Стотици автомобилни гуми излезли от употреба замърсяват поречията на реки и земеделски земи около Пловдив. Регионалната екоинспекция разпореди проверка на територията на всички общини в областта. Природозащитници и лицензирани вносители на гуми алармират, че проблемът може да се задълбочи, защото мощностите за рециклиране у нас не са достатъчни, а от тази година европейските страни вече не могат да изнасят стари гуми в Индия и Китай.
Само на километър от Пловдив бреговете на Марица са превърнати в импровизирано гробище за гуми. До местата се стига само по черни пътища. Всеки месец пастири откриват нови камари от черни каучукови изделия. Други следи от извършителите няма.
Росица, пастир: И там на канала, най-много има под моста е там.
БНТ: Кой ги изхвърля?
- Не знам, не съм видяла. То в цяла България е така.
Десетки са незаконните депа от използвани автомобилни гуми по поречието на река Марица. Разчистването им ще отнеме много време, защото непрекъснато изникват и нови. Както на брега, така и във водата.
Собственици на сервизи за смяна на гуми в Пловдив коментираха, че глобите са много солени за да си позволят да нарушат закона.
Стефан Чавдаров, собственик на сервиз за гуми: "Минималният акт почва от минимум 5000 лева, ако някой наш колега хвърли гуми и го хванат. Сега за частно лице те си ги хвърлят и по казаните. Но на тях никой нищо не им прави."
Стефан Чавдаров има договор с фирма-доставчик на нови гуми, която събира и старите за рециклиране. За това в момента в работилницата му има само няколко такива излезли от употреба:
"Всеки един гумаджия има подписан такъв договор и примерно купил съм 200 гуми, имам право да хвърля 200 гуми."
Заводите за рециклиране у нас не разполагат с голям капацитет. В един от тях се преработват около 20 000 тона автомобилни гуми годишно. И не приемат нови клиенти.
Атанас Иванов, мениджър в завод за рециклиране на гуми: "Имаме си квоти, които трябва да преработим и затова, с други клиенти е много трудно да работим допълнително."
Според запознати, причина за нерегламентираните сметища е вносът на гуми втора употреба, за които след продажбата им никой не носи отговорност. А прогнозата е проблемът с излезлите от употреба автомобилни обувки да се задълбочава и у нас и в чужбина.
Атанас Иванов, мениджър в завод за рециклиране на гуми: "Европа досега изнасяше тези гуми към Индия и Китай. От тази година вече няма възможност. И сега цяла Европа също търси вариант, който да рециклира тези гуми."
По данни на екоинспекцията в Пловдив, за две години в областта са направени 21 проверки за изхвърлени стари гуми. Дадени са 6 предписания за установени нарушения, които са били изпълнени. Но гумите остават - и на брега на реката и във водата.
Екип на БНТ-Пловдив