НОВИНИ

Десетки българи останаха блокирани на летището в Мюнхен няколко дни

Семейство с бебе е пътувало до друго летище на минусови температури, за да се прибере

Виолета Русенова
от Виолета Русенова
18:09, 04.12.2023
Чете се за: 06:00 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

След 4 денонощия в зимния капан на летището в Мюнхен, първата група българи успя да се прибере преди два часа на родна земя. Някои от тях са чакали да излетят за България от четвъртък. Полетът им е бил отлаган постоянно, а после и анулиран. Наложило се е да спят на пода на летището, сред тях има и семейства с бебета и деца. Някои са били принудени да си купят и нови билети.

Три дни семейство Ралчеви не може да се прибере у нас. Те са в още по-сложна ситуация от тази на останалите десетки българи, които изкарват последните дни на две летища в Мюнхен, защото с тях е и няколкомесечното им бебе. Принудени са да спят на гейта, а всичко, което имат в ръчния си багаж, са едва няколко памперса за бебето.

"Снощи на летището - как се справихме - доста трудни условия, цялото летище свети. Като ден е. Не може да намериш тъмно място, където бебето да спи. Никой не ти дава някаква информация. Няма жив човек, който да помолиш да ти осигури някаква стая, в която да е тъмно, за да спи бебето. Количката я чекираха, не можаха да я намерят обратно, за да си я вземем", разказа Борислав Ралчев, пътуващ от Мюнхен.

Те опитват да се качат на самолета на германския национален превозвач от събота. Видели, че няма да стане и от летището в Мюнхен се отправят към близкото такова на Меминген, откъдето да се качат на нискотарифна компания към София.

"Като си с бебе - как се стига от Мюнхен до Меминген - на минус 14 градуса", попита Борислав Ралчев, пътуващ от Мюнхен.

Там се запознават с Александър, който дели дългите часове на неизвестност и игра на нерви с тях и още много други.

"Аз трябваше да излетя в събота сутринта. И както много, може би 150 българи, от четвъртък следобед ни търкалят на летище Мюнхен", посочи Александър Бакалов, пътуващ от Мюнхен.

Първо им казали, че самолетът им е замръзнал и са им изпратили друг. Но и той не е потеглил. След няколко денонощия чак днес следобяд в София кацна първият самолет с българи на германския превозвач. Късметлиите слязоха ядосани. За разлика от тези, които вече се прибраха, останалите да чакат са убедени, че организацията на летището в Мюнхен е била изключително лоша.

"Имам сериозни съмнения, и това не е конспиративно мислене, че последните дни ни препродават билетите. Пътуваха за Тайланд, за къде ли не, на майната си, излетяха хората, ние българите не можем да се приберем до България. Категорично, самолети кацаха и излитаха", каза Александър Бакалов.

Билетът на Александър за отменения полет в събота му е излязъл 200 евро, новият е купил за 150 лева. Получил е два ваучера за по 10 евро, за да си купи храна на летището, но не е могъл да ги използва. Трудно преброява разходите си за тези дни. Така са и останалите българи.

"Платил съм 80, 100, 200, 300...не по-малко от 500 евро допълнително", заяви Александър Бакалов.

"Всички разходи си ги поема всеки човек от джоба така, както е намерил за добре. В политиката на "Луфтханза" пише, че възстановяват "разумно извършените разходи". Смятам, че е доста разтегливо понятие "разумно", коментира Борислав Ралчев.

Обезщетения, оказва се, българите могат да получат само за разходите на летището, но не и за закъсненията или отмяната на тези полети.

"Лошите метеорологични условия се считат за извънредни обстоятелства и обезщетения авиокомпаниите не дължат при такива ситуации и пътниците имат право да получат единствено възастановяване на разходите, които направят на летището, или евентуално хотел", каза Симеон Владимиров от компания за съдействие на пътници.

Реакция дойде и от правителството - вицепремиерът посочи, че българското външно министерство е реагирало навреме, там е бил и консулът.

"Следим ситуацията отблизо и сме реагирали абсолютно навреме. Докато не са, разбира се, в България, няма да спрем да сме тревожни и да се грижим за тях. Всичко, което беше необходимо и можеше да бъде направено, е направено. Екипите са мобилизирани и са проведени всички разговори и на място, и по телефона", посочи Мария Габриел, вицепремиер и министър на външните работи.

Юристите обаче напомнят, че всеки, който търси обезщетения, може да го направи и по съдебен път, ако авиокомпанията откаже доброволно да го изплати. В общия случай обаче това отнема средно два месеца.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Фарид Гаибов: България продължава успешно да развива всички дисциплини от гимнастическото семейство
Фарид Гаибов: България продължава успешно да развива всички дисциплини от гимнастическото семейство
Проверка на БНТ: Връчват фишове и глоби на границата - има ли опашки
Проверка на БНТ: Връчват фишове и глоби на границата - има ли опашки