Пандемията от COVID-19 стана причина повече хора да се качат на велосипед или електрическа тротинетка. И уж е по-здравословната алтернатива. А е на път да се превърне в рисково и опасно начинание. Повечето се впускат самонадеяно в градското колоездене без подготовка и без да познават правилата за движение.
Альоша Карабельов - велосипедист: Малко по-малко започнахме да се вслушваме в тези призиви и вместо да ползваме градски транспорт, използвахме колело.
Агоп Давикозян - търговец на велосипеди: Ако доскоро ползването на велосипед в града беше приоритет за младите хора, сега има една възрастова група 60 плюс, някои от тях са пенсионери, други си мислят за пенсия и започват да се грижат за здравето си.
Мирослав Беляшки: Миналата година бяха доста по-малко, особено сега като се постопли времето и след коронавируса доста хора срещам, се разминаваме с тротинетки. Много често тези водачи поради своята възраст или поради непознаване на правилата за движение по пътищата попадат в конфликтни ситуации.
Форсирани от препоръките за спазване на дистанция, велосипедистите чувствително се умножиха. Ясно отчетен процес, чрез увеличените продажби на колелата.
Агоп Давикозян: Започнаха да се ползват повече велосипеди не само за удоволствие и за прекарване на свободното време, а много от велосипедите се използват вече и за придвижване в градска среда, дори хора, които живеят в селища, които са в относителна близост до града, визирам Марково от страна на Родопите, Скутаре, Войводиново, започнаха да се придвижват с велосипеди, защото става по-бързо и по-удобно.
По данни на МВР, през месец май през 11-те входно-изходни артерии на Пловдив са преминали близо 5 милиона превозни средства. И в този голям поток се вливат и велосипедистите, често наравно с колите, без да използват изградената мрежа от велоалеи. Според наблюдатели тя се използва на 10 процента от капацитета си.
През 2019 година поради несъобразена скорост, отнемане на предимство от страна на автомобил и внезапна промяна на посоката на движение, са загинали 4 водачи на велосипеди, като в три от случаите инцидентите са станали извън града. Ранени са 54-ма. От началото на тази година до 24 юли вкл. 27 са ранените велосипедисти при инциденти, в това число и един водач с ел. тротинетка. Починали няма.
Инсп. Ботьо Гиргинов - сектор "Пътна полиция" ОДМВР Пловдив: Конфликтни точки възникват именно там, където не съществува подходяща инфраструктура, или там където велосипедистите трябва да пресекат през пешеходни пътеки, много често грешките, които допускат велосипедистите, това са внезапно да слезнат на пътното платно, да извършват внезапна маневра без да са убедени, че водачите са разбрали тяхното намерение.
Дори велосипедистите с опит признават, че не спазват всички свои задължения, които имат като участници в движението.
Агоп Давикозян: Хората, които си купуват задна и предна светлина, са не повече от 30 процента - доводът е, че аз не си карам велосипеда нощем. Това е голяма глупост.
Альоша Карабельов: Аз например знам, че имаме препоръка от закона за движение по пътищата да се движим с каски, аз не ползвам каска.
Агоп Давикозян: Когато караш автомобил в града, за да спреш, ако се движиш с 40 км в час, ти трябват 30 метра, ако видиш велосипедиста от разстояние 50-60-70 метра, нещата са безопасни, но ако го видиш в последния момент, вече няма значение каква ти е колата и какви са спирачките.
Велосипедистите са в пъти по-уязвими по отношение на пътния травматизъм. Обучението от най-ранна възраст помага за изграждането на навици и на пешеходец, и шофьор.
Инспектор: Защо е необходимо да има велосипедът специални светлоотразители?
Дете: Защото така шофьорите ще ни виждат?
Инспектор: Когато решим да спираме, тогава вдигаме ръка нагоре.
Освен светлоотразително облекло и каска, велосипедът трябва да има звънец и светлини. Огледалото за задно виждане също е от помощ.
Агоп Давикозян: Може да нямаш възможност, закупувайки си велосипеда, да си вземеш най-хубавите аксесоари, но когато има идея първо ще си купя задна светлина, после предна, после каска и т.н., нещата се получават, а има хора, които идват, купуват си всичко наведнъж, а след това не го ползват.
В Пловдив велосипедната мрежа обхваща над 54 км. На 20 от кръстовищата има изградени отделни светлинни секции за преминаващите велосипедисти.
Альоша Карабельов: На ден минавам обикновено по около 10 км, толкова е разстоянието между моя дом и там, където работя, като повечето от разстоянието минавам по велоалеи, но не всичко е покрито от тази екстра, защото там където живея, в кв. "Христо Смирненски" , район Западен, там няма велоалеи.
Тодор Чонов - зам.-кмет - община Пловдив: Има някои слаби места, ще ви дам пример - не можем да изпълним и проектираме велоалеята от бул. "България" със Сточна гара, която е с дължина 2.5 км, заради тунела, просто с "Пътна полиция" много пъти са водени разговори, все пак на първо място е безопасността на велосипедистите.
Инсп. Ботьо Гиргинов: Категорично, тогава когато велосипедисти управляват своите велосипеди на пътното платно по пътните ленти, при наличието на подходяща изградена велоалея, това е нарушение.
По всички нови пътни отсечки, които се проектират, също е заложено изграждането на нови велосипедни трасета. Приоритет са индустриалните зони, които се разрастват.
След последните поправки в Закона за движение по пътищата в чл. 80, електрическите тротинетки вече също трябва да се движат само по велоалеите, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. И още:
1.Водачът трябва да ползва светлоотразителни елементи в облеклото в тъмната част на денонощието.
2.Да се движи с изправна спирачна система.
3.Да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.
4.Не може да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч.
5.Не може да развива повече от 25 км/ч.
Мирослав Беляшки: Трябва да се стимулира този начин на придвижване и с велосипеди, и с електрически тротинетки, за да може да се разтовари движението, защото имаме инфраструктурата, тя съществува.
Альоша Карабельов: Много от нашите съграждани не са свикнали, че там някъде има велоалея, те си я приемат за тротоар и ако голяма част от тях, стъпвайки на пътното платно, са придобили някакъв инстинкт да се пазят, това категорично все още го нямат като изграден навик на велоалеята и аз, например, уча моята дъщеря как, дори карайки по велоалея, да внимава за пешеходци.
Споделената грижа и отговорност между всички участници в движението биха намалили вероятните инциденти на пътя.
Альоша Карабельов: Не е достатъчно само да купиш велосипед, необходимо е и да научиш детето и на основните правила за движение по пътищата и на най-разнообразни начини то да се пази.
Но освен познаване на правилата, е важно и спазването им. И ако родителите излизат без каска и нямат светлини на колелото си, едва ли децата ще го правят. Безопасността е отговорност на всички по пътя, не само на автомобилистите. И това, че всеки може да се качи на колело, не означава, че всеки е готов за това. Но принудата на COVID мерките изпревари нужната регулация.
Автор: Мариела Хубинова