ИЗВЕСТИЯ

Моите новини
Засилен контрол за празниците: Цивилни полицейски коли ще...
Чете се за: 01:22 мин.
Разпети петък е - най-тъжният ден за християнския свят
Чете се за: 02:15 мин.

ЗАПАЗЕНИ

Стари автомобилни гуми замърсяват поречията на реки и земеделски земи край Пловдив

bnt avatar logo от БНТ , Репортер: Димитър Димитров
A+ A-
Чете се за: 03:47 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка: БГНЕС/Архив
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Стотици автомобилни гуми излезли от употреба замърсяват поречията на реки и земеделски земи около Пловдив. Регионалната екоинспекция разпореди проверка на територията на всички общини в областта. Природозащитници и лицензирани вносители на гуми алармират, че проблемът може да се задълбочи, защото мощностите за рециклиране у нас не са достатъчни, а от тази година европейските страни вече не могат да изнасят стари гуми в Индия и Китай.

      Само на километър от Пловдив бреговете на Марица са превърнати в импровизирано гробище за гуми. До местата се стига само по черни пътища. Всеки месец пастири откриват нови камари от черни каучукови изделия. Други следи от извършителите няма.

      Росица, пастир: И там на канала, най-много има под моста е там.

      БНТ: Кой ги изхвърля?

      - Не знам, не съм видяла. То в цяла България е така.

      Десетки са незаконните депа от използвани автомобилни гуми по поречието на река Марица. Разчистването им ще отнеме много време, защото непрекъснато изникват и нови. Както на брега, така и във водата.

      Собственици на сервизи за смяна на гуми в Пловдив коментираха, че глобите са много солени за да си позволят да нарушат закона.

      Стефан Чавдаров, собственик на сервиз за гуми: "Минималният акт почва от минимум 5000 лева, ако някой наш колега хвърли гуми и го хванат. Сега за частно лице те си ги хвърлят и по казаните. Но на тях никой нищо не им прави."

      Стефан Чавдаров има договор с фирма-доставчик на нови гуми, която събира и старите за рециклиране. За това в момента в работилницата му има само няколко такива излезли от употреба:

      "Всеки един гумаджия има подписан такъв договор и примерно купил съм 200 гуми, имам право да хвърля 200 гуми."

      Заводите за рециклиране у нас не разполагат с голям капацитет. В един от тях се преработват около 20 000 тона автомобилни гуми годишно. И не приемат нови клиенти.

      Атанас Иванов, мениджър в завод за рециклиране на гуми: "Имаме си квоти, които трябва да преработим и затова, с други клиенти е много трудно да работим допълнително."

      Според запознати, причина за нерегламентираните сметища е вносът на гуми втора употреба, за които след продажбата им никой не носи отговорност. А прогнозата е проблемът с излезлите от употреба автомобилни обувки да се задълбочава и у нас и в чужбина.

      Атанас Иванов, мениджър в завод за рециклиране на гуми: "Европа досега изнасяше тези гуми към Индия и Китай. От тази година вече няма възможност. И сега цяла Европа също търси вариант, който да рециклира тези гуми."

      По данни на екоинспекцията в Пловдив, за две години в областта са направени 21 проверки за изхвърлени стари гуми. Дадени са 6 предписания за установени нарушения, които са били изпълнени. Но гумите остават - и на брега на реката и във водата.

      Екип на БНТ-Пловдив

      Последвайте ни

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?