Къде се произвеждат крилата за новите изтребители Ф-16, блок 70, на българските военновъздушни сили? Как действат радарите, които трябва да подменят остарялата локационна техника на българската ПВО-защита? Къде се сглобяват най-модерните шпионски сателити?
Вижте в репортажа на Николай Минков от Израелската аерокосмическа корпорация край Тел Авив и във военновъздушната база Кириат Таг.
Този радар, разположен във военната база край град Плугот е част от отбраната на Израел. Той засича всякакви въздушни цели на дълбочина 1000 км и на широчина 120 градуса".
Той осигурява едновременно въздушно разузнаване, предупреждение и ПВО защита.
Произведен е в заводите на ЕЛТА - дъщерната компания на Израелската aерoкосмическа корпорация в Аждот.
България иска да закупи 7 радара от този тип, 3 от които със среден и 5 с далечен обхват, с които да се сменят старите съветските радиолокатори. Проектът е на стойност между 150 и 200 млн. евро и е част от сделката за доставката на Ф-16 БЛОК 70.
Алон Каплан - мениджър маркетингово и бизнес развитие-Елта: "Ние вече подписахме договори с български компании и очакваме да работим с тях. Ние изграждаме базово производствено партньорство на първо време. И евентуално тези компании ще станат част от веригата наши доставчици по други международни програми по света".
Алекс Магиел - заместник-директор-Елта: "Прехвърлянето на част от продукционната линия на радарите в България ще бъде около 35% от цялостния производствен процес."
Радарите са толкова мощни, че с тях са снабдени дори разузнавателните сателити на Израел.
От тази златна мрежа е изградена чинията на сателита, в който е поставен радарът. Цялата система обикаля 16 пъти за едно денонощие около планетата.
Сателитът може да предостави изображения във висока резолюция не само на крупни обекти като пристанища, летища и петролни платформи, но и на много малки цели с размери едва от 1 метър.
Ули Нафтали - Израелската аерокосмическа корпорация: "Сателитът беше изстрелян преди 13 години и все още обикаля около Земята и предава изображения."
Край Тел Авив е съсредоточена авиационната производствена мощ на Израел. Тук се изработват и цели компоненти от изтребителите Ф-16 и Ф-35.
В това хале зад мен се произвеждат вертикалните стабилизатори на опашката на изтребителите Ф-16 блок 70, които българската армия вече закупи.
Скоро тук започва и производството на крилата за Ф-16. Те са изцяло от алуминий и всички операции се извършват ръчно.
Джеко Брозман - Израелската аерокосмическа корпорация: "Тази производствена линия може да произвежда някъде около 70 крила на година. Сега са по-малко и зависи от поръчките на "Локхийд Мартин".
Израел предлага на българската армия и безпилотни разузнавателни средства.
Това е Херон-2 - най-големият дрон на въоръжение в Израелската армия. Той може да стои във въздуха без зареждане 48 часа и да изпълнява операции на дълбочина над 1000 км.
Еном Шани - Израелската аерокосмическа корпорация: "Безпилотните машини са напълно автоматизирани и се управляват от компютър. Трима оператори обаче контролират изпълнението на мисията".
Първият дрон в света е израелски, изработен изцяло от дърво и все още може да се види в едно от производствените халета.