Повишаването на производителността в България е ключът към по-висок икономически растеж. След ковид кризата обаче високо ефективните компании загубиха пазарни дялове, а това доведе до намаляване на общия ръст на производителността. Защо производителността на българската икономика остава ниска и все пак има ли добри примери?
Комбинация от фактори определят производителността на националната икономика, а така и на фирмено ниво - квалификацията на персонала, технологичните иновации и достъпът до капитали. Бизнесът все още продължава да наема служители, които не са достатъчно подготвени от образователната система и се налага да участва в процеса.
"Работодателят трябва да се погрижи за обучението и квалификацията на работниците и служителите. Отговорност в тази посока трябва да има и образователната система, респективно държавата, но и цялото ни общество", заяви Васил Тренев, изпълнителен директор на "Софийска вода".
"Един продукт на образователната система най-малко му трябват 12 - 13 години, да не говорим за придобиване на допълнителни знания и умения са 20 и продължаващо обучение. Тази сложност на нещата обикновено плаши политиците и липсата на тази визия е ключова", допълни Руслан Стефанов, главен икономист в Центъра за изследване на демокрацията.
България има огромен достъп до капитал - частен и публичен.
"Вижте западните Балкани - ние имаме повече ресурс от целите Западни Балкани - шест страни взети заедно", добави Руслан Стефанов.
В същото време България е сред страни с най-ниски нива на капиталообразуване - под 20% у нас в сравнение с други страни от Централна Европа, където надхвърля 25 - 30%. Друг проблем е образованието, което трябва да бъде дългосрочна цел независимо от политическите кризи.
Освен капитал и квалификация за повишаване на производителността на българската икономика са нужни иновации и технологии.
"Българските фирми използват слабо информационните технологии, от гл. т. управление на процесите. Покрай пандемията това се разви и създаде впечатлението за бързо избухване на този бизнес, но реално българските потребители остават много внимателни", заяви Руслан Стефанов, гл. икономист в Центъра за изследване на демокрацията.
Голямa част от българския бизнес остава затворен пред значителното по-големите възможности както за Колко важно е за българския бизнес внедряването на иновации, и разширяването на пазарите.
Примерът е от "Софийска вода", което е общинското предприятие, но се управлява от частна компания, а това отваря вратата за внедряване на научни достижения, технологични нововъведения и съвременен мениджърски подход.
За последните няколко години повишават производителността с 6% с реализиране на проекти и използване на международно ноу-хау.
"Опитали сме се абсолютно всичко възможно, което може да дигитализираме, да го направим. Използвали сме и патентовани разработки на Веолия, с които успяваме да контролираме съответно пречиствателните станции. Дигитализирахме в конкретика някои от нашите дейности свързани с измерването и контрола на водоподаването така наречения проект смарт метъринг, дистанционно отчитане на водоподаването и водовземането", каза още Васил Тренев, изпълнителен директор на "Софийска вода".
Това води до прогресивно намаляване на загубите на вода в момента - около 38%, в сравнение с останалата част от страната, където загубите са над 60%.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube