ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

След сигнал до БНТ: Защо парамедици са и шофьори на линейки?

Чете се за: 03:32 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Наредба на Здравното министерство задължава парамедици в Спешна помощ да оказват помощ и да шофират линейка едновременно. До редакцията ни стигна сигнал на парамедик от Центъра за Спешна помощ в София, че това изискване не само не помага за оказването на по-добра медицинска помощ, но може да бъде и опасно.

      Тя или той - запазваме анонимността на парамедика и го наричаме Митко. Има конкретна причина да разказва своята история. Но ни я казва накрая. Преди това фактите. Учил е две години, за да придобие най-високата степен за парамедик. Има право да работи рамо до рамо с лекар при по-тежки случаи. До края на миналата година е бил в екип с лекар и професионален шофьор. От тази - искат да е 2 в 1 - и на мястото на шофьора.

      "Издадоха заповед с думите подпишете тук или напускайте. От мен се изисква едновременно да обгрижвам критичен пациент, да карам линейката, да слагам абокати и да мога да осъществявам функцията да пазя човешкия живот, което за мен е невъзможно да се направи наведнъж. Много често се налага да можеш да сложиш венозен път, да го реанимираш дадения човек, което ако карам линейката - това нещо не мога да го правя. Много от колегите напуснаха".

      БНТ: Опитаха ли се поне да ви обучат?

      "Не. Единственото обучение, което беше е каране назад в паркинга на ЦСМП, едно листче - листовка и това беше. На следващото дежурство ни връчиха малките линейки и това е.

      Това не е нарушение. Позволява го наредба, писана преди 7 години. 7 години след писането на тези редове, Спешна помощ решава да ги приложи на практика. Дават ключове за линейка. Малка, защото е по-лесна за каране и за по-леки случаи.

      "Няма място за извършване на реанимационни действия. Те са използвани, за да се превозват кръвни банки, кръвни продукти".

      Но според Митко с малките линейки продължават да ги пращат и на тежки случаи. Така, стигайки до адреса, лекарят и парамедикът оказват помощ, но не могат да тръгнат веднага за болницата. Такъв случай е една от причините Митко да говори. Една нощ е трябвало и да шофира, и да оказва първа помощ.

      "Нямаше как да извършвам реанимационните действия, защото трябваше да карам колата. И, да, не завърши с щастлив край... Доста по-различно щеше да бъде, аз да съм отзад при пациента, да извършим дадените реанимационни действия и да стигнем до болница.

      Според писмените отговори от страна на спешна помощ, е извършено обучение - теоретично, за паркиране и за движение на заден ход. Допълват, че квалификацията е отговорнос. За Митко обаче няма много изходи от ситуацията. План Б за него е курс по немски и Терминал 2.

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube

      ТОП 24

      Най-четени

      Водещи новини

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?