НОВИНИ

Какво научихме от старта на сезона във "Формула 1"? (част 2)

Борил Гочев
от Борил Гочев
11:32, 26.07.2020
Чете се за: 08:26 мин.
Други спортове
научихме старта сезона формула част

Втората част от анализа на началото на сезон 2020 във Формула 1 и случилото се в първите три състезания.

След като разгледахме събитията в челото на колоната, в този втори материал ще обърнем вниманието си към средата и края на колоната.

Ще разгледаме в детайли екипите на Рено, Уилямс, Алфа Ромео, Хаас и Алфа Таури.

В самия край ще хвърлим един поглед и върху събитията на трансферния пазар и как новините около него направиха сезон 2021 много очакван, още пред да сме навлезели напълно в настоящата кампания.

До каква степен се подобри „Рено“?

Сезон 2019 със сигурност не се разви според очакванията за Рено. Привличането на Дани Рикиардо бе истински трансферен удар, но първата половина на сезона беше меко казано разочароваща. След лятната пауза тимът се стабилизира и записа най-добрият си резултат на „Монца“ – 4-то и 5-то място. В края на годината тима се раздели с Нико Хюлкенберг (който така и не записа подиума, който заслужаваше) и на неговото място дойде Естебан Окон.

Тази година отново започна с големи очаквания. В Австрия отбора демонстрира добра скорост и Дани Рикиардо се класира 10-ти на старта, а Окон беше 14-ти. В неделя австралиецът се движеше стабилно и проблемите на Строл му дадоха шанс да се придвижи напред в точките. За нещастие на целият тим, проблеми с колата принудиха Рикиардо да отпадне. Все пак Окон направи добро състезание като в край на сметка финишира 8-ми и взе 4 точки при завръщането си в спорта.

В седмицата между двете състезания, може би, попада най-значимото събитие за Рено от началото на сезона. Двукратният световен шампион Фернандо Алонсо обяви, че се завръща в отбора, с който извоюва най-големите си успехи в спорта. Със сигурност това няма как да не поражда носталгия у всички фенове на спорта, които много добре помнят страхотната битка между испанеца и Михаел Шумахер през 2006 година.

Тази новина като че ли подейства позитивно на целия отбор и вторият уикенд на „Ред Бул Ринг“ започна повече от добре за тях. Отлична 5-та позиция за Окон в квалификацията в комбинация с 9-то място на Рикиардо даваха надежда за точки в неделя. Уви, отново проблеми оставиха отбора само с една кола в надпреварата. Този път жертвата беше Окон, но въпреки това Рикиардо се добра до 8-ма позиция. Австралиецът участва в един любопитен момент при пресичането на финалната линия, заедно с пилотите на „Рейсинг Пойнт“. Гума до гума, тримата видяха заедно карирания флаг, но фотофиниша остави Дани Рик 8-ми. След състезанието Рено подаде протест срещу легалността на колата на „Рейсинг Пойнт“.

В Унгария френският отбор изживя трети подобен уикенд, вкарвайки само едната кола в точките (отново Рикиардо остана 8-ми). След надпреварата те подадоха още един протест срещу „Рейсинг Пойнт“.

Не може да се отрече, че в Рено има подобрения по колата, но въпреки тях разпределението на силите се запазва. Имайки предвид напредъка на Рейсинг Пойнт , към момента френският конструктор е шести по сила, но Макларън и Ферари не изглеждат толкова далеч и в определени състезания Дани Рикиардо и Окон биха могли да изненадат неприятно своите съперници.

Със завръщането на Алонсо догодина, амбициите на отбора отново ще бъдат вдигнати. Безспорно умението на испанеца да извлича максимума от своя автомобил може да се окаже ключът към бъдещите успехи на Рено, но дали това ще се случи, предстои да разберем.

Идва ли края на кошмара за Уилямс ?

