете се за: 07:20 мин.
Наталия Киселова поздрави Карлос Насар за спечелената световна титла
Наталия Киселова поздрави Карлос Насар за спечелената световна титла
16:16, 12.12.2024
Чете се за: 01:20 мин.
МЕЧ след консултациите при президента: С ГЕРБ разговори няма да водим
МЕЧ след консултациите при президента: С ГЕРБ разговори няма да водим
16:03, 12.12.2024
Чете се за: 01:42 мин.
Пирамиди, заплахи и измамни схеми: Версията на Калина и Калин от BETL
Пирамиди, заплахи и измамни схеми: Версията на Калина и Калин от BETL
15:52, 12.12.2024
Чете се за: 04:47 мин.
13 години по-късно няма виновен за смъртта на 19-годишна родилка
13 години по-късно няма виновен за смъртта на 19-годишна родилка
15:44, 12.12.2024
Чете се за: 01:25 мин.
Потенциал и добри практики в общините, но без достатъчна подкрепа от държавата
Потенциал и добри практики в общините, но без достатъчна подкрепа от държавата
15:41, 12.12.2024
Чете се за: 02:00 мин.
Облекченията на граничния контрол ще се усетят веднага, смятат от АИКБ
Облекченията на граничния контрол ще се усетят веднага, смятат от АИКБ
15:32, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 00:47 мин.
Решението за Шенген: Коментари от НС
Решението за Шенген: Коментари от НС
15:24, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 05:17 мин.
Топ 24
Най-четени
Кунева представи концепцията за управление на просветното министерство
Кунева представи концепцията за управление на просветното министерство
Ангел Кунчев: Няма опасност от Зика у нас, защото е зима и няма комари
Ангел Кунчев: Няма опасност от Зика у нас, защото е зима и няма комари