Срив с до 70% при онлайн продажбите на дрехи и обувки

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
21:23, 20.05.2020
Чете се за: 01:45 мин.
У нас

Какво купуваме повече и от какво сме се отказали? Как се промениха навиците ни и къде продажбите бележат драстичен спад? Данните от онлайн търговията показват, че при дрехите и обувките, които преди кризата са били водеща стока за купуване, сега продажбите им са се сринали с 60-70%.

Онлайн търговията както на стоки, така и на услуги се оказва един от малкото сектори, които ще запазят позициите си на растеж и през тази година.

Жанет Найденова - председател на Българска Е-комерс Асоциация: През последните пет години ръстът на пазара на онлайн търговията в България се движеше между 25 и 30% и той представлява процент от брутния вътрешен продукт, като за миналата година достигна обем от 894 млн. евро, за бизнес към крайните потребители електронната търговия и това представлява 1,67% от БВП.

От два месеца електронният пазар напълно се е преобърнал. Търсят се стоки, които допреди това не са се предлагали или са се предлагали минимално онлайн.

Ръст на продажбите отбелязват хранителните продукти, уредите за дома, дезинфектантите и фитнес съоръженията.

Жанет Найденова - председател на Българска Е-комерс Асоциация: Не можем да пренебрегнем навиците на потребителите в извънредната ситуация и на практика потребителското търсене диктува онлайн продажбите. Самите променени навици за работа от вкъщи предизвикаха много по-голямо търсене на интернет като скорост, като обем.

На обратния полюс - онлайн магазини със спад, са тези, които предлагат всичко свързано с туристически пътувания, части за коли, дрехи и обувки.

Жанет Найденова - председател на Българска Е-комерс Асоциация: Както виждате в създадената ситуация смесени модели, които имаха и физически магазини и онлайн търговия, успяха бързо да се пренастроят и на практика да не загубят връзката с клиентите си.

Нещо повече, заради геополитическото си място, България е идеална и за развитието на бъдещ хъб, свързан с електронната търговия.

Жанет Найденова - председател на Българска Е-комерс Асоциация: Българската индустрия е много подготвена, тъй като за да имате онлайн търговия, първо на вас ви трябва една добра инфраструктура, второ, една добра айтиобезпеченост и софтуерна обезпеченост. Ние имаме кадрите като държава, България има традиции в областта на информационните и комуникационни технологии. Няма проблем за нас да бъдем наистина хъб на Западните Балкани.

При онлайн търговията обаче все още остава под въпрос защитата на правата на потребителите. Клиентите трябва да бъдат внимателни особено при неизпробвани до този момент сайтове.

Жанет Найденова - председател на Българска Е-комерс Асоциация: Потребителите трябва много да внимават кой стои зад този онлайн магазин, кое е юридическото лице, което стои зад него, има ли публикувани данин за фирмата, булстат, данни за контакти, телефон, имейл за връзка, а не само една форма за обратна връзка.

Важни са и общите условия, които трябва да отговарят на законовите изисквания.

Жанет Найденова - председател на Българска Е-комерс Асоциация: Има ли такива, в тях фигурира ли законовата гаранция, има ли възможността за отказ от 14 дни от датата на покупка, което е свещено право при онлайн търговията при договорите от разстояние.

Жалби всеки ощетен потребител може да подаде в Комисията за защита на потребителите.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Специално за "Бизнес.БГ": Говори основателят на WEbit Пламен Русев
Специално за "Бизнес.БГ": Говори основателят на WEbit Пламен Русев
Европа между предпазливост и разхлабване на ограниченията
Европа между предпазливост и разхлабване на ограниченията