Всички фенове на този велик отбор ще искат по бързо да забравят изминалата година. Най-лошият сезон в историята на Уилямс със спечелена една единствена точка. Като добавим и факта, че съдбата на тима е заложена на карта, надали ситуацията може да бъде по-неприятна. През май тази година отборът официално бе обявен за продан след като отчете загуба от 13 млн. паунда за изминалата година.

Въпреки всички тези трудности обаче новият сезон започна с доза оптимизъм. Първият старт в Австрия показа, че отбора вече не изостава на половин секунда от всички останали. В състезанието Джордж Ръсел не завърши заради проблеми с горивното налягане, но Латифи успя да стигне до карирания флаг на 11-та позиция. След това представяне Клер Уилямс заяви, че това може да бъде повратната точка за отбора.

Още следващата седмица тимът изживя първия си позитивен момент от много време насам. Великолепният Джордж Ръсел демонстрира таланта си в дъждовната квалификация и се класира 11-и като остана много близо до челната 10-ка (Ръсел беше 12-ти, но Льоклер получи наказание). В надпреварата британеца допусна грешка и излетя на 4-ти завой, но успя да продължи. В края и двамата пилоти стигнаха до финала, но въпреки че състезателното темпо не бе добро, като цяло уикенда бе позитивен.

На „Хунгароринг“ бе затвърдено, че в една обиколка колата е драстично подобрена. И двамата пилоти прескочиха първия сегмент на квалификацията като това бе първи подобен случай от Италия 2018 г. и още по-важно- направиха го на суха писта. В надпреварата отново темпото им не бе добро и Латифи и Ръсел отново останаха последни.

Генерално, отборът остава може би с най-бавната кола в състезанията, но се вижда, че в една обиколка има голям напредък. Другото позитивно е, че пилотската двойка ще се запази и през следващия сезон, което означава, че в дългосрочен план може да се очакват още позитиви за тима от Гроув.

Какво се случва в дъното ?

„Алфа Таури“ - тимът бе преименуван през зимата с цел популяризиране на бранд за дрехи със същото име, който е собственост на компанията „Ред Бул“. Отборът запази и двамата си пилоти и след двата подиума през миналия сезон и 6-то място при конструкторите, всички във Фаенца очакваха сезона с нетърпение. Не може да се каже, че отборът е конструирал по-слаба кола, а като че ли конкуренцията просто е направила голям скок напред.

Въпреки това, Дани Квият и Пиер Гасли демонстрираха способностите си като взеха точки в първите два старта. Гасли завърши 7-ми в Австрия, а седмица по-късно Квият остана 10-и.

От друга страна това може да се счита за успех, имайки предвид, че миналият сезон след две надпревари тима имаше по-малко точки. Също така през 2019-та надпреварата на „Ред Бул Ринг“ не донесе нищо в актива на тогавашния „Торо Росо“.

Към момента обаче изглежда, че екипа на Франц Тост през този сезон ще бъде част от отборите, които по-рядко ще попада в точките. Въпреки това Пиер Гасли и Данил Квият са достатъчно добри пилоти и биха могли да се възползват от всяка възможност, а и да не забравяме, че евентуално неубедително представяне на Алекс Албън в „Ред Бул“, би могло да отвори позиция и в първия отбор (място, което между другото и Квият и Гасли заемаха в даден момент от кариерите си)

Алфа Ромео- Предишният сезон бе сравнително добър за тима. Кими Райконен със своя опит донесе много точки, които в край на сметка доведоха до 8-мо място при конструкторите. Съотборникът му Антонио Джовинаци започна колебливо, но във втората половина на годината се подобри и това му помогна да запази мястото си и за този сезон. Италианецът дори бе сред спряганите за съотборник на Льоклер за 2021 във Ферари, но мястото в край на сметка отиде при Карлос Сайнц.

Настоящата кампания обаче не стартира по оптимистичен начин за отбора на Фредерик Воасьор. В квалификацията в Австрия пилотите останаха 18-и и 19-и, а в състезанието предна дясна гума изпадна от колата на Райконен. В края на хаотичната надпревара, Джовинаци все пак се добра до 9-та позиция, откривайки сметката на тима за сезон 2020.

Седмица по-късно отборът отново не премина първата част на квалификацията, а в надпреварата остана далеч от интересните събития и записа съответно 11-то и 14-то място.

Слабото начало на сезона продължи и в Унгария. Джовинаци и Райконен се наредиха 19-ти и 20-ти на старта.(първи случай в дългогодишната кариера на Райконен, в който той остава на последното място на стартовата решетка). В състезанието Райконен получи наказание за позициониране на грешно стартово място и в край на сметка завърши на 15-та позиция, а съотборника му остана 17-и.

За съжаление, отборът не демонстрира нужната скорост в квалификациите до момента като това ги поставя в неизгодна позиция за надпреварите. Самите състезания на пръв поглед не са толкова лоши като Райконен дава всичко от себе си, но определено пасивът на колата изглежда трудно преодолим за сега.

Хаас - Тимът влезе с гръм и трясък в спорта през 2016-та, но оттогава пътят им е надолу. Сезон 2019 бе изключително незадоволителен за отбора на Гюнтер Щайнер. През цялата година скоростта им просто отсъстваше като в последните десет състезания тимът само веднъж влезе в точките.

Сезон 2020 се очакваше да донесе промяна, но за момента няма изгледи това да се случи. В откриващата надпревара и Магнусен и Грожан отпаднаха заради проблеми със спирачките, а и квалификационното им темпо също не беше впечатляващо.

Седмица по-късно двамата стигнаха до финала, но точките отново останаха мираж.

На „Хунгароринг“ отбора предприе много добър стратегически ход по време на надпреварата. Двамата пилоти влязоха в бокса за сухи гуми още преди старта, което в един момент им позволи да излязат на 3-та и 4-та позиция. От там нататък започна пропадането в колоната като липсата на скорост и добро състезателно темпо не позволяваше на Грожан и Магнусен да са конкурентоспособни. В края датчанинът все пак финишира 9-ти и осигури на отбора първи точки за сезона.

След състезанието обаче той и съотборникът му бяха наказани с по 10 секунди заради нарушаване на правилника относно радио комуникацията по време на загряващата обиколка. Това свали Магнусен с една позиция в класирането, което все пак му позволи да запише един пункт за своя тим.

Началото на сезона определено не е обнадеждаващо за американския отбор. За момента изглежда, че Хаас ще се бори с Уилямс и Алфа Ромео за последните три места при конструкторите.

Трансферния пазар и сезон 2021

Настоящият сезон определено вече ни предложи и някои интересни моменти, извън пистата. Несъмнено събитията, които се случиха на трансферния пазар, приковаха вниманието на всички фенове на спорта.

Началото бе дадено през месец май, когато стана ясно, че след шест сезона във Ферари, Себастиан Фетел ще напусне „скудерията“. Германецът не стигна до споразумение за нов договор и след края на настоящия сезон ще поеме в друга посока. За момента, Фетел не е обявил къде ще продължи своята кариера като в последните дни се появиха информации, че тимът на „Рейсинг Пойнт“, който от догодина ще се превърне в „Астън Мартин“, има интерес към четирикратния световен шампион. Себастиан Фетел обяви този проект като „интересен“, но към момента няма яснота какво ще се случи.

На мястото на Фетел във Ферари ще дойде Карлос Сайнц младши. Сред спряганите имена за мястото бяха още: Даниел Рикиардо, Серхио Перес, Нико Хюлкенберг, Антонио Джовинаци и дори Люис Хамилтън. В край на сметка, испанецът се пребори с тях и през 2021 ще си партнира с Шарл Льоклер.

Това безспорно е върхът в досегашната кариера на Сайнц. Той е бивш пилот на академията на „Ред Бул“ и през 2015-та година дебютира за втория тим на биковете – „Торо Росо“. През 2016-та испанецът имаше шанс да бъде повишен в първия отбор, след понижението на Дани Квият. За негово нещастие, в онзи случай бе предпочетен Макс Верстапен.

