Бъдещето на телемедицината у нас

от БНТ
21:54, 20.05.2020
Чете се за: 01:41 мин.
Още

30 хиляди българи от цялата страна вече са потребители на платформата Healee. Само за извънредното положение потребителите им са нараснали близо 10 пъти.

Телемедицината е не е нова за България, но по време на разпространението на коронавируса у нас отчете сериозен ръст. В базата данни на онлайн платфрмата са на разположение 44 болници и здравни центрове и над 1000 лекари от 34 медицински специалности. Над 300 от медиците са започнали работа с приложението по време на извънредното положение у нас.

Йосиф Дишлиев - съосновател на платформата Healee: Лекарят може да получи през платформата всякакъв вид медицински изображения, включително и динамични такива. Тоест, той може да визуализира, без да напуска платформата, например ядреномагнитен резонанс или друг вид томография.

Платформата е обединена и с популярното приложение за записване на часове при специалист онлайн - супердок. От около година с нея работи и пловдивският алерголог и педиатър д-р Стефка Евтимова. Казва, че ползите и предимствата са много.

Д-р Стефка Евтимова - алерголог и педиатър: По отношение на взимането на часове дистанционно - за нас това е огромно облекчение, защото премахва стреса на непрекъснатото телефонно позвъняване, което налага прекъсване на самия преглед. Отговорността, която носим, е много, много голяма, когато правим онлайн консултации. Профилът на пациентите, които ни търсят, също е много интересен. Обикновено това са млади хора, с по-високо ниво на интелигентност; българи, които живеят в чужбина или временно работят там. А сега по време на епидемията това бяха всичките ни пациенти, извън града, които трудно имат достъп до кабинета. И мога да кажа, че благодарение на тази платформа, ние не прекъснахме имунотерапията при много от тях.

Хората, които разполагат с резултати от вече извършени изследвания, но искат да чуят и второ мнение, също биха могли да се възползват от възможностите на онлайн консултациите.

Йосиф Дишлиев - съосновател на платформата Healee: Виждаме бъдещето в този тип комуникация. Естествено, не за да заменим живия контакт между лекар и пациент, това винаги ще бъде нужно, а ние просто искаме да създадем един допълнителен канал, по който лекарите и пациентите да могат да си контактуват. Особено в такава ситуация, като сега, когато има риск и за двете страни.

Дистанционните консултации обаче не са подходящи за всички пациенти.

Д-р Стефка Евтимова - алерголог и педиатър: Консултации могат да бъдат извършени при пациенти, които вече са познати на кабинета. Тоест, те вече се проследяват от нас; с хронично заболяване.Тоест, ние вече имаме тяхното досие, тяхната информация и надграждаме. Тоест, дистанционно можем да решим проблема им. Ясно е, че дистанционно ние не можем да чуем белия дроб. Не можем да направим тестуване на нашите пациенти. Не можем да измерим дишането. Но можем да дадем редица съвети как това да се случи; как да проследят, да речем, дишането си в домашни условия.

Платформата позволя на лекарите да разделят личните от професионалните си контакти. И най-важвото - да бъдат по-дълго на разположение на пациентите си, отколкото позволява традиционният преглед в кабинет. Затова специалистите виждат бъдеще в този тип консултации и терапии.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Пловдивските шофьори отново с драстични нарушения
Пловдивските шофьори отново с драстични нарушения
Специално за "Бизнес.БГ": Говори основателят на WEbit Пламен Русев
Специално за "Бизнес.БГ": Говори основателят на WEbit Пламен Русев