ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Разходка в миналото или кога за последно титлата във Формула 1 се реши във финалното състезание

Чете се за: 15:10 мин.
Спорт
Слушай новината

Ландо Норис, Макс Верстапен или Оскар Пиастри? Това е въпросът, които всички фенове на Формула 1 си задават преди последното за сезона в състезание в Абу Даби тази неделя. Едва ли има неутрален привърженик на спорта, който би могъл да си пожелае по-вълнуващ финал в спора за световната титла, която е на точно 58 обиколки разстояние от тримата претенденти. Възможните сценарии в битката за първото място оставам на вас, докато в следващите редове ще ви върна към последните случаи, когато шампионатът във Формула 1 се реши в последния кръг.

Абу Даби 2021 - Макс Верстапен и Люис Хамилтън

Макар и да изминаха четири години от тази надпревара, едва ли има фенове на спорта, които могат и да я забравят. Сезон 2021 г. маркира края на предишната ера във Формула 1 и всъщност ни предостави един дуел за титлата, за който ще се говори още много време. От едната страна беше Люис Хамилтън, който преследваше своята рекордна осма световна титла с наглед непобедимия по онова време болид на Мерцедес. А срещу него… Макс Верстапен и Ред Бул, които опитваха да се върнат на върха след пауза от 8 години. Преди последния кръг за сезона в Абу Даби двамата бяха с равни точки и така всичко трябваше да се реши в Близкия Изток. Състезанието на „Яс Марина“ отново не мина без драми. Още на старта Хамилтън предприе агресивна атака, за да излезе начело, като битката с Верстапен продължи до средата на първата обиколка. Британецът дори напусна трасето в един момент, но стюардите счетоха, че действията му не са били некоректни. Така или иначе – Люис оглави колоната и въпреки опитите на Ред Бул да обърнат нещата в своя полза, използвайки втория си пилот Серхио Перес, Хамилтън и Мерцедес крачеха уверено към още един триумф. Тогава на сцената излезе Никола Латифи от Уилямс. Канадецът, който ще остане в историята на Формула 1 с множеството си инциденти катастрофира в заключителните обиколки, което предизвика излизането на колата за сигурност. Това позволи на Макс да влезе в бокса, за да смени гуми, докато от Мерцедес решиха да не рискуват и оставиха Хамилтън на пистата. Така британецът продължи да води пред Верстапен, но помежду им се оказаха петима изостанали пилоти. И точно когато изглеждаше, че надпреварата ще завърши зад кола за сигурност, рейс директорът Майкъл Маси издаде позволение единствено гореспоменатите пет болида да изпреварят „сейфти карът“ и да вземат местата си в колоната. Буквално за секунди Люис и Макс се оказаха един за друг, като титлата трябваше да се реши в последната обиколка. Нидерландецът използва своя шанс и затвори успешна маневра срещу Люис, за да излезе начело и в крайна сметка да триумфира с първата си световна титла. Финалът на състезанието беше последван от протести от страна на екипа на Мерцедес, които обаче не доведоха до промяна на резултатите. Все пак Маси беше признат за виновен по въпроса, че не е приложил правилно правилата при рестарт след престой на кола за сигурност на пистата. Това коства на австралиеца поста на рейс директор във Формула 1, но титлата на Макс остана и в следващите години нидерландецът и екипа на Ред Бул наложиха пълна доминация в спорта довела до четири (а защо да не станат и пет) световни титли.

Абу Даби 2016 - Нико Розберг и Люис Хамилтън

Оставаме на пистата „Яс Марина“, но се връщаме до 2016 г., когато Хамилтън – по онова време трикратен световен шампион - отново беше замесен в борбата за короната. Негов съперник тогава беше Нико Розберг, с когото двамата бяха съотборници в Мерцедес. „Сребърните стрели“ бяха абсолютен хегемон в началото на турбо-хибридната ера и закономерно в началото битките за титлата бяха между техните пилоти. Сезон 2016 не направи изключение, като тази година ще се запомни и с някои паметни инциденти с участието на Люис и Нико…визирам най-вече тези в Испания и Австрия. Германецът обаче си бе взел поуки от загубите в предишните шампионати и този път беше решен на всичко да стигне до заветната цел. Четири успеха в първите четири старта за годината му осигуриха комфортен аванс на върха в класирането и въпреки че той бе заличен в средата на кампанията, едно отпадане на Хамилтън заради проблеми в двигателя в Малайзия отново наклони везните в полза на германеца. Преди последния кръг Нико имаше аванс от 12 точки пред своя съперник и се нуждаеше единствено от място на подиума в Абу Даби, за да си гарантира първата титла. На „Яс Марина“ състезанието определено не бе леко за Розберг, но едно ключово изпреварване срещу Верстапен в 20-ата обиколка позволи на германеца да запази второто си място на пистата. В края на състезанието Хамилтън върна темпото в опит да „поднесе“ съотборника си на преследвачите, но роденият във Вайсбаден пилот не трепна не трепна и пресече финала втори, повтаряйки подвига на своя баща Кеке от 1982 г. Само пет дни след големия си триумф обаче Розберг шокира всички, обявявайки своето незабавно оттегляне от спорта, докато Люис Хамилтън продължи да бъде лидерът на Мерцедес, печелейки четири последователни титли между 2017 и 2020 г.

