НОВИНИ

Бойните ни самолети са на повече от 30 години

Александър Марков
от Александър Марков
18:25, 09.06.2021 (обновена)
Чете се за: 07:45 мин.
Сигурност и правосъдие
Слушай новината

Основният боен самолет на Военновъздушните ни сили - МиГ-29, е на повече от 30 години. През годините тези самолети имаха проблем с ремонта, осигуряването на резервни части и поддръжката. През 2017 година се стигна дотам, че пилоти от авиобазата "Граф Игнатиево" отказаха да летят при лошо време.

Самолетите МиГ-29 са на повече от 30 години, 22 сме купили от СССР през 89-а година, в момента имаме 14, 8 летят.

През 2014 година стана ясно, че ресурсът на МиГ-29 изтича поради липса на ремонт и резервни части. До 2016 година бяха останали между 2 и 4 самолета, годни да летят.

Самолетите са поддържани с практика, известна като "канибализъм" - части от нелетящи машини биват слагани на летящи. Нальотът на летците е крайно недостатъчен - три пъти по-малко от годишните стандарти, установени от НАТО. Животът на самолетите изтича, образно казано, докъм 2030 година.

Има огромен спор в експертните среди. Едни, които твърдят, че МиГ-29 не са стари, но зле поддържани. Други, че е време да бъдат сменени с нова бойна платформа.

Нощни стрелби по падаща вертикално мишена не са новост за авиацията ни, обяснява бившият командир на авиобазата в Граф Игнатиево ген. Димитър Цветков.

"Ние стреляхме по парашутна мишена, която реално се явява неподвижна цел, тя пада вертикално. И скоростта на сближение е скоростта, с която лети изтребителят. Тя не е по-малка от 800 км. в час. И затова действията се отработват нееднократно. Правят се полети в стратосферата", заяви о.з. ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза "Граф Игнатиево".

Благодарение само на усилията на техниците, които все още крепят МиГ-29, те летят.

"Всеки самолет си има техник. Последен, след като го прегледа, своя подпис слага и пилотът. И при завръщането от летателна задача дава оценка", каза ген. Димитър Цветков.

Самолетите имат технологични системи от края на 70-те години. Липсва модерна навигационна система, което прави летенето в тъмната част на деня над море особено трудно.

"Ако е имало облаци и пилотът е летял под облаците, това е изключително сложна обстановка, изпълнявана с един доста стар от техническа и морална гледна точка самолет, който не разполага с модерни способности и не можем да изключим варианта пилотът да е изгубил ориентация", допълни Тодор Тагарев, бивш министър на отбраната.

Ракетите, с които летят изтребителите, също са стари и би трябвало да бъдат изведени от въоръжение.

"Ние нямаме ракети - всичко е с изтекъл срок на годност. Много трябва да се внимава, защото ракетите са под самолетите. И те, ако не са в изправност, можем да загубим самолета, можем да загубим по-важното - пилота", добави Валентин Радев, бивш заместник-министър на отбраната (2009-2013 година).

"Възможно е. Има и случай, в който ракетата се задейства, а не излиза от пусковото устройство. Понеже двигателят на ракетата е барутен, струята е доста голяма и прогаря крилото и може да доведе до това самолетът да стане неуправляем, имало е такива случаи", коментира о.з. ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза "Граф Игнатиево".

Два пъти - през 2015-а и 2018-а година държавата удължи ресурса на двигателите на изтребителите, но за няколко години. В момента летят 8 от 14 изтребителя.

"Самолет, който е на техническо равнище от 70-те години на 20 век, тоест това са 40 и повече години като технологии, макар той да е произведен към края на 80-те години, нищо в самолета не е усъвършенствано", добави проф. Тодор Тагарев, бивши служебен министър на отбраната.

"Как да не са надеждни, има съвременно оборудване. МиГ-29 бил несигурен, оборудването му не позволявало, а Ф-16 бил много по-сигурен, значи Ф-16 има най-различни модификации, както и МиГ-29", коментира о.з. ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза "Граф Игнатиево".

Проблем от години за пилотите ни е и недостатъчният брой летателни часове, които те натрупват на година заради недобре поддържаната техника.

"Нормативът за подготовка, за деклариране на факта, че един пилот на изтребител или самолет е боеготов за изпълнение на най-различни задачи, е да прави по 180 часа годишно. Нашите пилоти правят в пъти по-малко нальот", коментира проф. Тодор Тагарев.

Въпреки малкото летателни часове - по признанията на експерти - пилотите ни са отлично подготвени.

"Доколкото ми е известно, по машината не е имало технически неизправности, защото всяка една машина, преди да излети, има достатъчно обстоен преглед на състоянието ѝ", отбеляза Красимир Каракачанов, бивши министър на отбраната.

Самолетите имат проблем и с остарелите радарни системи на земя, които насочват изтребителите ни. Преди покупката на Ф-16, блок 70, държавата проучва възможността да купи 3D радари за около 400 млн. лв.

"Ние продължаваме да наливаме пари в стара техника и те просто изтичат. И МиГ-29, и Су-25, и танковете Т-72 - това са някакви безнадеждни ходове ние да удържим още малко положението, без да решим нито един проблем", категоричен е проф. Тодор Тагарев.

"Те не са съвместими с нашите, казвам "нашите", защото ние сме НАТО, с натовските самолети, това е проблем. Там има едни линкове, които са различни, те са руски, онези са натовски и, естествено, никога няма да бъдат дадени от едните на другите", каза още Валентин Радев.

Държавата сключи договор за над 2 млрд. лв. със САЩ за 8 нови изтребителя Ф-16, първите от които се очакват през 2022 година.

Това не е първият авиационен инцидент в армията.

МиГ-29 се разби през 2012 година. Двамата пилоти успяват да катапултират.

През 2003 година изтребител МиГ-21 от авиобазата "Граф Игнатиево" се разбива в района на Панагюрище. Капитанът загива.

През 1999 година - МиГ-21 се разбива недалеч от Пловдив.

ВСИЧКО ПО ТЕМАТА ЗА ИНЦИДЕНТА С НАШ ИЗТРЕБИТЕЛ В ЧЕРНО МОРЕ ЧЕТЕТЕ ТУК

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Първи импийчмънт на държавен глава в историята на Албания
Първи импийчмънт на държавен глава в историята на Албания
Румен Радев обсъди с Давид Сасоли теми от дневния ред на ЕС
Румен Радев обсъди с Давид Сасоли теми от дневния ред на ЕС