 
                     
                     
                    За нелегалния трафик на хора през България няма почивен ден. 43-ма мигранти бяха задържани на магистрала "Тракия" край Ихтиман. Други 24 пък са задържани край Видин на път към границата със Сърбия. Петима са общо арестуваните трафиканти на двете групи. И - както вече разбрахте - в Гърция беше задържан шестия обвиняем за смъртта на 18-те мигранти в камиона ковчег край Локорско.
Ексклузивно: Екип на БНТ разговаря със задържания във връзка с камиона ковчег Валентин Христов
Макар оцелелите мъже, лекувани в столични болници да твърдят, че са от Афганистан, те нямат документи. Това са техните твърдения и както самоличността им, така и националността им окончателно ще бъдат потвърдени след обмен на информация между България и Турция. От събраните до момента данни и доказателства може да се твърди с висока степен на вероятност, че те са от Афганистан. Според наши източници, най-вероятно те са пребивавали в Турция, и то в района на Истанбул, около 3 години.

Как обаче са имали по 6000 - 7000 евро на човек, за да платят за нелегалния трафик? Анализите на службите сочат, че потокът от афганистанци към Европа сега е от мигрантската вълна към Турция отпреди две-три години. На жаргон ги наричат "Строителите на Големия Истанбул". Т.е. това са хора, които през последните две-три години са работили на строителните обекти в мегаполиса край Босфора като много ценна, заради ниското им заплащане, работна ръка.
Спестили са пари, с които да стигнат до Германия, Франция и Великобритания - все държави, в които има строителен бум и да се реализират там, но вече усвоили добре занаята. С висока степен на вероятност може да се допусне, а има и такива данни, че доскорошните им работодатели в Истанбул съдействат за трафика им към страни от Западна Европа.
Групите, които контролират трафика на мигранти към Западна Европа вече са интегрирани. В Турция са основните организатори, които са изградили верига от подорганизатори в страните по маршрута. Второто им ниво е в България и Гърция, следват продълженията в Сърбия, Унгария, Австрия и Германия. Като структура, работят на принципа на туристическите агенции.
"Всъщност Истанбул е офис до офис. Това е всъщност гара разпределителна за тези хора и вече оттам има различни принципи", обясни арабистът Владимир Чуков.
Започва се от избор на маршрут - през Гърция или през България. В южната ни съседка трафикантите са в силна конкуренция. Често се случва един играч да отвлече и държи като заложници групата на конкурент, докато не получи откуп - половината от уговорената за трафика сума. През България този риск не съществува, но преминаването на границата е по-трудно.

"Задължителен компонент винаги е свръхмодерен телефон. Ако ви прави впечатление, всичките са с такива. Задължително трябва да има GPS, за да могат да ги проследяват, обясни Владимир Чуков.
Задължително е в телефона да има приложение, което позволява да се следи в реално време местоположението на всеки от групата. По този начин се контролират и водачите, които поемат групата на граничната бразда и я водят до мястото, където е уговорен транспорт. Мигрантите от Афганистан престояват в Истанбул няколко години, за да спечелят пари, с които да продължат към Европа. Има данни, че нелегалните мигранти от камиона-ковчег са работили край Босфора около 3 години.
"Тези хора директно са взети, те са били колеги на някоя строителна площадка. Това са 6 - 7 - 8, до 10 000 евро. Те няма от къде да ги вземат, освен от строителната площадка", коментира Владимир Чуков.
Така след като усвоят строителния занаят, работници биват трансферирани към строителни обекти в Западна Европа. Има данни, че в схемата участват и работодателите им от Турция, които получават трансферна такса.
"Но в същото време с тези мигрантски напъни се досещате, че този "бос" започва да работи на няколко търговски сфери. Естествено, че този бос, ако той самият не се занимава с това, си има някакви хора, които познава", коментира още Чуков.
Веригата на организаторите стига до Стокхолм, където пък е базиран и най-големият мигрантски сайт, който информира за маршрутите и проблемите при преминаването на европейските граници. В него вече има материал за 18-те нелегални мигранти, открити мъртви край Лукорско.

Организаторите на трафика пък координират основните звена във веригата през приложението Телеграм и така гарантират и плащанията по маршрута.
"Това си е една общност, за съжаление твърде зловеща, но има много активно присъствие в интернет пространството", обясни още Чуков.
Анализите на експерти по сигурността сочат, че в момента в Турция има около 800 хиляди афганистанци. Поне 400 000 имат за цел да стигнат в Западна Европа до есента.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
 Следете и канала на БНТ в YouTube
 Благомир Коцев поиска делото срещу него да бъде прекратено, материалите по разследването му бяха предявени
                                            
                    
                        Благомир Коцев поиска делото срещу него да бъде прекратено, материалите по разследването му бяха предявени
                    
                     Тялото на заложник с българско гражданство е било върнато от Хамас на Израел
                                            
                    
                        Тялото на заложник с българско гражданство е било върнато от Хамас на Израел