Абу Даби 2014 - Люис Хамилтън и Нико Розберг

Две години преди гореспоменатия дуел между Люис и Нико двамата отново трябваше да решат съдбата на титлата в последния кръг в Абу Даби. Сезон 2014 постави началото на турбо-хибридната ера и единствената въпросителна тогава беше Хамилтън или Розберг? Това бе и годината, когато между двамата иначе добри приятели в миналото започнаха да прехвърчат искри, тъй като много добре съзнаваха какво е заложено на карта. Въпреки това обаче не липсваха и зрелищни битки на пистата, като едва ли има фен на спорта, който може да забрави онзи паметен дуел под светлините в Бахрейн. Преди финала на кампанията в Абу Даби британецът водеше със 17 точки, като трябва да споменем, че в онази година от ФИА бяха въвели едно странно правило (което се използва само веднъж), което гласеше, че в последния старт ще бъдат раздавани двойни точки. С две думи – победителят щеше да грабне 50 пункта вместо 25, вторият 36 вместо 18 и т.н. Това оставяше донякъде живи шансовете на Розберг, който бе най-бърз в квалификацията. Още на старта обаче Хамилтън пое водачеството и не го изпусна до края, докато в един момент от надпреварата съотборникът му получи техническа повреда. Проблемите на германеца бяха свързани със системата за възстановяване на енергия (ERS), а това на практика не му позволи да се бори пълноценно за титлата. От бокса дори посъветваха в един момент Нико да прекрати своето участие в състезанието, но въпреки това той остана на пистата и след карирания флаг отиде да поздрави своя британски съперник, който спечели състезанието и на подиума отпразнува втората си световна титла.

Бразилия 2012 - Себастиан Фетел и Фернандо Алонсо

Преди ерата на Мерцедес на дневен ред беше доминацията на Ред Бул и Себастиан Фетел, които през 2012 г. бяха в преследване на трета поредна световна титла. Основният конкурент на германеца през онзи сезон беше Фернандо Алонсо, когото според мнозина тогава се намираше в пика на кариерата си и с категорично по-бавния болид на Ферари беше притиснал до стената Себ. Въпреки това, когато керванът пристигна в Бразилия за последния старт Фетел имаше 13 точки аванс и се нуждаеше от 4-о място, за да си гарантира титлата. Надпреварата в Сао Пауло обаче започна по кошмарен за него начин и след контакт с Бруно Сена в откриващата обиколка, пилотът на Ред Бул се озова последен, докато хитрият Алонсо в началото на тур №2 вече беше на позиция, която щеше да му донесе трета титла. Макар и със съмнения за щети по болида обаче Себастиан Фетел продължи в надпреварата и това, което последва от младия германец бе едно хладнокръвно каране в променливите условия на пистата, което му позволи постепенно да се завърне в зоната на точките. Така в заключителната фаза Фетел вече се бе изкачил до 7-ата позиция, а с малко помощ от своя сънародник и седемкратен световен шампион Михаел Шумахер, Себ дори излезе 6-и. По същото време Алонсо се намираше на 2-ра позиция, когато в последните обиколки Пол ди Реста катастрофира и така всички пресякоха финала зад кола за сигурност. В края на деня класирането сочеше – Фетел с 281 точки, а Алонсо с 278 и трета титла за германеца. Състезанието в Бразилия обаче завинаги ще остане в паметта на феновете заради множеството обрати и драматичната развръзка, като дори легендарните Ники Лауда и Нелсън Пикет-старши признават по-късно, че „подобно състезание не са виждали преди“.

Абу Даби 2010 - Себастиан Фетел, Фернандо Алонсо, Марк Уебър и Люис Хамилтън

Ето че стигнахме и дотук – годината, в която цели четирима, да четирима, пилоти влязоха в последното състезание с шанс да стигнат до шампионската титла. Разбира се, на Люис Хамилтън надеждите за първото място бяха единствено математически, но все пак съществуваха. Основната битка беше между Фернандо Алонсо и пилотите на Ред Бул – Марк Уебър и Себастиан Фетел. Преди последния старт в Абу Даби испанецът беше лидер в подреждането с аванс от 8 точки пред Марк и 15 пред Себ. В квалификацията германецът бе най-бърз от всички, докато Алонсо и Уебър се наредиха съответно 3-и и 5-и. След старта Фернандо допусна да бъде изпреварен от Дженсън Бътън, но въпреки това продължаваше да държи шампионата в своя ръце, движейки се пред Уебър, който беше основният му преследвач (или поне така считаха във Ферари). В обиколка №11 австралиецът влезе в бокса и малко по-късно ходът му беше последван от Алонсо. В крайна сметка той се върна пред болида на Ред Бул, но зад този на спрелия по-рано Виталий Петров от Рено. Последваха 40 мъчителни тура за Фернандо, който така и не намери начин да изпревари руснака в битката за 6-а позиция. Далеч напред пък Себастиан Фетел изпълни безупречен начин стратегията на Ред Бул, които умело използваха Уебър като примамка, за да дадат шанс на Себ. Без особени затруднения германецът пресече финала пръв, за да стане най-младият световен шампион в историята на 23 години и 143 дни – рекорд, който все още е валиден 15 години по-късно. Голямото разочарование беше за Фернандо Алонсо и Ферари, чиято грешна стратегия попречи на испанецът да стигне до третата си корона (която впрочем и до ден днешен си остава мираж). Онази надпревара на „Яс Марина“ всъщност даде старт на доминацията на Ред Бул и Фетел, които продължиха да диктуват събитията в спорта до 2013 г. включително, като „биковете“ спечелиха четири последователни титли при конструкторите, а германецът стори същото при пилотите.

Последвайте ни

Гледайте НА ЖИВО спорт безплатно на:

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?