ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

От екстремно до фатално: Колко безопасни са скоковете с парашути и има ли контрол?

Николай Минков от Николай Минков
Всичко от автора
, Репортер: БНТ-Русе
A+ A-

За изискванията, дейността и сигурността на скоковете

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време -:-
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка: Pixabay / Снимката е илюстративна
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Правилното сгъване на парашута е първата и основна стъпка, към осъществяване на безопасен скок. Самият процес се наблюдава от опитни инструктори, както в армията, така и в цивилните аероклубове у нас. Не по-малко важно е скачащият да има валиден лиценз - A, B, C или D.

      Съществуват два вида скокове - с автоматично отваряне на купола и с ръчно. При автоматичното, което е - широко практикувано в армията, специално въже, закрепено в самолета издърпва заключващия механизъм на раницата и изтегля парашута. При ръчното отваряне - парашутистът сам решава кога да отвори парашута и на каква височина. Стандартните скокове се извършват на височина от 1200 при автоматично отваряне и от 3500 при ръчно.

      Ани Стаменова, инструктор по парашутизъм, председател на Българския аероклуб, вицепрезидент на Международната федерация по въздушни спортове: "Всеки едни парашутист разполага с високомер, така че високомерът е част от екипировката и на парашутиста, защото ако съм в голям самолет аз няма да виждам високомера на самолета и ако аз трябва да скоча, аз трябва да съм сигурна от каква височина скачам".

      800 метра е височината, при която задължително трябва да се отвори парашутът. Под този праг всеки скок се счита за опасен до критичен. Задължително е екипировката да е двойно подсигурена не само със запасен парашут.

      "Има едно такова устройство, което ако парашутистът му се случи нещо по време на свободно падане и при определена височина и скорост, ако при определена височина парашутистът се движи с над определена скорост, в зависимост от това дали е ученик или е в тандем или експерт, се отваря запасен парашут."

      Скокове от балони обаче не се практикуват от членове на Българския аероклуб.

      "В нашите документи, по които ние работим и сме оторизирани от държавата, скок с балон не съществува. Твърде рядко се скача от балон. Даже балонът не е в нашата регламентация като средство за скачане с парашут."

      Оказва се, че балонът от който е станал фаталния инцидент е бил незаконен, твърдят от "Гражданска въздухоплавателна агенция".

      Анелия Маринова, изпълнителен директор на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация": "Този балон няма никакви документи, няма регистрация, няма летателна годност и пилотът не е лицензиран. Получавали сме няколко сигнала за това лице. Извършавали сме инспекции, включително последната беше преди две седмици. На 13 октомври е съставен констативен протокол за административно нарушение, така че е в процес на издаване на наказателно постановление за глоби. За съжаление това не предотврати днешния инцидент".

      Сериозна санкция заплашва собственика на незаконния балон.

      "Глобата, която се налага за използване на балон без летателна годност, е от 3000 до 10 000 лева. Същата е и глобата за нелицензиран пилот, който изпълнява подобни полети", поясни Маринова.

      Според "Гражданска въздухоплавателна администрация" у нас има регистрирани само 11 балона, от които едва четири са с летателна годност.

      Екип на БНТ: Николай Минков, Мая Димитрова, БНТ-Русе

      Последвайте ни

      ТОП 24

      Най-четени

      Водещи новини

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?