НОВИНИ

Новите велоалеи: Транспортната стратегия на София и Париж в "След новините"

За напрежението между автомобилисти, пешеходци и велосипедисти, общинари и полиция

Виктор Борисов
от Виктор Борисов
21:30, 29.06.2024 (обновена)
Чете се за: 14:17 мин.
Общество
Снимка:
Слушай новината

Новите велоалеи в центъра на столицата отново станаха повод за раздор.

За напрежението между автомобилисти, пешеходци и велосипедисти, общинари и полиция, но и за една транспортна стратегия в Париж, която променя града изцяло.

Месец май 2024 година - с колчета и боя започва въвеждането на новата организация на движение в центъра на София. Обхваща булевардите "Витоша" и "Патриарх Евтимий", както и улица "Фритьоф Нансен".

Платната за автомобилно движение са намалени за сметка на велоалея и бус лента. Част от паркоместата са премахнати, както и стоянките за таксита.

И докато колоездачите одобряват новите велотрасета, шофьорите недоволстват от по-малкото платна и затруднения трафик. Местните излизат на протести заради липсата на места за паркиране, а търговците се оплакват, че няма как да зареждат магазините си.

Новата организация - всъщност е стара. Още през май 2020 година тогавашните опоненти в Столичната община кметът Йорданка Фандъкова и независимият общински съветник от "Спаси София" Борис Бонев заравят томахавките и обявяват реформа в центъра на София.

Проектът обаче не се реализира. Със същия проект, но 4 години по-късно, идеята възкръсна и предизвика буря от реакции. Основната причина - хората не се уведомени какво точно ще се прави. Законността на организацията на движение е поставена под въпрос.

"Нашето мнение и нашето твърдение е, че тези хора са нарушили 2 закона - ЗУТ и ЗДП, тези хора явно нямат достатъчно компетентност, явно не разбират по какъв начин се случва съгласуването на тези проекти", заяви Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики.

"Всичко е законно, той е минал всички съгласувания, спазил е всички наредби, както видяхте и за косото паркиране сме спазили до запетаята закона - така че не мисля, че има проблем с това", коментира Илиян Павлов, заместник-кмет по транспорт на София.

След заведено дело от Европейския център за транспортни политики Върховният административен съд потвърди решението на първата инстанция, че изпълнението на новата организация трябва да бъде прекратенo. Причината - липсва актуален Генерален план за организация на движението.

С решение от 8 март 2012 година Столичният общински съвет одобрява последния Генерален план. Последен, защото срокът му на действие е 5 години, след което трябва да бъде преиздаден. През 2017 година обаче това не се случва и до днес София няма актуален Генерален план за организация на движението. Както е нямало и през 2020 година, когато за първи път е представена новата организация.

"Той е най-важният документ, това е като ОУП в градоустройството, така в транспорта е ГПОД и точно затова неговото изработване е дългосрочен проект и има много сериозна съгласувателна процедура в законите и наредбите, която е поставена. Никога не е било досега, никъде в България, защото повечето общини нямат актуален ГПОД, действащ, както се приема за устройствените планове, че с изтичането на срока до влизане в сила на нов УП важи сегашният, по тази логика досега се е тълкувало, че ГПОД е в сила и важи, но съдът сега изцяло ново нещо казва", заяви Андрей Зографски, общински съветник от Спаси София, ПП-ДБ.

И тъй като изготвянето на Генерален план за организацията на движението е процедура, която отнема много време, вратичката в закона, която се ползва, е всяко нововъведение да бъде разписвано като временна организация.

"Има процедура, ако се прочете внимателно решението на съда - ще стане ясно, че ако няма план има процедури, по които могат да се правят такива по-малки организации, те направиха безумие и сега се оправдават с мен, сигурно още години наред ще се оправдават с мен", коментира Йорданка Фандъкова, кмет на София (2009-2023г.)

"При липса на Генерален план за организация на движението, какъвто София няма от 2017 година, всички организации на движението са незаконни", каза Борис Бонев, общински съветник Спаси София, ПП-ДБ.

Не е тайна, че и новата организация на движение в София е замислена да мине като временна.

"Всички организации на движението в София досега се правят по този начин, по който е направена и тук по "Патриарха". Това е извадката от сегашния ГПОД, който казва - по "Патриарх Евтимий" трябва да има бус лента и велоалеи, тоест направеното не е в разрез със стария ГПОД, просто съдът казва, че в момента не могат да се правят никакви нови постоянни организации на движението", заяви Андрей Зографски, общински съветник Спаси София, ПП-ДБ.

Но временната организация съвсем не означава безопасно движение. Пътните експерти констатираха още при поставянето на черните колчета, че трудно ще се забелязват през нощта. Повдигнатите спирки създават конфликт с изчакващите пътници, слизането от пасажерското място по булевард "Патриарх Евтимий" не е безопасно, защото от едната страна е велоалея, а от другата активна лента за движение. Изразиха и опасност, че снегорините ще изчистят новата организация с първия по-сериозен сняг, както се случи на улица "Раковски".

"Незаконната организация на движението не предполага, че може да се въвежда временна организация на движението. Ако тези хора се опитат да въведат временна организация на движение, това отново ще струва много пари и ние ще го атакуваме в съда", поясни Диана Русинова, Европейски център за транспортни политики.