Въпреки това, Сайнц продължи да израства и в края на 2017-та премина под наем в тима на „Рено“. След само един сезон във френския отбор, испанецът премина в Макларън, където показа голяма част от своя потенциал. Несъмнено, черешката на тортата за Карлос дойде в състезанието в Бразилия. Той потегли от последна 20-та позиция, но на края финишира 4-ти. Благодарение на наказание за Люис Хамилтън, испанецът бе повишен до 3-то място като това бе първият му подиум във Формула 1 и първи за неговият тим от 2014-та насам.

С подобна визитка зад гърба си, очакванията са Карлос Сайнц да бъде основен фактор през следващия сезон, а защо не и да се намеси в битката за световната титла.

Неговото място в Макларън ще бъде заето от Дани Рикиардо. Австралиецът е част от кервана от 2011- та и също като Карлос, е продукт на академията на „Ред Бул“. В кариерата си Дани е карал за „Испания Рейсинг“, Торо Росо, Ред Бул, а понастоящем се състезава за Рено

През миналата година Рикиардо се присъедини към френския отбор, в опита да излезе от сянката на Макс Верстапен. За негово съжаление, колата на Рено не беше конкурентноспособна и за австралиеца първата половина на миналия сезон бе доста тежка.

След лятната пауза нещата се стабилизираха и в края Дани завърши на 9-та позиция в крайното класиране.

Началото на този сезон обаче отново не е убедително и логично Рикиардо реши, че е време за промяна.

С неговото привличане като съотборник на Ландо Норис и позитивното развитие на Макларън, сезон 2021 може да ни предложи още един отбор, който да се намеси в битката за победите, което, разбира се, би било чудесно за феновете на британския тим и за всички привърженици на спорта.

И накрая, може би, най-голямата новина беше свързана с човека, който ще замести Рикиардо в Рено. Фернандо Алонсо обяви голямата новина, че през 2021 отново ще седне зад волана като за трети път ще се състезава за френският тим.

Първият му период започна през далечната 2003 година. В онзи сезон Фернандо загатна za своя потенциал, поставяйки два рекорда- най-млад полситър и най-млад победител.

Две години по-късно испанецът стигна и до първата си световна титла като отново беше най-младият пилот в историята с подобно постижение. Това прекъсна доминацията на Михаел Шумахер и Ферари, които бяха спечелили всичко в началото на века. На следващата година Алонсо защити своята корона, а битката му с Шумахер и до ден днешен остава една от най-запомнящите се.

След неуспешна година в Макларън, изпълнена със скандали Фернандо отново се завърна в Рено. Макар това да не бе същият отбор, който се бори за титлите, испанецът периодично демонстрираше таланта си като завоюва две поредни победи в края на 2008 година- в Сингапур и Япония.

Последва петгодишен период във Ферари, в който Алонсо на два пъти бе много близо до третата си световна титла, но за негово съжаление и в двата случая короната отиде при Себастиан Фетел.

През 2015-та Фернандо се завърна за втори период в Макларън, изпълнен с много трудности покрай двигателите „Хонда“. В край на сметка в края на 2018-та Фернандо обяви края на кариерата си като обясни, че някой ден може да се върне отново.

Е, този ден ще бъде през следващата година. Дали отново Фернандо ще бъде в сметките за титлата никой не може да каже, но със сигурност неговото присъствие ще се отрази позитивно на всички в Рено. Навярно всички фенове в момента протриват ръце и стискат палци през следващата година да станем свидетели на дуел Хамилтън-Алонсо, а защо не и Фетел да се присъедини към тях.

Всичките тези промени предвещават един вълнуващ сезон 2021, въпреки че той все още изглежда далече, а към момента не е ясно и в каква форма ще бъде проведен.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Тестват за коронавирус 200 души от дома за възрастни хора в Русе
Тестват за коронавирус 200 души от дома за възрастни хора в Русе
Буря нанесе сериозни щети в Загреб
Буря нанесе сериозни щети в Загреб