Решението на съда може да отключи кутията на Пандора и да има ефект върху цялата страна. Не е ясно и защо още през 2017 година не е изготвен и въведен нов генерален план.

"Намираме се в безпрецедентна ситуация с тежки последици за общините в цялата държава", заяви Борис Бонев, общински съветник Спаси София, ПП-ДБ.

"По въпросите кой какъв план аз питам - къде са предложенията на нашите колеги, въобще имало ли е някога такива. Въобще имало ли е дискусия по тази тема, по тази точка", допълни Прошко Прошков, общински съветник от ГЕРБ-СДС.

"Започваме процедурата за изготвянето на ново ГПОД, така че да можем градът ни да продължи да се движи така както искаме, а не да бъде спиран заради предизборни конфликти", каза още Илиян Павлов, заместник-кмет по транспорт на София.

С писмо до общината от СДВР разпоредиха да се изпълни решението на Върховния административен съд. Стигна се до там служебният вътрешен министър лично да направи инспекция дали обектът е обезопасен и заплаши със санкции и прокуратура. От полицията поискаха новата организация да бъде обезопасена с плътна метална ограда.

"Ние искаме да бъдат обезопасени и всички новопоставени елементи, както и всички новообособени трасета. Срокът, който сме дали, е до днес, както всички вие виждате тук нищо не се случва. Това, което предстои от наша страна, е санкция от 2 до 6 хиляди лева по Закона за движение по пътищата, както и сигнал до прокуратурата за неизпълнение на съдебно решение. Което реално е престъпление срещу Наказателния кодекс. Успоредно с това ние пуснахме и сигнално писмо до кмета Васил Терзиев, с което го уведомяваме, че тук са извършени незаконни действия", заяви Калин Стоянов, служебен вътрешен министър.

"Изискване на СДВР да оградим с метална ограда велоалеята и паркоместата, а защо не спрем целия булевард, как точно преценихме кое е законно, кое не е законно от целия проект, как въобще стигнахме до това да го заградим с метални огради все едно имаме строителна площадка. Разбирам, че някои хора още не са излезли от кампания или се готвят да влязат в друга, но е необходимо да се действа малко по-внимателно", отговори кметът на София Васил Терзиев.

Така темата със законността на новата организация и безопасността на боята върху асфалта измести съществените въпроси, които софиянци продължават да задават. Защо няма достатъчно места за паркиране, защо няма велоалеи, къде отиват парите от платените зони за паркиране, къде са обещаваните последните 10 години паркинги и защо градската среда се променя без това да е обсъдено с тях.

Излиза, че новата организация създава повече проблеми, отколкото да дава решения с движението и паркирането в София. Причината - никой не е направил оценка как би се отразило подобно решение. Но и оценката как се отразява сега също се е провалила.

"За съжаление и на двете ѝ провеждания нито протестиращи, нито от институтите за пътна безопасност не дойдоха заедно да обсъдим всъщност данните, с които разполагаме", каза още Илиян Павлов, заместник-кмет по транспорт на София.

А как би трябвало да се случат нещата.

Поглеждаме на 2169 километра от София - директно в Париж. Още през 2015 година новоизбраният кмет на френската столица Ан Идалго публикува своя план "Вело" - предложение на стойност над 150 млн. евро, което цели да удвои дължината на съществуващите велоалеи в рамките на пет години.

Въпреки първоначалното недоволство срещу изграждането на велотрасета на мястото на паркоместа по централните булеварди, планът, който изпълнява целите си едва наполовина, преобразява Париж. Освен автомобилите местната власт решава да ограничи и градския транспорт, като направи велосипедите негова алтернатива.

Изградени са още 50 километра трасета за велосипедисти. И в Париж, както у нас, част от велоалеите преминават през тротоари и бус ленти. За да ги направят безопасни, от 2021 година местната управа въвежда нов план, който предвижда Париж да стане "100% достъпен с колело до 2026 г."

За целта се инвестират нови 260 милиона евро, с които трябва да се разширят двупосочните велоалеи и да се повиши сигурността им, особено когато прекосяват кръстовища, както и да се обособят повече места за паркиране на велосипеди и да се подсигури по-добро свързване на Париж с предградията на града.

Изградени са хиляди станции, от които може да се вземе велосипед под наем. А резултатите са видими - градът разполага с повече от 1000 км велоалеи, чието използване е нараснало с над 70% за последните 2 години.

Обратно 2169 километра назад в София, където 3 отсечки от по няколкостотин метра, боядисани и оградени с колчета за половин милион лева, създадоха национален проблем и политическа буря поради липса на правилно планиране, правилни стъпки и правилна комуникация с гражданите.

Засега новата организация на движението в София остава като временна, но за постоянно. Ако обаче съдът реши състоянието на улиците около НДК да бъде възстановено в последното им законово положение - това означава центърът на София да бъде върнат 7 години назад, когато е изтекъл последно направеният Генерален план за организация на движението.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Лудогорец победи Университатя Крайова в последната си контрола в Австрия
Лудогорец победи Университатя Крайова в последната си контрола в Австрия
Божидар Добрев и Есад Бозали завършиха пети на европейското първенство по борба за кадети
Божидар Добрев и Есад Бозали завършиха пети на европейското първенство по борба за кадети